Mariaslekrum

Alla inlägg under januari 2010

Av Maria - 9 januari 2010 16:55

 

Försök lyssna till det jag inte säger.
 
 Låt dig inte luras av det ansikte jag visar.
Jag har tusen masker och ingen av dem är jag.
Bli inte lurad. Jag ber dig, bli inte lurad.
Jag ger dig intryck av att vara säker.
Att självförtroende är mitt namn

 och kyligt lugn mitt agerande.
Att jag inte behöver någon.
Men tro mig inte.


Djupt nere dväljs mitt verkliga jag i förvirring,
i fruktan, i ensamhet.
Därför skapar jag mig en mask att dölja mig bakom,
att skydda mig från de blickar som vet.
Men just en sån blick är min räddning.
Det betyder att om den åtföljs av accepterande,
då åtföljs den av kärlek.


Det är det enda som kan befria mig
från de murar jag byggt åt mig själv.
Jag är rädd för att, djupast inne, inte vara någonting.
Att jag inte är något alls att ha,
att du ska upptäcka det och stöta bort mig.
Så börjar paraden av maskeringar.
Ständigt småpratar jag med dig.
Jag berättar allt som egentligen inte betyder något,
men ingenting om vad som betyder allt.
Vad som ropar inom mig.


Var snäll och lyssna noga och försök höra vad jag säger!
Jag skulle vilja vara äkta, spontan och mig själv.
Men du måste hjälpa mig, du måste räcka ut din hand.
Varje gång du är snäll, vänlig och uppmuntrande.
Varje gång du försöker förstå, för att du verkligen bryr dig om
- då börjar mitt hjärta få vingar.
Mycket spröda vingar - men vingar.


Med din känslighet, sympati och din förmåga att förstå,
är det endast du som kan befria mig från min skuggvärld av osäkerhet,
från övergivenheten i mitt fängelse.

Det kommer inte att bli lätt för dig.
Ju närmare du kommer mig, desto blindare slår jag kanske tillbaka.
Men jag har hört att kärleken är starkare än tjocka murar -
däri ligger mitt hopp, mitt enda hopp.
Jag ber, försök riva dessa murar med fasta händer.
Men varsamma händer - för ett barn är mycket känsligt.


Vem är jag, kanske du undrar?
Jag är någon som du känner mycket väl.
Jag är varje man du möter.
Jag är varje kvinna du möter.
Jag är också du själv.

  


Av Maria - 9 januari 2010 16:42

  

 

Fyll din bägare med glädje

och livet kommer att le mot dig.

 

Av Maria - 9 januari 2010 16:39


  
Gråvädersdagen trycker mot takåsen.
Det luktar mögel och sorgsenhet,
I hjärtats ena kammare molar raseriet,
i den andra sitter döden och gäspar.

 

Plötsligt kan glädjen uppenbara sig,
morgonfräck, nästan prålande,
som tuppen på en gödselstack.

Av: Werner Aspenström.

Av Maria - 9 januari 2010 16:34

    

Det är bättre att fråga och verka okunnig
än att tiga och förbli det

 

Det största av alla misstag
är att ingenting göra
därför att du trodde att du kunde göra så lite.
    Sydney Smith

 

Det är den som går vilse som finner dom nya vägarna

 

Om jag ska tro på något jag inte ser
föredrar jag mirakler framför baciller

 

Varje människa, varje händelse i 
ditt liv finns därför att du har fört dem dit.
Vad du väljer att göra med dem avgör du själv.

 

Det finns inte något problem
som inte medför en gåva till dig.
Du söker problem
för att du behöver deras gåvor.

 

Du får aldrig en önskan
utan att också få kraft att 
förverkliga den.
Men du kan få arbeta för den.


Alla sanningar går igenom tre stadier.
Först blir de förlöjligade.
Sedan blir de våldsamt motarbetade.
Slutligen blir de accepterade som alldeles självklara
 

 "Lyckan smiter in genom en dörr man inte visste att man lämnat på glänt"

Av Maria - 8 januari 2010 23:54

 

Tack för att du finns...

Dagarna kommer
dagarna går,
jag älskar bara dig
och jag hoppas du förstår.


Det finns en dröm
och vi lever i den.
Jag tackar dig för
att du står vid min sida,
kärleken mellan oss
kan ingen riva.


Dina ögon av kristaller
och ditt hjärta av guld,
jag hoppas du vet
att jag gör allt för din skull.

 
Jag hoppas du vet
att du är allt för mig,
förstå älskling
jag skulle dö för dig.

 
Jag säger alla
världens vackra ting
Jag ska alltid för alltid vara din...


Av Maria - 8 januari 2010 23:47

Hundvisdom.

 

De följer efter dig med öppen mun och tungan hängande utanför.

 

De lyder bara enkla kommandon.

 

Deras behov är enkla och förutsägbara.

 

De gnäller när de inte får som de vill.

 

De behöver alltid något i munnen.

 

De kliar sig ofta och dreglar med ojämna mellanrum.

 

De för oväsen och luktar illa då och då.

 

De behöver dresseras.

 

Det syns i hemmet när man man har haft dem en längre tid.


De är primitiva och bråkiga, speciellt när de är tillsammans med andra.

 

Kort sagt: De är små män i lurviga förpackningar.

Av Maria - 8 januari 2010 16:02

    
May you always...
Have love to share
Health to spare
And friends that care!

Av Maria - 8 januari 2010 15:55

   


Att älska någon som jag älskar dig är att leva utan gränser.

Att älska någon som älskar mig tillbaka är att leva livet.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards