Mariaslekrum

Alla inlägg under november 2010

Av Maria - 30 november 2010 23:05

 

  

Beskriv känslor.

 

Introducera bilder av personer som upplever känslor.

Diskutera vad personerna känner.

Vad är det i ansiktet eller i kroppen som gör

att man vet vad personen känner?

 

Barnen försöker visa känslan med hjälp av sin egen kropp.

Diskutera vad som kan ha hänt för att det skall kännas så,

om det någon gång har känts så för barnet

och vad som kan göras om det känns så.

Leken ger samtidigt möjlighet att introducera ord och teman

som anknyter till känslor.

 

Vad leken stimulerar: Berättande & ordflöde, Begrepp & benämningar.

Rekvisita: Bilder av personer som upplever känslor.

Av Maria - 29 november 2010 20:14

  

Av Maria - 29 november 2010 20:13

  

Av Maria - 28 november 2010 23:12

  

Av Maria - 28 november 2010 23:09


Träna ögonkoordinationen.

  

Av Maria - 28 november 2010 01:14

 


Grundrecept trolldeg.

 

Du behöver:
2 dl vetemjöl
1 dl salt
1 dl vatten
2 tsk olja
ev karamellfärg

 

Gör så här:

Häll alla ingredienser i en plastbunke.

Rör runt och knåda tills degen är mjuk.

Om så önskas, färga degen med karamellfärg, efter egen smak.

Låt degen vila under plast i 10 minuter innan du börjar forma figurer.

Vill du spara trolldegen till senare är det bara att lägga den i en

plastpåse och förvara den i kylen.

Då håller den sig i gott och väl en vecka utan att torka.

Av Maria - 28 november 2010 00:41

 

Ännu en liten jullista

 

Är julen en stor tradition för er?
Absolut.

 

Hur firar ni jul?
Vi firar vartannat år med våra respektive föräldrar och syskon.

Men nu har vi gjort som en tradition att det år

som vi ska vara med L-A:s mamma så firar vi tillsammans

hemma hos oss även med min mamma och pappa.

Mina syskon är hos sina respektive föräldrar.
Men i år så är vi hos mina föräldrar med syskon.


Vad kan man inte vara utan på julen?
Skinkan, salat och julmust. Alladin chokladask. Kalle Anka.

Familj och släkt.

 

Hur mycket handlar ni julklappar för?
Ja, du det blir säkert en 4000:-

Men i år ska vi försöka dra ner.

 

Vilket julgodis föredrar du?
Alladin.

 

Tar ni i understa lagret innan de översta är slut i chokladasken?
Japp.

 

Vilken rätt på julbordet är bäst?
Julskinkan och salaten.

 

Vilken rätt kan du vara utan?
Allt annat.

 

Vad önskar du dig i julklapp?
Nya köksstolar. Halsband och armband med döskallar.

 

Hur dricker du din glögg?
Varmt med russin.

 

Bakar ni pepparkakor?

Självklart!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards