Mariaslekrum

Alla inlägg under september 2011

Av Maria - 30 september 2011 16:00


 Maila mig ni som vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 29 september 2011 21:36


Maila mig ni som vill ha fabeln.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 28 september 2011 08:00


 Maila mig ni som vill ha fabeln.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 27 september 2011 16:30

  

 Maila mig om ni vill ha fabeln.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 27 september 2011 14:12

  Maila mig om ni vill ha fabeln.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 27 september 2011 12:00


Sagan om Haren och sköldpaddan.

 

Det var en gång en hare och en sköldpadda.

De bodde i Afrika i landet Somalia.

De brukade vara på en plats med mycket skugga.

 Där växte många olika blad och buskar och en bit därifrån låg en flod.

Haren skuttade omkring och lekte bland bladen och buskarna.

Han sprang hit och dit och smakade på så många olika växter,

 som han kunde hitta. Sköldpaddan letade lugnt reda på de blad han
kände till och åt upp dem.


– Oh, vad långsamt du kryper, sa haren till sköldpaddan.
- Jaså, tycker du det, sa sköldpaddan.
- Ja, du kommer ju ingen vart, så långsam som du är.
– Ja, men jag kommer dit jag vill, sa sköldpaddan.
- Äsch, du kan ju aldrig vara med i någon tävling.

 Du skulle alltid komma sist,
sa haren och skrattade och viftade med sina långa öron.
– Om du vill kan vi ordna en tävling och springa i kapp.

Den som kommer först i mål vinner, sa sköldpaddan.


- Det är jag med på, sa haren. Men jag vill att det ska gå riktigt till.

 Vi måste ha en jury, som bestämmer var start och mål är.

Juryn ska också säga vem som är vinnare.
Haren tänkte att det skulle vara roligt att bli vinnare.

Alla skulle hurra för honom.
Ok, sa sköldpaddan.


De bestämde att tävlingen skulle vara nästa dag på en plats som låg alldeles
nära floden. Ett lejon, en elefant och en giraff var med i juryn.

En liten apa skulle skrika startsignalen.

Starten var vid några träd och målet var kanten vid floden en bit därifrån.
Många djur hade kommit för att titta på tävlingen.

Alla tyckte att det var spännande att titta på tävlingen.
Djuren ställde upp sig utmed kapplöpningsbanan.

Juryn, det vill säga lejonet, elefanten och giraffen, stod i mitten.

 Det var viktigt att de kunde se allt.


Haren och sköldpaddan ställde upp sig bredvid varandra på startlinjen.

Haren skakade på sin långa öron.
– Det här blir en lätt match, tänkte han och tittade ner på sköldpaddan.

 Det räcker om jag startar lite senare.

Jag kan sova i början av tävlingen.

Jag behöver bara ta några skutt med mina långa ben, så är jag i mål.

Sköldpaddans såg mycket bestämd ut under sitt hårda skal.

Den lilla apan skrek startsignalen.

 

Haren tog några skutt och la
sig sen ner att vila bakom en buske.

Sköldpaddan började krypa så
fort han bara kunde. Han stannade inte och vilade en enda sekund.

Han kröp och kröp - upp på stenar och ner i gropar.

Ibland snubblade han och nästan välte på rygg.

Men han vände sig rätt igen och fortsatte och fortsatte mot målet.

Det gick inte så fort men målet kom långsamt närmare.

Djuren som stod och tittade på blev mycket förvånade.

De trodde inte att en sköldpadda kunde krypa så långt.

 Haren syntes inte till.

Alla djuren tyckte att det var fantastiskt att sköldpaddan

hade kommit så långt.

Nu hade han passerat mitten.

– Heja sköldpaddan, skrek de.

Heja, heja! Sköldpaddan kanske vinner.

De applåderade och skrek så högt att haren vaknade.

 Han hade somnat bakom sin buske.

Men nu blev det fart på honom.

 Han rusade upp och skuttade iväg mot målet.

Men sköldpaddan ökade hela tiden takten.

Varje gång han hörde hur djuren skrek och hejade på honom,

så kröp han lite fortare.

Haren skuttade och skuttade.
Nu var han nästan framme vid flodens kant och målet.

Men just då kröp sköldpaddan över mållinjen.

   Sköldpaddan är i mål! Sköldpaddan är vinnare!

    Hurra, hurra, ropade alla djuren.

 

Lejonet, som var ledare för
juryn, ropade högt så att alla hörde:
- Sköldpaddan har vunnit tävlingen. Haren har förlorat.

Giraffen och elefanten lyfte upp sköldpaddan.

 De lät honom dricka i floden och sedan bar de honom,

så att alla djuren kunde se vinnaren.

Den lilla apan gick bakom och viftade med ett stort palmblad,

så att sköldpaddan inte skulle vara så varm.

Alla djuren hurrade och gratulerade.

Alla var glada, men inte haren. Han hade varit så säker på att vinna.

 Han hade till och med struntat i att anstränga sig.

Men då kan det gå dåligt.
Man ska alltid göra sitt bästa.

Det kan gå bra även om man inte tror det.

 Den som försöker kan vinna.

Den här sagan vill berätta om det.


  

Maila mig om ni vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 26 september 2011 18:01

   Text och bilder från någon helt okänd.


Hittade denna saga bland mina papper.

Tyckte den var så fin så jag bara måste sätta in den här.

Om det är någon som vet vem som har gjort den

hör gärna av er.


Maila mig om ni vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se


Av Maria - 26 september 2011 16:50

 

  

En far som levde med sin fru och fyra söner hade börjat

bli lite bekymrad över sina söners ständiga gräl med varandra.

Han försökte gång på gång att lösa deras tvister genom hans

 uppmaningar men misslyckades mestadels alltid
att få slut på sönernas oenigheter.

Situationen bekymrade fadern allt mer och efter en hel del funderande beslutade han sig för att ge dem en praktisk illustration av det onda med splittring.


Han samlade sönerna en kväll i vardagsrummet,

och hade sedan dagen innan bett var och en av dem att ta med
sig en bunt av stickor till samlingen.

Sönerna hade nyfiket frågat varför fadern önskade detta,

men de hade endast fått i svar att de snart skulle få veta varför.

 

De började genast spekulera i olika orsaker, en av dem sade,

“Far vill säkert grilla och behöver därför en bunt med pinnar för att få igång
elden”. En annan sade, “Nej, det är ett test för att se hur mycket var och en
av oss kan samla på sig”. Den tredje konstaterade istället bestämt,

“Vadå eld och test snälla far är smartare än så,

han vill på detta sätt få oss att plocka undan alla kvistar och pinnar som samlats utanför vårt hus”.

Den fjärde av dem sade inget utan såg mest fundersam och koncentrerad ut.


När väl kvällen kom, hade sönerna redan satt sig i vardagsrummet för att få
reda på vad fadern skulle göra med alla dessa pinnar dem samlat.

Fadern började med att gå runt och plocka in pinnarna från sönerna.

Innan han var klar hördes en röst,

“Jag viste det, far kommer att räkna våra pinnar”.

En av sönerna som endast tagit med sig några pinnar började nu

känna sig lite besviken.


Fadern log mot sönerna och började istället placera pinnarna i en hög,

som han knöt fast.

Sedan bad han var och en av dem i följd att bryta pinnarna.

De försökte med alla sina krafter men pinnarna var för många

och de var tvungna att ge upp till slut.

Nu lossade fadern på snöret som band ihop pinnarna

och plockade fram varje pinne för sig.
Han placerade sedan en pinne i varje sons hand

och bad dem återigen att bryta pinnarna.

Men nu var det betydligt enklare och alla söner kunde belåtet lämna
över sina brutna pinnar till fadern.


Fadern vände sig mot dem med orden,

“Mina söner, om ni håller samman, och förenar er för att stödja
varandra, kommer ni att vara likt den samlade bunten av pinnar,

oskadda av alla försök från era fiender att bryta er,

men om ni är splittrade, kommer ni att
knäckas lika lätt som dessa enskilda pinnar”.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards