Mariaslekrum

Alla inlägg under juli 2010

Av Maria - 31 juli 2010 00:46




Jag har klippt ut djuren för sig och plastat in dom och även gåtorna kan man ju göra så med om man vill men jag har dom på ett A4 ark.


  

Av Maria - 21 juli 2010 13:45

  

...på din 42 årsdag.

Hipp hipp

hurra hurra

hurra hurra

 

Ha en bra dag med

mycket paket och tårta.

Vi kommer om en stund och hjälper till med tårtan.

Att äta den förstås (hahaha).

 


Kramar från familjen Ersson.

 

Av Maria - 13 juli 2010 16:43

 

Tjena på er alla.

 

Nu är jag inne på min tredje vecka av min semester av sju.

Och klaga på vädret kan man ju inte göra, det är ju kanoners.

Sol och åter sol, synd bara att man inte klarar av att ligga ute och sola så länge man själv vill men kroppen säger ju ifrån eller rättare sagt huvudet.

Men skönt är det med en sån här sommar.

 

Förra veckan for vi ner till Göteborg och både på vandrarhem i två dagar.

Vi var på Lotta på Liseberg på måndagen och det var så härligt och vilken stämning det blir på plats.

Sen på tisdagen for vi till Uddevalla och gästspela en stund

 och for till Dingle där man är född.

Mina föräldrar är härifrån Sundsvall men de flyttade ner

för pappa fick jobb när jag låg i mammas mage.

Så även syrran är född därnere men vi flyttade upp till Sundsvall/Timrå

när jag var sex år och syrran 3 år.

Brosan föddes häruppe i Sundsvall.

Det var iallafall roligt att se huset som man bodde i

när man var liten.

Sen for vi tillbaks till Göteborg och och åkte Göteborgshjulet

och sen var på in på Nordstan som jag bara älskar i vanliga fall

men jag var så trött så det var inte många affärer som jag var in på.

Men leksaksaffärerna orkade jag med det var bara ett måste för Tilde

så hon fick sitt och hon är supernöjd sen vi var där. Hahaha.

 

Sen på onsdag blev resan till Borås där vi bodde på hotell och vilken skillnad

det är egentligen på vandrarhem och hotell.

Det går jättebra att på vandrarhem det är inte det men har man gjort det

och så kommer till hotell sen då är det lyx ju.

 

På onsdagen gjorde vi Knalleland osäkert, blev dock lite besviken

för att Ellos inte fanns som butik som förut de hade lagt ner

 och gått över till bara postorder och det hade ju jag missat då.

 

Men den största orsaken för att vi for till just Båros var ju djurparken

och den besökte vi på torsdagen och det var jättefint där

och Tilde hade jättekul och det är ju det som är huvudsaken

att hon har det bra och roligt.

 

Vi kom hem nu under helgen men vi hade en tjej som hade haft en underbar semester och som inte ville åka hem,

 hon hade säkert kunnat vara kvar en vecka till

 och det hade vi kunnat också men som sagt man bor ju

 inte gratis på hotell så det fick räcka för denna sommar.

 

Får blir lite dagsresor över dagen någonstans någon dag

 sen är det mysa hemma med familjen som gäller.

 

Och när man har varit borta en vecka

och kommer hem då känner man bara

BORTA BRA MEN HEMMA BÄST.

 

Haré bra.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 9 juli 2010 07:15

  

... till min systerdotter som blir

18 år idag.

 


Tänk vad tiden går,

det är inte klokt.

Hela 18 år sen denna underbara tjej föddes,

Tina Skiöld är namnet på denna tös.

 

Hoppas att din dag blir underbar idag,

med mycket tårta och paket

till dagen i ära.

 


 

Så syns vi till nästa helg eftersom vi är borta nu

och ni när vi kommer hem.

 

Hipp hipp

hurra hurra

hurra hurra

från Maria med familj.


P.s: Som du ser så har jag lånat bilden från din blogg,

tycker den är så jävla bra.

Det är verkligen du i tre personer.

Av Maria - 8 juli 2010 21:00

Ja, jag måste bara få skriva av mig i denna fråga jag också.

Och till saken hör att jag själv jobbar på förskola och man ser ett och annat. Jag tycker att det är helt fel att de som är föräldralediga

över huvudtaget ska ha barnen där på förskolan,

de som är arbetslösa förstår jag bättre att de har en plats

men som de flesta verkar tro så måste platsen utnyttjas

till max och det förstår jag inte.
De som är föräldralediga och till och med lämnar sina barn

på förskolan under sammanslagningen under sommaren

och barnen får inte vara lediga en enda dag under sommaren,

hur dessa föräldrar tänker vet inte jag.

 Funderar gör vi alla som jobbar inom detta kan jag säga.
Varför vara där under sommaren när man är hemma med en liten,

ta för sjutton tillvara på tiden och njut med alla barn ni har

och tänk på att de är bara till låns,

tiden kommer bara att springa iväg så är de vuxna.

Vi är inte de viktiga personerna på förskolan

och kommer aldrig att bli eller för det är ni föräldrar

som är det och det måste ni börja visa också.
Det går inte att låta barnet bestämma om det ska gå på förskolan eller inte, det är ni som bestämmer detta och det här med kompisar,

det finns inga kompisar på förskolan som går före er,

såklart att barnet kan tycka att det är roligt att gå till förskolan

för där finns kompisar och annat att göra,

men börja då och tänka varför tycker barnet

att det är roligare på förskolan?

Om ni tycker det är jobbigt med barnet hemma så känner han/hon

det och vill inte vara till last.

Kanske får det mindre barnet all uppmärksamhet,

det kan också bidra.
Skaffa man fler barn så måste ni som föräldrar

ta hand om dom inte samhället.

Mona Sahlins förslag reagerade jag också på direkt när jag läste tidningen. Hur fan tänker hon egentligen?
Tretto timmar i för barnen, det är inte klokt.
Jag tycker att ha kvar 15 timmar i veckan som nu
men på loven som sportlov, påsklov, sommarlov

och jullovet då blir det lag på att barnen är hemma.

Det gäller ju då först och främst föräldralediga som ändå är hemma,

för de arbetslösa är det ju en annan sak för de kan ju få jobb

under vissa av dessa lov när det behövs vikarier.

Sen till alla föräldrar ni måste inte nyttja era platser

dagligen har barnet sovit dåligt under natten

eller det är snöstorm ute och ni inte kommer ut genom dörren och måste krypa genom ett fönster med två barn för att komma till förskolan

med det äldre barnet för att de ska vara där i fem timmar,

så kan jag tala om att man får och kan vara hemma också

och ha det skönt en sån dag.

Jag lovar ni kommer att upskatta såna dagar med era barn.
Och kom ihåg ni är dom viktigaste personerna i era barns liv för alltid.

Tack för mig och jag hoppas detta blev läsvärt för alla.

Av Maria - 4 juli 2010 17:56

  

...blir det nu i juli.

 

Nu i juli kommer det inte att läggas in något, eller kanske tittar

in nån dag och slänger in något.

Men tanken är att nu är det sommarledigt och att jag återkommer

i augusti.

 

Så nu tar jag en välbehövlig ledighet härifrån också

så höres vi om några veckor.

 

Önskar er en jätteskön sommar och

att ni får må bra.

 

Tjingeling

och många sommarkramar till er.

Av Maria - 4 juli 2010 17:49

 

Vi ska sola.

(mel: Björnen sover).

 

Vi ska sola, vi ska bada

sommarlov det är.

Skolan nu har slutat

solstolarna luta.

Bara slappa, inte rappa

bara ta det lungt.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 4 juli 2010 16:55

 

Det var en gång en drottning som satt vid sitt fönster och sydde.

så stack hon sig i fingret och tre droppar blod föll på snön utanför.

"Ack, om jag ändå hade ett barn så vitt som snö,

så rött som blod och ett hår så svart som ebenholts!"

Året därpå gick drottningens önskan i uppfyllelse.

Hon fick en liten dotter som döptes till Snövit.

Kort därpå dog drottningen.

 

Snart gifte kungen om sig och den nya drottningen,

Snövits styvmor, ägde en förtrollad spegel.

Var morgon frågade hon:

"Spegel, spegel på väggen där,

säg vem som vackrast i landet är!"

Och var morgon svarade spegeln:

"Du, o drottning, vackrast i landet är!"

Men Snövit växte upp och blev bara vackrare

för var dag som gick.

Och så en morgon svarade spegeln:

"Du, odrottning, är vackrast i salen här,

men Snövit tusenfalt vackrare är!"

Då blev drottningen rasande av svartsjuka.

 

Hon kallade på sin jägare.

!Ta Snövit med dig ut i skogen och gör dig av med henne",

befallde hon.

"Och kom tillbaka med hennes hjärta så att jag kan se att hon är död".

 

Men jägaren som tyckte synd om Snövit lät henne springa.

I stället sköt han en hjort och tog med sig djurets hjärta

 hem till den elaka drottningen.

 

Nu var Snövit alldeles ensam i den stora, mörka skogen.

Hon var mycket rädd.

Som tur var fann hon snart de sju dvärgarnas hus.

 

De var inte hemma men hon smakade i alla fall lite av deras mat

och sedan föll hon i sömn på en av de små sängarna.

 

De sju dvärgarna blev glada när de kom hem och fann den vackra flickan.

Snövit fick gärna stanna hos dem och hon lagade mat och städade

 och skötte om dem på bästa sätt.

 

Men borta på slottet svarade spegeln

den elaka styvmodern:

"Du, o drottning, är vackrast i salen här,

men Snövit hos dvärgarna ännu vackrare är!"

Hon förstod då att jägaren lurat henne och att Snövit levde.

Hon gav sig genast iväg till dvärgarnas hus,

förklädd till en gammal gumma.

Där drog hon en förgiftad kam igenom Snövits hår.

Snövit föll omkull och låg som död på golvet.

Men dvärgarna tog genast ut kammen när de kom hem

 och väckte henne åter till liv.

 

Var dag måste dvärgarna slita hårt i gruvan.

"Lås dörren och släpp inte in någon när vi är borta", varnade de henne.

Och snövit lovade att göra som de bad om.

Men borta på slottet sa den förtrollade spegeln

alltjämt samma sak:

"Du, o drottning är vackrast i salen här,

men Snövit hos dvärgarna ännu vackrare är!"

Rasande begav sig styvmodern då på nytt till det lilla huset.

 

Denna gång hade hon med sig ett förgiftat äpple.

Hon knackade på.

Snövit vågade knappt öppna fönstret,

men gumman lockade henne ändå att ta

 en liten tugga av äpplet.

Och i detsamma föll Snövit död ner.

 

Dvärgarna blev mycket ledsna när de kom hem.

De gjorde allt för att väcka Snövit till liv igen,

men det var omöjligt.

Då lade de henne i en glasskista som de höll vakt

över både natt och dag.

 

Där låg Snövit lika skön som förrut.

Det såg ut som om hon bara sov.

En vacker dag kom en prins ridande förbi med sitt följe.

Han förälskade sig genast i den vackra prinsessan

 och bad dvärgarna att få ta kistan med sig.

Men en av prinsens tjänare snubblade till när han skulle lyfta kistan

 och då lossnade äppelbiten som Snövit hade svalt.

 

Snövit vaknade nu till liv igen och

snart kunde hennes och prinsens bröllop stå

med pomps och ståt.

Och de sju dvärgarna bjöds in som hedersgäster.

 

Snövit och prinsen dansade hela natten

 och sen levde de lyckliga i alla år.

 









 









Bilderna är inscannade från någon förskola.

Text: Bröderna Grimm.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards