Mariaslekrum

Alla inlägg under juni 2010

Av Maria - 30 juni 2010 19:18

  

Bildsatt vägmärkeshistoria.

Av Maria - 30 juni 2010 18:59

 

Flugan Ulle.

(Mel: Imse vimse spindel).

 

Ulle bulle fluga

Flög en liten tur

Hittade en bulle

Tyckte det var tur

Satt sig ner och smaka

Tyckte det var gott

Ulle bulle fluga

En klapp så togs han bort.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 29 juni 2010 20:05

 
 
Mormors lilla kråka.

Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade hon som körde.
Mormors lilla kråka skulle ut och åka,
ingen hade hon som körde.
Än slank hon hit,
än slank hon dit,
än slank hon ner i diket.

Av Maria - 29 juni 2010 18:41

Det var en gång tre björnar som bodde i ett fint hus långt inne i en stor,

vacker skog.

Det var pappa Björn som var rysligt stor, mamma Björn var mellanstor

och så var det lilla Björn som var väldigt liten.

 

Varje morgon kokade mamma Björn gröt i en gryta.

När gröten var klar, hällde hon upp den i tre skålar.

En liten skål för den lilla Björnen, en mellanstor skål för

mamma Björn och en stor skål till pappa Björn.

Medan gröten svalnade lite brukade alla de tre björnarna gå ut i skogen.

 

Medan de var ute på sin promenad kom en liten flicka

 som hette Guldlock fram till huset.

Först tittade hon in genom fönstret,

 och så öppnade hon dörren och kikade in.

Det var ju ingen hemma, så Guldlock bara klev på utan att knacka.

Det första hon såg var de tre grötskålarna på bordet.

Om hon hade väntat tills björnarna kom hem, hade hon kanske blivit bjuden.

Men gröten såg så god ut och Guldlock var hungrig, så hon väntade inte.

 

Först så smakade Guldlock på den stora pappa Björns gröt,

men den var så varm att hon brände sig på tungan.

Sedan smakade hon på den mellanstora mamma Björns gröt,

men den var så kall att hon inte tyckte om den.

Så smakade hon på den lilla, lilla björnens gröt,

och den var precis lagom.

Och så åt hon upp alttsammans!

 

När hon hade ätit slog hon sig ner i den stora, stora pappas Björns stol,

men den var hård och obekväm.

Så satte hon sig i den mellanstora mamma Björns stol,

men den var alldeles för mjuk.

Så satte hon sig i den lilla, lilla björnens stol,

och den var precis lagom.

Och där satt hon tills stolen gick sönder,

och hon ramlade pladask i golvet.

 

Guldlock kände sig både mätt och trött så hon fick lust att vila sig lite.

Hon gick in i sovrummet och hoppade upp i pappa Björns stora säng,

men den var alldeles för hård.

Då kröp hon upp i mamma Björns mellanstora säng,

men den var alldeles för mjuk.

Till slut la sig Guldlock i lilla björnens säng,

och den var så skön att hon somnade på en gång.

 

I samma stund tänkte de tre björnarna att nu hade deras gröt säkert svalnat,

och därför gick de hem för att äta.

När de kom in såg de genast att någon varit inne i deras hus.

- NÅGON HAR ÄTIT UR MIN GRÖT! sa den stora,

 pappa Björn med sin stora,

mullrande röst.

- NÅGON HAR SMAKAT PÅ MIN GRÖT OCKSÅ! sa mamma Björn med sin mjuka röst.

- Någon har smakat på min med och ätit upp alltihop!

 sa den lilla, lilla Björnen, med sin lilla, ljusa, pipiga röst.

 

Så fick de syn på stolarna.

- NÅGON HAR SUTTIT I MIN STOL! sa pappa Björn med

 sin mullrande röst.

- NÅGON HAR SUTTIT I MIN STOL OCKSÅ!

sa mamma Björn med sin mjuka röst.

- Någon har suttit i min stol också och den har gått sönder!

sa den lilla, lilla Björnen med sin ljusa, pipiga röst.

 

Så gick de in i sovrummet.

- NÅGON HAR LEGAT I MIN SÄNG!

ropade pappa Björn med sin djupa, mullrande röst.

- NÅGON HAR LEGAT I MIN SÄNG OCKSÅ! sa mamma Björn med sin mjuka röst.

- Titta! skrek lilla Björn med sin ljusa, pipiga röst.

Det ligger någon i min lilla säng!


Då vaknade Guldlock.

Hon gnuggade sig i ögonen och fick syn på de tre björnarna.

Och hon blev så förskräckligt rädd,

att hon nästan ramlade ur sängen.

Sen hoppade hon fort ut genom fönstret och sprang hem

det fortaste hon kunde.

Guldlock vågade aldrig mer komma tillbaka till de tre björnarna.

Men de bor nog fortfarande kvar i sitt fina lilla hus mitt inne i skogen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards