Mariaslekrum

Alla inlägg under februari 2009

Av Maria - 28 februari 2009 19:48

I vilken månad föds de flesta barnen.

( I den nionde månaden).

 

Vad hade inte Eva och Adam som alla andra har.

(Föräldrar).

 

Vilken skillnad är det på en pojke och en kille.

( Det stavas olika).

 

Varför gav farmor pengar i julklapp till sina barn och barnbarn.

(Det var det billigaste hon kunde hitta).

 

När på dagen måste barnen alltid stänga ögonen.

(När de nyser).

 

Varför döptes barnet till Moses.

( Han skrek så in i vassen).

 

Nu blev det lite fler gåtor och det kommer att bli fler.

 

Kram.

//Maria.

Av Maria - 26 februari 2009 19:38

Tänk på vikten av att möta varje barn där dom står!

För om du kan finna det ställe där,

den andre befinner sig och börja där,

kan du också lyckas föra honom dit du är.

 


Av Maria - 26 februari 2009 19:17

Mungymnastik.

Mungymnastik är jättebra för alla, både små och stora.

Att leka med tungan och läpparna på olika sätt är viktigt för att träna talorganen.

Genom att gymnastisera sina talmuskler,

förbättrar man sin artikulation.

Kräv inte av små barn att de genast ska kunna härma.

Låt det få ta tid och låt barnen känna att

det är en rolig lek!

Det är absolut inte viktigt att göra "rätt".

Varje försök ger god träning, och är ett steg

på väg mot ett bättre och tydligare tal!

Gör grimaser.

Munlekar och grimaser kan hjälpa barnen

en bit på väg mot den svåra konsten att

"tala rent"!

Blås.

Genom blåslekar tränas gommens muskler

effektivt.

Det är viktigt att utföra lekarna utan ansträgning.

Blås lätt.

Om det pyser ut luft genom barnets näsa

- visa hur man kan nupa lätt om sin näsa!

På denna sida kommer jag att lägga in övningar på mungymnastik.

Höres.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 26 februari 2009 18:56

Hej på er!

Här kommer lite djurgåtor ni kan använda.

 

Jag bor i skogen.

Jag tycker om honung.

Jag brummar.(björn).

 

Min mamma är en höna.

Jag pickar (äter) frön.

Jag är mjuk och gul.

(kyckling).

 

Jag kan hoppa långt.

Jag är grön.

Jag kväker - "kvack".

(groda).

 

Jag är ett stort djur.

Ibland är jag på cirkus.

Jag har en lång näsa som

jag sprutar vatten med.

(elefant).

 

Jag är ett litet djur.

Jag har vackra färger.

Jag tycker om blommor.

(fjäril).

 

Jag är vit eller grå.

Min päls kallas ull.

Jag bräker.

(får, lamm).

 

Jag har långa öron.

Jag tycker om sallad och morötter.

Jag har päls.

(hare, kanin).

 

Jag bor där det är snö och is.

Jag kan simma.

Jag äter fisk.

(säl).

 

Jag är tjock.

Jag har knorr på svansen.

Min näsa kallas tryne.

(gris).

 

Jag kan spinna.

Jag jagar möss.

Jag har mjuk päls.

Jag tycker om strömming.

(katt).

 

Jag bor hos en familj.

Jag har en matte och husse.

Jag kan morra och tycker om ben.

(hund).

 

Jag har en röd kam.

Jag kan gala (säga kuckeli-ku).

(tupp).

 

Så det vart 12 gåtor just nu det kommer mer senare.

 

Hare bra.

Kram.

//Maria.

Ps. Testade dessa på min dotter och det var inga problem,

 det var ju även för lätta för henne.

 Hon är ju 8 år och dessa är ju för tre- fyra åringar.

Men jag måste bara berätta vad hon sa på sista gåtan,

 hon svarade ju det som det var,

 men hon tyckte att svaret skulle vara: Bert Karlsson istället.

Hahaha.

 

Underbar unge tycker jag.

Hej svejs på er igen.

 


Av Maria - 26 februari 2009 18:41

Hungriga sinnen!

 

Att lyssna är att äta med öronen.

Var glad åt hungriga öron!

Var glad åt hungriga sinnen!

 

Lyssna också med ögonen,

lyssna med smaken,

känslen och hela kroppen.

 

Allt vad dina sinen kan förtära,

ger dig kraft att leva

och ger näring åt

den förvandlingens värld,

som rör sig

och andas

och talar

och växer i Dig.

 

Av: Sandro Key-Åberg.

Av Maria - 25 februari 2009 16:47

Halloj på er alla därute!


Imorse öppnade jag så jag var uppe tidigt vid halvsex

 och eftersom vi bara har en bil så måste ju L-A köra mig till jobbet.

 Och strax innan vi skall åka så går L-A ut och startar bilen

och jag borstar tänderna och medan jag gör det så kommer han in till mig och säger Grattis.

- Va, säger jag med fulla munnen med tandkräm.

- Jo, jag sa, Grattis, säger L-A.

Och i mitt huvud gick det runt kan jag säga och tittade på honom som han inte var klok asså.

- Grattis, vadå grattis, fortfarande med tandkräm i munnen.

- Grattis du har blivit mormor.


Och jag kan ju säga att jag tänkte att nu har det brunnit där uppe,

och jag bara tittade på honom och ruskade på huvudet.

-Du har blivit mormor igen. säger L-A.

Och ni kan ju tänka er att mitt huvud snurrade att bara stå där

och borsta tänderna och ögonen gick i kors på mig, den där tiden på dygnet,

 kan jag bara säga.


Men så klack det till oss mig, fan inte igen fast man har ju förstått att det var på gång.

När L-A gick ut för att starta bilen så tittade han in i kaninburen och där låg en hel hög med päls igen.

 Men han kollade inte då hur många det var.

Så vi bestämde att nu efter min fackkurs idag så far vi ut på Arken

 och köper mer burar.


När L-A hämtar mig så frågar jag hur många det är

 och det var fem stycken men de var döfödda den här gången.

 Så vi for inte ut och köpte någon bur för L-A hade kollat in dom idag

 och Sotis hade varit som sjutton på Vitnos så det är nog försent,

 hon är nog redan med barn igen,

 så bara vänta in nästa kull runt den 22/3-23/3, däromkring.

Men innan det så skall vi ha nya burar, L-A funderar på att göra egna.

 

Kan ju också berätta att andra kullen överlevde inte mer

 än två och en halv vecka.

 Tre svalt ihjäl av att den första kullen tog mjölken från mamman

 och en verkade klara sig väldigt bra,

 så vi trodde att det skulle gå vägen med den fjärde

 men så en kväll/natt så hade den troligen följt med de andra ner

 till nedervåningen i buren och kom inte upp själv så den frös ihjäl.

 Synd nog.

Men den första kullen lever och frodas och de har blivit så stora nu.

Jag kommer att sätta in några kort framöver på den första kullen.

Men nu skall jag gå och äta middag och sen ta en dusch.


Efter denna dag så behövs det mycket vila tycker jag

och med det uppvaknandet så är det nog det enda rätta.

Och jag lovar att nästa gång så skall inte L-A

 få mig att fundera så mycket när han berättar

 om när nästa kull har kommit, då skall mitt huvud vara med.

 Så det så.

Där står man och funderar om han inte är klok

 när det är jag som inget fattar.

 Hahaha.

 

Kram.

//Maria.

 


Av Maria - 24 februari 2009 19:10

... men bättre tidig än sent brukar det ju heta.

 Och sent kan det ju också vara för detta hemliga meddelanden

 kan man ju göra både till mors/farsdag och valentine.

Tyckte det vart så fint med dessa hemliga meddelanden.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 24 februari 2009 19:07

Här kommer ett tips på att göra egna ramar.

Bara att använda fantasin.

Kram.

//Maria.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards