Mariaslekrum

Alla inlägg den 11 februari 2009

Av Maria - 11 februari 2009 18:19

  

Något att tänka på:

"Ibland får man se att en idé

som förefaller att vara riktigt

idéaktig inne i hjärnan är helt

olika när den kommer ut i det

fria och andra människor tittar på".

 

(NALLE PHU).

Av Maria - 11 februari 2009 17:54

Hej hopp på er alla där ute!

Här kommer lie recept på olika degar som barnen kan baka med.

 Ni ute på förskolorna har säkert dessa

 men nu tänkte jag på de barn som inte går på förskola

 utan kan baka hemma med sina föräldrar istället.

 

PLAYDOH.

5 dl vetemjöl

2 dl salt

2 tsk citronsyra

1 msk matolja

5 dl kokande vatten

Karamellfärg

 

Gör så här:

Blanda vetmjöl, salt och citronsyra i en bunke.

Karamellfärg + matoljan blandar du ned i det kokande vattnet i kastrullen.

Slå sedan över de torra ingredienserna, arbeta ihop degen snabbt.

Låt föremålen torka luftigt, ev. på något uppspänt nät.

Kan målas efter torkning med täckfärg och ev. lackas.

Man kan också spara degen några gånger efter bakning

 i en burk för att ta fram när man vill.

OBS!! Många har allergier idag.

Lack kan "sticka" obehgligt i ögon och näsa även

 om man inte är överkänslig.

Lacka utomhus om det finns möjlighet till det!!!

"Skapande verksamhet ger barnen, ja, även vuxna!!!

 tillfälle att leva ut sina känslor, träna motoriken,

 stimulera fantasin och ge skaparglädje och

 att uppleva färg och form både fysiskt och psykiskt!!!

 

SALTDEG.

Saltdegrecepten har många variationer,

 kallas även för "trolldeg",

 eller som i England "bagarlera".

 

Deg 1 (Grundrecept).

2 dl mjöl½2 dl salt

1 dl vatten

(Ev. några droppar matolja).

Ev. karamellfärg

Blanda mjöl och salt, rör ut med vatten till en deg.

Tillsätt ev. nån droppe matolja och karamellfärg.

Lätt att forma för barnen.

 

Deg 2.

2 dl mjöl

2 dl salt

1 dl vatten

1 msk tapetklister

Tapetklistret gör degen lite klibbig och det blir lätt att foga samman enskilda delar. Dessutom blir figurerna hållbarare efter torkning.

 

Deg 3.

3 dl mjöl

1 dl salt

1 dl vatten

1 tsk glycerin

Glyserinet kan bytas ut mot samma mängd matolja.

 Det här blir en smidig och tänjbar deg.

 

Deg 4.

4 dl rågmjöl

1dl salt

1dl vatten

Fint rågmjöl ger degen en mer rustik karaktär och även annan färg.

Prova dig fram. EXPERIMENTERA. Måla med täckfärg. (Ev. lacka).

 

Ha det så roligt med era barn.

 

Kram.

//Maria.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17
18
19 20 21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards