Mariaslekrum

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 29 april 2010 16:59

 Har ni tänkt på att man kan faktiskt spå i väder

 bara man tittar sig runt omkring i naturen.

Tänk på det nästa gång när ni är ute och går

i naturen och kolla sen om ni fick rätt på

vilket väder det blev.

 

  

Titta på djuren. 

Flera nattflyn än vanligt mot tända ljus och lampor bådar regn.
Även svarta skogssniglar, som kryper på skogsstigar varnar för regn.
Om svalorna flyger högt blir det vackert väder, men flyger de lågt så blir det regn.
När tranorna flyttar söderut brukar det dröja sju veckor tills snön kommer.
Om starens fjäderdräkt gnistrar och blänker blir sommaren varm och härlig.
När katten ligger på rygg med nosen i vädret blir det dåligt väder.
Om katten slickar sig flitigt på tassarna blir det nederbörd.
När gräshoppan och  syrsan spelar ihärdigt om kvällen blir det vackert väder.
När myggen dansar i stora svärmar på kvällen blir det också vackert väder
Om loppor, flugor och mygg är bitiga blir det regn och rusk.
Arbetar spindlarna  under regn, blir regnet inte långvarigt
Äter hundar och katter gräs är regnet inte långt borta.
När boskapen springer med svansarna i vädret är oväder att vänta
När boskapen springer med svansarna i vädret är oväder att vänta.
Visar sig ovanligt mycket grodor är vått väder att vänta. 
När grodorna kväker starkt är vått väder att vänta.



Lyssna efter ljud.

Ljuden från söder hörs tydligare när det ska bli regn.
Tågen och bilarna hörs tydligare när det börjat bli fukt (dimma) i luften.

    

 Tolka himlen.

Är kvällshimlen röd, blir dagen efter blåsig.
Är soluppgången röd med  med vita små moln högt på himmelen

 blir vädret klart och fint.
Om månen är röd eller har en stor mångård, blir det storm.
Om månen är blek är det risk för nederbörd
Om om månen färgas av röda skyar eller nymånens spetsar döljs

 av mörka skuggor blir det dåligt väder.
Om månen skiner med vitgul färg väntas vackert väder...



Lyssna till kroppen.

När ett operations- ärr kliar blir det nederbörd.
Kliar det under fötterna så blir det väderomslag.

 


Tecken i skogen.

Dagg i spindelväven lovar regnfritt i minst sex timmar.
När granen barrar på vintern, har vi fått halva snö- mängden.
Faller löven tidigt på hösten blir det en sträng vinter.
Om tussilagon sluter sin gula blomma och böjer sin stjälk mot marken,
då är det regn att vänta.

 


Solens upp och nedgång.

I dagningen eller vid soluppgången förebådar en röd eller
lysande himmel dåligt väder, stark blåst eller regn. En grå himmel
bådar vackert väder, en hög himmel blåst, en låg himmel vackert väder.
Är molnen röda vid soluppgången blir det regn innan kvällen men om
solnedgången är röd utan moln blir det fortsatt torrt och vackert väder.
Vid solnedgången varslar en klar rosafärgad eller molnbeströdd himmel
om vacker väder, en lysande gulaktig himmel om blåst, en jämngrå eller
blekt gulaktig himmel om regn, en orange eller kopparfärgad himmel
om blåst och regn.Röd solnedgång förebådar väderomslag.
Finns inga moln på himlen blir ingen förändring i vädret det
närmaste halva dygnet.

 

Växter på våren.

Om man lägger märke till i vilken ordning träden slår ut kan man spå
hur sommarvädret blir:
Ek före ask blir slask (=regn), ask före ek blir stek (=torrt).
Kommer bokens blad före ekens blir sommaren vacker.
Har ekarna blad före maj månad, blir en vacker och fruktbar sommar.
När askens blad har slagit ut behöver man inte vara rädd för
skadlig frost längre.
En riklig björkblomning ger god rågskörd.
En riklig alblomning ger god kornskörd.

 

  
Växter på sommaren.
Är ringblomman öppen vid 6-7-tiden på morgonen är vackert väder att vänta.
Har den inte öppnat sig före sju blir dagen mulen/ regnig.
Om nyslaget hö doftar starkt förebådar detta långvarigt regn.
Om inget dagg finns i gräset kan man vänta sig regn.
Då skogen skiner svart är regn att vänta.
Om grödan lyser intensivt grönt i maj och juni kan man vänta nattfrost.

 

 

Växter på hösten.

Har enbuskarna och rönnarna många bär är en kall och tidig höst att vänta.
Faller lövet tidigt från träden är en vacker efterhöst och milt väder att vänta.
Blir lövet sittande tills november, är en lång vinter att vänta.
Om ljungen börjar sin blomning i toppen blir det en tidig höst.
Är ljungen översållad med blommor blir vintern kall.
Rikligt med tistlar ger en vacker höst.
Sena blommor i trädgården bådar vacker höst och lindrig vinter. 

 

Källa: SMHI

 

 

Vindarnas Gudar i mytologin. 

Boreas:  Nordvindens Gud
Zefyros: Västvindens Gud
Notos:    Sydvindens Gud
Euros:    Ostvindens Gud

Av Maria - 29 april 2010 16:36

 

Att vi har skiftande årstider här i vårt land vet vi ju alla

vid det är laget och alla har sin tjusning.
Här är en liten egen jämförande betraktelse:

  

Våren - skir och frisk som gryningen
    Sommaren - ljus och vacker som dagen
   Hösten - grå och sval som kvällen
   Vintern - mörk och kall som natten

 

Dagarna de komma och gå,
liksom årstiderna - året om!
 

En annan lite klämmigare vinkling känner väl alla igen
sedan tidig ålder:

 

Årstiderna

 

Om våren, om våren, då är det allra bäst,
då ha vi så roligt och leka allra mest.
Då plocka vi gullvivor och sippor, vita, blå,
och så vi svänga om och runt i ringen gå.

 

Om sommarn, om sommarn, då är det allra bäst,
då ha vi så roligt och leka allra mest.
Då ro vi ut på viken, där vågorna de slå,
och så vi svänga om och runt i ringen gå.

 

Om hösten, om hösten, då är det allra bäst,
då ha vi så roligt och leka allra mest,
Då få vi plocka äpplen och plommon, gula, blå,
och så vi svänga om och runt i ringen gå.

 

Om vintern, om vintern, då är det allra bäst,
då ha vi så roligt och leka allra mest.
Båd´skridsko och skida vi då få pröva på,
och så vi svänga om och runt i ringen gå.

Alice Tegnér.

 

Av Maria - 29 april 2010 16:17

 

 

Granat bärs för att öka kroppslig styrka,

 Uthållighet och energi.

Granaten kallas också den ”heliga stenen”.

Den ökar kreativiteten och den sexuella aptiten.

Vänner som ska skiljas, kan byta granater

med varandra för att träffas igen.

Granaten är en skyddssten som skyddar

 särskilt mot tjuvar.

 

 

Ametisten är violett och Ametiststenen

är violett och vitrandig.

Vid utbyta av ametisten mellan älskande

 par stärks banden.

Det är en sten för frid, håll den i

vänster hand för att uppnå lugn.

Ametisten skärper ditt sjätte sinne.

Ametisten ökar den mentala förmågan,

förbättrar minnet och lindrar huvudvärk.

 

 

 Aquamarin är latin för ”havsvatten”

Vilket hänvisar till färgen.

Aquamarin löser upp ångest, lugnar

och balanserar såväl känslomässigt

som mentalt och fysiskt.

Det är en sten för frid och glädje,

särskilt i relationer.

Den skyddar vid resor,

speciellt över vatten.

 

 

Diamant befrämjar andlighet,

med speciellt fokus på hjärnan.

Diamant används för att öka den fysiska

styrkan och ge mod och självkänsla.

Det är också en skyddssten och en

sten för frid.

Den hindrar mardrömmar och ger god sömn.

Diamanten är en trohetssten samt

 hjälper till att försona älskande efter ett gräl.

 

 

 Smaragd är symbol för liv,

förnyelse och rikedom.

Den anses dra till sig kärlek.

Den är en skyddssten och används för att göra bättre affärer.

Den lindrar ögonspänningar.

Den balanserar hjärtat, speciellt i relation

till fadersproblem.

Den tar också bort förträngd ångest.

 

 

Månsten har fått sitt namn efter den blåaktiga vita skimret.

Månsten är en kvinnlig sten och hjälper män (och kvinnor)

att öpnna upp för sin kvinnliga sida.

Månstenen drar till sig kärlek och hjälper till

vid problem i en relation.

Placera den under kudden för god sömn.

 

 

Rubin anses dra till sig rikedom.

Bär den för att stärka kroppens

försvarssystem.

Rubin stimulerar blodcirkulationen.

Den tar bort glädjen, stärker viljekraften

och självförtroendet.

 

 

Peridot användes i Atlantis och av Egyptierna,

Aztekerna, Inkas m.fl för sin lugnande,

 renande och balanserade energi.

Den sägs ge lugn sömn och dra till sig rikedom.

Peridoten är bra för matsmältningen, mot magsår,

leverproblem och insektsbett m.m

 

 

Safir drar till sig kärlek och kärlekens väktare.

Den stärker ögonen, tar ner feber och stoppar

näsblod när den pressas mot pannan.

Prästerskapet i Atlantis använde den för en

 fullständigare öppning till det högre jaget.

 

 

 Opal öppnar starkt upp för förträngda känslor.

Opalen kan användas för att minnas tidigare liv.

Den bärs även för att ta fram inre skönhet,

pengar, lycka och makt.

Opal är känd för att hoppa iväg, försvinna

eller gömma sig.

Om den inte är lämplig vid en viss tid

hittar man den inte.

 

 

Topas skyddar mot avundsjuka,

Sjukdom, skador och psykisk sjukdom.

Placerad i hemmet skyddar den mot eldsvåda

och olyckor.

Den är bra mot reumatism och

matsmältningsproblem.

Bär den på dig för att attrahera kärlek.

 

 

Turkos var en helig sten i det gamla Egypten

och Persien.

Tibetaner och Indianer värderar Turkosen mycket

högt och den är för dem en symbol

 för himmel, hav och ande.

Turkos kan ändra färg om bäraren är sjuk eller så

kan den spricka som skydd och offer.

Den befrämjar lycka och rikedom

 och botar migrän och annan huvudvärk.

Av Maria - 29 april 2010 15:02

    

Chakran.

 

Chakra är sanskrit och betyder hjul eller cirkel,

 kan även översättas till livshjul.

 De vanligaste chakrorna är sju till antalet

 och som kommer att tas upp på den här sidan.

Varje Chakra har en egen betydelse,

 har en egen färg som påverkar olika kroppsdelar.

 

 

 

Första Chakrat.

Bas- eller Rotchakrat. Muladhera.

Färg: Röd

Stenar: Rubin, Hematit, Falköga, Apachetår, Obsidion,

 Rökkvarts, Röd Jaspis, Bornit, Agat, Heliotrop,

 Karneol, Tigeröga.

Placering: Svanskotan.

 

 

Andra Chakrat.

Sex-, Navel- eller Sakralchakrat. Svadhistana

Färg: Orange

Stenar: Karneol, Tigeröga, Rökkvarts,

 Granat, Falköga, Månsten.

Placering: Strax under naveln.

 

 

Tredje Chakrat. 

Solar Plexus. Manpuraka.

Färg: Gul

Stenar: Citrin, Jaspis, Falköga, Malakit, Gul Jaspis,

 Aventurin, Rosenkvarts, Rökkvarts.

Placering: Par centimeter ovanför naveln

 och strax under bröstbenets slut.

 

 

Fjärde Chakrat. 

Hjärtchakrat. Anahata.

Färg: Grön, Rosa.

Stenar: Malakit, Jade, Granat, Rubin, Rosenkvarts,

 Peridot, Kryssokolla, Kuncit, Aventurin, Smaragd.

Placering: Mitt i bröstet.

 

 

Femte Chakrat. 

Halschakrat. Vishuddha.

Färg: Blå.

Stenar: Kalcedon, Malakit, Lazuli, Kryssokolla,

 Aventurin, Amazonit, Akvamarin, Sodalit,

 Lapis, Turkos, Celectin.

Placering: Halsgropen.

 

 

Sjätte Chakrat. 

Pannchakrat eller Tredje ögat. Anja.

Färg: Indigoblå.

Stenar: Lapis, Amazonit, Flourit, Ametist,

 Falköga, Sodalit, Azurit, Lazuli.

Placering: Mellan ögonbrynen och en liten bit upp.

 

 

Sjunde Chakrat. 

Kronchakrat. Sahasrara.

Färg: Violett, Vit.

Stenar: Ametist, Flourit, Selenit, Gul Kalcit,

 Celestin, Jade, Diamant.

Placering: Mitt på huvudet.


 

Av Maria - 29 april 2010 14:41

 

Vid den tidpunkten när Gud gjorde mammorna, 
han var inne på den sjätte dagens övertid.

 

En ängel uppenbarade sig och sa 
"Varför lägger du ner så mycket tid på den här?"
Och Gud svarade

 "Har du läst det speciella kravet på henne?
 Hon måste vara fullständigt tvättbar,

 men inte i plast; hon måste ha 200 rörliga delar,

 alla utbytbara; "gå på" kaffe och rester;

 ha ett knä som rymmer tre barn på en gång

 men som försvinner när hon ställer sig upp;

 ha en puss som kan bota allt från ett skrapat knä

 till ett brustet hjärta och ha sex par händer."

 

Ängeln var förstummad av kraven på den här.
"Sex par händer!

 Inte en chans!" sa Ängeln.

 

Men Gud svarade,

 "Det är inte händerna som är problemet. 
Det är de tre paren av ögon

 som mammor måste ha!"

 

"Och det är på standard modellen?" frågade ängeln.

 Gud nickade och sa,

 "Ja, ett par av ögon som ser genom stängda dörrar

 när hon frågar sina barn

 vad de är även när hon redan vet det.

 
Ett annat par bak i huvudet, 
för att kunna se även när ingen tror att hon kan det.

 
Och det tredje paret här i ansiktet.

 De är till för att med en enda blick kunna säga

 att hon förstår och älskar barnet
utan att behöva säga ett enda ord."

 

Ängeln försökte att stoppa Gud 
"Det är för mycket jobb för en dag. 
Vänta till imorgon med att göra klart."

 

"Men jag kan inte!" protesterade Gud"

 Jag är så nära att färdigställa den här modellen

 som är så nära mitt eget hjärta.

 Hon kan redan göra sig själv frisk

när hon är sjuk

 OCH kan mata en familj på sex med 1/2 kg köttfärs

 och kan få en nioåring att stå i duschen."

 

Ängeln flyttade sig närmare och rörde vid kvinnan,
 "Men du har gjort henne så mjuk, Gud." 
"Hon är mjuk," höll Gud med om,

 "men jag har även gjort henne tuff.
 Du har ingen aning om vad hon kan göra."

 

"Kommer hon att kunna tänka?" frågade Ängeln. Gud svarade, 
"Hon kommer inte bara att kunna tänka utan hon kommer

 att kunna resonera och att förhandla."

 

Ängeln la märke till något och sträckte ut handen

 och rörde vid kvinnans kind.

 "Oj, det ser ut som om du har en läcka

 på den här modellen. 
Jag sa ju att du försökte lägga in för

 mycket i den här."

 

"Det är ingen läcka," svarade Gud.

 "Det är en tår!"

"Vad är en tår för något?" frågade Ängeln.

 

Och Gud svarade,

 " Tåren är hennes sätt att utrycka hennes glädje, hennes sorg,

 hennes förtvivlan, hennes smärta, hennes ensamhet,

 hennes ledsamhet och hennes stolthet."

 

Ängeln var mycket imponerad.

 "Du är ju ett geni, Gud. 
Du har tänkt på allting för den här modellen.

 Du har tom skapat tårarna!"

 

Gud tittade på Ängeln och log när han sa,

 "Jag är rädd för att du har fel igen, min vän. 
Jag skapade kvinnan, men hon skapade själv tåren!"

 

Av Maria - 28 april 2010 21:08

 

Vänner vill vi alla berikas med...

 

En vän är som en kostbar skatt,
som vi måste vårda och behandla varligt.

Verkliga vänner känner med dig,
 även när du har det svårt.
De finns inte bara där i dina lyckliga stunder,

Vänner vill vi alla berikas med..

 

En vän är som en kostbar skatt,
som vi måste vårda och behandla varligt.

Verkliga vänner känner med dig,
 även när du har det svårt.
De finns inte bara där i dina lyckliga stunder,

då skratten klingar och livet är en fest.

 

Verkliga vänner finns där,
 även när du själv inte har så mycket att ge.
Det behövs inga massa ord,
 bara vetskapen att de finns räcker gott.

 

Det händer att tiden går,
du hör inget från en vän under en lång tid..

 

Tanken kanske kommer;
 nu har jag mist en vän.

 

Vänner försvinner inte,
 bara bekanta...

Av Maria - 28 april 2010 16:41

 

 

 

 Vill vi!

 

    Vill jag se solen stiga upp över bergen.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag se vattnet klart och så blått.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag se blomman på ängen slå ut.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag se du duvan som mäklar om fred.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

 

Vill jag se månen på natthimlen.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag att mina barnbarn ska få se solen stiga upp över bergen.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag höra mina barnbarns glada skratt då de plaskar i vattnet.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag se mina barnbarn plocka en vacker bukett från ängen.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag att mina barnbarn ska ska följa duvans väg i kampen om fred.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag mina barnbarn ska få se månen på vår natthimmel.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Vill jag hjälpa till så mina barnbarn få se allt detta vackra.

 

Ja det vill jag, vill du?

 

 

 

Låt oss alla hjälpas åt att

värna om miljön för våra barnbarns skull.

 

 

 

De ska ha samma rättigheter som vi haft

 att få se solen, havet, blommorna, fåglarna

 och månen på natthimlen.

 

Av Maria - 28 april 2010 16:35

Tack, tack.

Mel: Sockerbagarn.


Man tackar borta, man tackar hemma.

Att säja tack får man inte glömma

Om man är liten, om man är stor,

så ska man tacka, det säjer mor.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards