Mariaslekrum

Alla inlägg under april 2010

Av Maria - 27 april 2010 22:51

Den lilla haren.

 

Långt borta i en stor skog med höga träd satt en liten hare.

Han var så ledsen för hanhade ingen att leka med.

Hela dagen hade han sprungit omkring inne i skogen

och letat efter lekkamrater.

Solen sken och det var varmt, det var en solig sommardag.

Men haren var inte ens glad fast solen försökte värma honom med sina solstrålar.

Men se vad är väl det här (haren hittade ägget).

Att det var ett ägg det visste haren, för han hade sett något sådant innan.

"Men tänk om det kunde bo någon där inne som jag kunde leka med".

Haren knackande på ägget, men ingen svarade.

"Tänk om det kanske finns en mus eller en elefant

 eller ett människobarn eller en som jag där inne".

Han knackar igen.

Nu är haren trött och lägger sig och somnar under de höga träden.

Tänk, då börjar det att knacka i ägget.

Skalet börjar att spricka och stora bitar av skalet faller ner på marken,

när en liten ankunge sticker fram sin röda näbb.

Ankungen kröpbur ägget och sträckte på sig.

Sedan började han titta sig omkring.

Han fick syn på haren som låg och sov.

"Undrar vad det är för något som ligger där".

Han går fram och känner på haren.

Haren vaknar till och tittar på ankungen,

men kan inte se ägget.

"Har du tagit det?", frågar han ankungen.

"Nej, det är därifrån som jag har kommit", sa den lilla ankungen.

"Har du inga lekkamrater?" frågade haren.

"Nej", sa ankungen.

"Men vad bra, då kan ju vi två leka".

Så sprang de längre in i skogen till en liten äng för att leka tafatt.

 


  

Av Maria - 27 april 2010 22:42

 

 

TAKK står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation.

Det innebär att man kompleterar det talande språket med teckenspråkets handrörelser för att förtydliga det man säger.

Man talar och tecknar samtidigt och för barnet som lyssnar blir tecken som strålkastare på de viktigaste orden.

 

För att barnet själv ska kunna prestera tal behöver det ha kontroll över läppar, tunga, stämband och lufttryck - samtidigt.

Handens rörelser däremot är lätta, både att göra och att se.

Händer och armar är de första kroppsdelar

 som små barn normalt får kontroll över.

Det går alltså att börja använda tecken mycket tidigt.

Tecken gör det enklare att uttrycka sig själv.

Tecken gör att barnet lär sig flera ord snabbare och att orden

 och kunskapen om språket "sitter kvar" bättre.

Inlärningsprocessen förenklas och förstärks av att både höra, se och känna orden.

Genom att teckna gör man det lättare för barnet att förstå, att bygga upp ordförrådet och framförallt att kommunicera.

 

Vilka har nytta av tecken?

 

Främst är det barn med språksvårigheter, utvecklingstörning, autism eller

 Cp-skada som använder TAKK.

På många förskolor används också TAKK för barn som har ett annat modersmål

 än svenska, som en genväg till det svenska språket.

På senare tid har det även blivit vanligt att tecken används till mycket små barn med normal språkutveckling som ett extra stöd för snabbare talutveckling.

 

För att förklara hur tecken fungerar för utvecklingen av tal

 kan man göra denna liknelse:

 

Ett barn kryper före det börjar att gå.

När barnet lär sig krypa skaffar det sig kunskap om hur kroppen fungerar

 och får koll på balansen.

Barnet övar och övar för att kunna förflytta sig dit det vill

 och lär sig så småningom att krypa i en hiskelig fart.

När barnet behärskar krypandet till fullo är det moget att börja gå.

Och när barnet behärskar att gå och springa, så slutar det att krypa.

 

Tecken fungerar som "krypträning" för tal och kommunikation.

För ett barn som har en försenad språkutveckling blir kommunikationen "stillasittande", eftersom talet dröjer.

Med tecken får barnet en chans att förstå och uttrycka sig mycket tidigare

 än det annars skulle kunna.

 

Om barnet inte börjar gå (prata) då?

Ja, då är det väl mycket bättre att vara en skicklig krypare än att bara sitta stilla?



































Av Maria - 27 april 2010 19:30

 

...har jag internet.

 

Har inte haft telefon sen i tisdags och internet

försvann i fredagskväll.

Telefonen skiter jag blanka fan i,

den kan man ju klara sig ifrån

MEN

inte internet.

Gud vad låst man blir utan internet,

det fattar man ju inte förn man står där.

 

Visst det finns ju annat att göra än

 att sitta framför datorn hela tiden,

det vet jag.

 

Men bara att gå ut och söka på eniro var

ju finito, och det kom man ju inte på förn man satt där

och försökte komma in.

Då klack det ju till visst sjutton det ligger ju också

över internet.

 

Och jag är heligt förbannat på telia för detta hade inte hänt

om de hade grävt ner telfonkablarna när elbolaget grävde ner elledningarna

under hösten 2008.

Men det ville inte telia vara med på inte, uha kostar ju så mycket.

Dessa jävla pengar som ska styra hela tiden.

 

Men jag ska tala om för er nu teliafolket

 att det är kommer att bli dyrare i längden

med allt detta extraarbete för ert folk.

Nu har det varit fem stora bilar och säkert femton personer

 som har jobbat med detta under denna tid varje dag,

 förutom helgen då det var fem stycken.

 Men det kostar väl det också.

 

Och en till sak som jag kan tala om är att ni kommer ändå

få göra de där nergrävningarna innan det är klart

 och då kommer det inte att vara billigare kan jag säga.

Man måste väl för fan tänka lite längre än vad näsan räcker,

eller?

 

Summa summarium kommer att bli att allt extra arbete när det blir så här,

det är inte gratis och inte nergrävningaran som kommer att bli,

 jag lovar er att det kommer det att bli.

Jag vet.

 

Men just nu är jag nöjd jag har ju internet.

 

Ja, hur har annars veckan varit då?

 

Jo, Tilde har varit hemma sen i slutet av förra veckan med feber och astma.

Hon har inte mått bra.

I lördags så tyckte och trodde vi att det vänd så vi for ut till Ikea

och handlade lite grejor som vi skulle ha.

Och så skulle vi in på sjukhuset och hälsa på farmor som

hade opererat sig på torsdagen.

Hennes ena ben som har blivit opererat så hoppas att hon kan gå

riktigt innan det är klart.

 

Men så på kvällen så kom febern igen för Tilde där på lördagen

och så denna astmahosta som låter gräslig.

Man kan nästa tro ibland att det är krupp med också.

Som tur är så hjälper ju medicinerna iallafall.

 

Nu ska hon vara hemma imorgon också så får vi se på torsdag,

jag ska iallafall jobba på torsdag och fredag.

 

Men nu är det Ncis på tv:n snart och det tänker jag inte missa,

så nu tänker jag logga ut på egen risk här för att återkomma

senare ikväll, hoppas jag så inte telia vill något annat.

 

Ha en bra kväll så höres vi.

 

Kram.

//Maria.

 

 

Av Maria - 23 april 2010 20:01

 

Snart är det morsdag igen, bara en månad kvar.

Så jag tänkte skriva lite om morsdag hur den dagen uppfanns.

 

Sista söndagen i maj är det alla mammors speciella dag - Mors Dag.

 Firandet av dagen är ett relativt modernt påfund med amerikanska rötter

 och kom till på privat initiativ av lärarinnan Ann Javis

 och firades första gången den andra söndagen i maj

 i Philadelphia 1907 med en gudstjänst tillägnad moderskärleken

 och det fjärde budordet (Du ska hedra din fader och din moder).

 Enligt Ann Jarvis instruktioner skulle man efter gudstjänsten

 ge sig ut på kyrkogården och smycka mödrarnas gravar med blommor

 och sjunga psalmer.

 

 

I Europa togs firandet först upp av Storbritannien
och de skandinaviska länderna.

 I Sverige firade man Mors Dag första gången 1919

 på initiativ av författaren Cecilia Bååth-Holmberg,

 som också flyttade firandet av dagen till den sista söndagen i maj. Cecilia publicerade också 1920 en handledning hur Mors Dag skulle firas.

I stora delar av vår värld firas Mors Dag den andra söndagen i maj,

 t.ex. i USA, Australasien och större delen av Europa.

 Det finns förstås några undantag,

 tex. i Storbrittannien där man firar Mors Dag tre söndagar före påsk

 och i Norge andra söndagen i februari.

 

Det finns olika personliga sätt att fira mor på Mors Dag.

 Man kan t.ex bjuda på frukost på sängen,

 befria mamman från de husmoderliga "stöken",

 och kanske också uppvakta med en blombukett,

 en egen fabricerad gåva, ett kort eller en teckning.

 Dock har väl kommersiella intressen även inkräktat på denna dag,

 men förhoppningsvis så visar man den personliga uppskattningen mest

med kärlek och omtanke.

 




Av Maria - 23 april 2010 19:58

 

När jag var ...

 

4 ÅR
Min Mamma kan göra allt.


8 ÅR
Min Mamma vet mycket! Massor av saker!


12 ÅR

Min Mamma vet inte riktigt allt!


14 ÅR
Naturligvis fattar inte Mamma något, egentligen!


16 ÅR
Mamma? Hon är hopplöst gammalmodig.


18 ÅR
Den gamla kvinnan? Hon är riktigt "ute"!


25 ÅR
Tja, hon kanske vet något i alla fall!


35 ÅR
Innan vi bestämmer oss, kan vi väl höra Mammas åsikt.


45 ÅR
Jag frågar vad Mamma skulle ha tyckt om det?


65 ÅR
Jag diskuterar det med Mamma!

Av Maria - 23 april 2010 19:52

 

Vad är en mor?

 

  En mor är som ett skydd
Som beskyddar dig mot omvärldens faror
Och hon håller dig torr från
stormens härjningar.


  En mor är som en persika
Söt som nektar och kärleksfull
Och hon fostrar dig med
ovillkorlig kärlek.


  En mor är som en källa
Full av kunskap och visdom
Och hon kommer att leda dig
genom livet.


  En mor är som en pärla
Alltid glimrande och tålmodig
Och hon kommer att glänsa mot dig
i alla år.

 

Av Maria - 23 april 2010 19:26

 

Vem kommer att skydda mig?
En gång för länge sedan,

 var ett barn färdigt att födas.
Det lilla barnet frågade Gud:
"De säger att du sänder mig till jorden imorgon,
hur ska jag kunna leva där,

 så liten och hjälplös som jag är?"

Gud svarade:
"Bland många änglar, har jag valt en åt dig.
Din ängel väntar dig,

 och kommer att ta väl hand om dig."
Det lilla barnet fortsatte:
"Men säg, här i himlen behöver jag inte göra
någonting annat än bara skratta,

 sjunga och vara lycklig."

Gud sa:
"Din ängel kommer att sjunga för dig och hon
kommer att le åt dig varje dag.

 Den kärleken kommer att göra dig väldigt lycklig."
Åter igen frågade barnet:
"Hur ska jag kunna förstå vad människor
säger mig, då jag inte kan språket?"

Gud förklarade:
"Din ängel kommer att säga de vackraste ord
du någonsin hört, och med mycket tålamod
och omsorg kommer hon att lära dig att tala."
"Men, vad ska jag göra om jag vill tala med Dig?"
undrade barnet bekymrat.

 
Gud log och sa :
"Din ängel kommer att knäppa dina händer små,
och lära dig att be."
Barnet funderade en stund,

 tittade upp på Gud med en bekymrad min.
"Jag har hört att det finns många dumma människor

"Din ängel kommer att skydda dig med
sitt eget liv."

 
Barnet tittade på Gud och sa:
"Jag kommer att sakna Dig,

 och jag blir sorgsen då jag tänker

 på att jag inte kommer att se dig något mer......"


Gud sa med lugn stämma:

 "Din ängel kommer att
berätta om Mig för dig på många sätt,
och jag kommer alltid att finnas vid din sida,
mitt barn."

Det infann sig en fridfullhet i himlen men sakta
hördes avlägsna röster från Jorden,

 varpå barnet skyndsamt frågade:


 "Gud, om det är dags
för mig att lämna Dig nu,

 kan du säga mig vad min ängel heter?"

Gud svarade med ett leende:
"Hennes namn är inte viktigt,
du kommer helt enkelt att kalla henne för .......

......Mamma."


Av Maria - 23 april 2010 16:59

 

 

ÄLSKADE MAMMA, KÄRA PAPPA!

 

Ni ger mig så mycket

som andra aldrig får.

 

Ni stöttar, ni hjälper

och det händer att ni skäller.

 

Ni vakar, ni beskyddar

och kommer med goda råd.

 

Trots att en del hårda ord

delats ut kring vårt bord

har ni aldrig slutat att

älska och finnas.

 

Jag bär era gener

I mina ådror finns ert blod

Ert arv ska jag sprida vidare.

 

En dag hoppas jag.

kunna ge allt åter

och kunna trösta när ni gråter.

 

Jag är er evigt tacksam

för allt ni gjort och kommer att göra.

 

Jag ska se till att ni varje dag får höra

att jag älskar er.








Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards