Mariaslekrum

Alla inlägg under april 2009

Av Maria - 30 april 2009 20:32

Så kan föräldrarna tycka när de kommer

och hämtar sina barn.

Men det måste tänkas på att i lek så ingår allt detta.

 

* Glädje

* Vänskap

* Planering

* Kroppsuppfattning

* Inlevelse

* Jämlikhet

* Sinnesförnimmelse

* Flexibilitet

* Begreppsbildning

* Finmotorik

* Koncentration

* Språk

* Könsroller

* Regler och normer

* Tänka

* Grovmotorik

* Besvikelse

* Konfliktlösning

* Rumsuppfattning

* Problemlösning

* Identitet

* Fantasi

* Trygghet

* Kommunikation

* Uppmärksamhet

* Hänsyn

* Självständighet

* Frigörelse iakttaga

* Kreativatet

* Självständighet

 

Och lek är bra, det lär man sig mycket på.

Av Maria - 30 april 2009 20:28

Låtsaslek ger social kompetens.

Låt barnen låtsas.

 Så kanske de vandrar ut i livet med

högre social kompetens.

"Leken är central för mänsklig utveckling,

 och att kunna ta andra roller och låtsas vara någon

annan eller annat,

 är berikande för den sociala kompetensen.

Av Maria - 30 april 2009 19:53

Förr i tiden räknades ofta första maj som den första

sommardagen. Då skulle alla stängsel vara lagade så

att kor och hästar unde släppas ut på bete.

På första maj skulle man äta mycket mat

och "dricka märg i benen"-det betydde att dricka sig stark.

Olika äggrätter var typisk första majmat.

Att äta ägg på första maj är en äldre sed i vårt land

än att äta dem till påsk.

I över hundra år har första maj varit alla arbetares

speciella dag. Demonstreratioståg marscherar genom städerna och folk bär plakat med texter som kräver att människorna ska få det bättre och att alla arbetare i hela världen ska hjälpa varandra.

Röda flaggor vajar och orkestrar spelar arbetarsånger.

Av Maria - 30 april 2009 19:40

På valborgsmässoafton den sista april tänder man stora eldar.

Från början var eldarna till för att skrämma bort älvor, vättar och gastar som hade tagit över djurens betesmarker under vintern.

Oväsen var också ett bra vapen. Man hojtade och skrek, slamrade med grytlock och sköt med gevär.

Så långt som eldskenet och oljudet nådde markerna fria från allt otyg som kunde skada djuren. Därför tändes ofta valborgseldarna på höga platser.

Förr gick ungdomarna i byn från gård till gård och

"sjöng maj i by". I majvisorna tiggde de ägg, pengar och

brännvin till den vårfest som alltid ordnades den första maj.

I de gårdar där ungdomarna fick något, "majade" de.

Då satte de kvistar med utslagna gröna löv på verandan eller vid husknuten. Nästa dag kunde alla se vilka som hade skänkt något.

Majvisorna hade både tackverser och nidverser. hade man fått något sjöng man en tackvers, annars drog man en nidvers, en elak vers om hur snåla folket i gården var.

Av Maria - 30 april 2009 19:37

Och ett vårpyssel.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 30 april 2009 19:33

Här kommer en till vårsång.

 


Ref: Dockmormor.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 29 april 2009 17:10

Här kommer ett vårpyssel på hur

man kan göra myror med fingrarna.

Troligen det ända inlägget idag,

för datorn behövs av andra i familjen

ikväll. Får se hur sent det blir,

för jag är jättetrött också och

ont i huvudet och det har

varit fullt upp idag.

Om inte idag så imorgon kommer

jag att skriva några rader + att

lägga in mer inlägg.

Hare bra.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 28 april 2009 20:45

Idag kommer det bara ett inlägg

och det blir en vårsång till.

Bild kommer från en bildsida på nätet.


Jag är helt slut och jätteont i halsen

så nu kvällar jag.


Kram.


//Maria.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards