Mariaslekrum

Alla inlägg under april 2011

Av Maria - 30 april 2011 19:11

 

...och ändrar om hela tiden.

Nu har jag ändrat mig igen,

nu finns inte kateorgin:

 Egna materialrummet.

 

Utan jag håller på och gör om

i alla kateorgier för att få ner

dom i antal.

Och det tar sin lilla tid så

det kommer kanske att vara tlie struligt

här på bloggen nu ett tag

men jag hoppas att ni hittar det ni vill ha ändå.

 

Annars så får ni höra av er.

 

Kramiz

//Maria.

 

 

Av Maria - 30 april 2011 19:05

Här bjuder jag på mina lekkort som jag har.

Det är två lekar på varje kort,

så när man klipper ut dom

så blir det text på ena sidan och bild på den andra.

Om man vill ha materialet så maila mig på: mariaslekrum@live.se


Några som jag har kommer här:





En annan dag kommer det fler lekkort.


Ciao.


Av Maria - 30 april 2011 18:47

Fyra nya ark med sångkort.

Om man vill ha materialet så mailar mig på: mariaslekrum@live.se







Av Maria - 30 april 2011 00:26

 

Som ni märker håller jag på och gör om på bloggen.

Tänkte göra så att de blir mindre kateorgier,

tycker det är så mycket nu.

 

Det som jag har gjort ligger under

egna materialrummet.

Där ligger t.ex alla sångkort eftersom

det är jag som har gjort korten,

men med det menar jag inte att

jag har gjort alla sångerna själv.

De som jag har gjort står det mitt namn på.

Tänker ta bort alla sånger som ligger på bloggen

och göra sångkort istället.

Då försvinner många kateorgier

och jag möblerar om litegrann.

 

Det kommer även lekkort som jag har

gjort men har inte bestämt mig vart dom ska ligga än.

 

Har ej heller bestämt mig för hur jag ska göra med allt pyssel,

om ni har något förslag får ni gärna komma med det.

Jag tar tacksamt emot ideér från er,

det jag är ute efter är ju att få lite ordning

på kateorgierna för nu är det alldeles för mycket.

 

Imorgon så uppdaterar jag med mer sångkort

och lägger även in några lekkort.

 

Nu nattinatt.

 

Kramiz.

 

 

Av Maria - 28 april 2011 15:38


Introducera känslotemat med hjälp av en saga.

 

Material: Saga som handlar om känslan ni ska jobba med,

papper och penna.

 

Förberedesler: Bestäm vilken känsla ni vill börja

arbeta med (glad, ledsen, arg eller rädd).

Välj en bok som tydligt behandlar den känslan

som ni jobbar med just nu.

 

Förslag på frågor:

Vad hände i sagan?

Hur kände huvudpersonen sig?

varför kände huvudpersonen sig glad/ledsen/rädd/arg?

 

Prata lite mer personliga frågor som t.ex:

 

 

 

Glad

Hur känns det när du är riktigt glad?

Vad gör dig glad?

Hur märker du att någon tycker om dig?

Vem brukar du vara snäll mot?

 

 

Ledsen

Vad gör dig ledsen?

Hur tröstar man någon som är ledsen?

Vem kan du prata med om du är ledsen?

Hur känns det när du är ledsen?

 

 

Arg

Vad gör dig arg?

Vad brukar du göra när du är arg?

Hur känns det när du är osams med någon?

Vad är det dummaste någon har gjort mot dig?

 

  

Rädd

Vad är du rädd för?

Vad gör du när du blir rädd?

Hur känns det när du är rädd?

Hur kan du hjälpa någon som är rädd?

 

Genomförande: Läs boken med inlevelse

och förstärk känslan med kroppsspråket.

Prata med barnen om sagan.

Utgå från frågorna ni har valt.

När ni känner er klara med sagan går

ni vidare till de mer personliga frågorna.

 

Antekna barnens kommentarer och reaktioner.

Avsluta med att hålla om varandra och sjung en sång.

Av Maria - 27 april 2011 23:41

 

 

...och få ta igen sig lite.

Jag har tagit semester denna vecka och är hemma

med Tilde som har påsklov.

Och vi har det jätteskönt,

sover länge på morgonen

och sen myser och bara ta det lugnt.

Jätteskönt att få varva ner från jobbet

några dagar.

Det har varit så mycket nu det sista två månaderna

och några veckor framöver också sen ska jag slappna av

rejält och bara vänta sommarsemestern.

Och när jag säger slappna av så menar jag bara mentalt,

på jobbet så ska jag ge järnet ändå fast man känner

sig avslappnat inombords. och det kan jag säga

att jag inte gör nu. Men snart.

 

Men idag har jag faktiskt fått ett städryck,

synd bara att man inte får det oftare bara.

Idag har jag hunnit både att plocka undan lite av varje

städat klädgarderoben och tvättat massor av maskiner.

Men det är mycke kvar men jag har nog kvar

städmanin imorgon också.

 

Fint väder har vi haft hela påsken också

superljuvligt har det varit.

Haft shorts och linne i april,

man tror inte det är sant.

 

Hoppas på fint och varmt imorgon också.

 

Ciao.

Kramar från Maria.


P.s Nu har jag gjort uppdateringar med mer sångkort,

Gå in här.


 

 

Av Maria - 24 april 2011 22:49

... mina läsare.

Helt otroligt!

 

Jag trodde att jag hade lagt in en

Glad påsk hälsning här på bloggen

för att önska alla min läsare.

 

Men det var nog bara vad jag tänkte göra

för här finns ingen påskhälsning.

 

Så den kommer nu istället när

det bara är en dag kvar på själva

påskhelgen.

 

 

Så nu hoppas jag att ni har haft en trevlig påskhelg

och hoppas att ni får en fortsatt trevlig helg.

 

G L A D P Å S K

er alla

där ute i cyberrymden.  

Av Maria - 24 april 2011 19:33

 















































Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards