Alla inlägg under november 2010
Innan ni gör en hinderbana för barnen så kan ni intervjua dom
och se vad de kan och vet vad hinderbana är för något.
Intervjufrågor, hinderbana.
Frågor:
1. Vad leker du med ute?
2. Vad är en hinderbana?
3. Var kan man ha en hinderbana?
4. Vad kan man använda för saker till en hinderbana?
5. Vem kan använda en hinderbana?
Svar:
Fråga 1:
Fråga 2:
Fråga 3:
Fråga 4:
Fråga 5:
Reflexion:
Vi tar en jullista till!
Den som känner sig manad kan göra den.
Glittret i granen, lodrätt eller vågrätt?
Eller rättare sagt, snurrat runt, uppifrån och ner.
Dopp i grytan, eller inte?
Rim på klapparna eller bara juletikett?
Knäck med hackad mandel i eller utan?
Carola eller Mariah Careys julsånger?
Äta först och klappar sen, eller klappar först och äta sen?
Julstjärnor eller hyacinter?
Julgranen in i stugan den 23:e eller granen in långt innan det?
Gnistrande stjärnor.
Ett pynt som går att hänga i granen eller i dörrkransen.
Tänk dock på att dessa stjärnor är mycket sköra.
Du behöver:
2 stora äggvitor
500 gram florsocker
2 tsk vatten
strösocker
silverkulor
sprits med en mycket tunn spets
bakplåtspapper
tejp
Gör så här:
Vispa äggvitor, florsocker och vatten riktigt hårt,
helst i mixer, i 10 minuter.
Rita mönster till stjärnor, använd tex en pepparkaksform.
Lägg en bit bakplåtspapper över mönstret och tejpa fast.
Spritsa ut glasyren genom att rita över mönstret,
ju tjockare linjer desto mer hållbar blir stjärnan.
Dekorera med silverkulor och strö socker över
så att hela stjärnan blir täckt. Knacka bort överflödigt strösocker.
Låt torka 8 timmar.
När stjärnan är helt torr, lossa den från bakplåtspappret
och vänd upp och ner.
Fyll i varje linje på baksidan och dekorera
med silverkulor och strösocker.
Låt torka ytterligare 8 timmar.
Trä ett fint band genom någon av stjärnans spetsar
och den är nu redo att hängas upp.
Bild lånad från google.
Färg och form.
Mål
Förskolan skall sträva efter att varje barn:
*Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp,
ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld.
* Utvecklar sitt ord- och begreppsförråd.
* Utveckla sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp
av olika material och tankar.
* Utvecklar sin förståelse för grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form.
Genomförande
Prata om de vanligaste formerna som är cirkal, triangel,
kvadrat och rektangel.
Veckans sånger kan ju vara gumman cirkel, barnen triangel,
gubben kvadrat och morfar rektangel.
Barnen kommer verkligen ta till sig formerna
och hitta dem överallt i sin omgivning.
Under samlingarna kan man sjunga sånger om former,
lyssna på sagor om former och para ihop
de olika formerna med varandra mm.
Gubben kvadrat som målar, spikar och sågar ut små bilar.
Kolla olika cirklar i omgivningen och sjung
även gumman cirkel som bakar bullar, tårta och mandelrullar.
Cecilia cirkel, Rune rektangel, Kalle kvadrat
med flera leker tillsammans i sagan om barnen figur.
Sagan slutar med att alla barnen bygger ett hus tillsammans.
Rune rektangel blev vägg, tvillingbröderna fönster och Trilla triangel tak.
Spela på cirkel tamburinen, triangeln och rektangel.
Alla formerna till sångerna.
Gör några känseltavlor som barnen får känna på och sedan
berätta eller peka vilken form som gömde sig under skynket.
Parövning - barnen får para ihop de små och stora
kvadraterna som har samma färg.
Sorteringsövning – här gäller det att vara uppmärksam så
att pärlorna hamnar i rätt kopp.
Klistrat upp cirklar i olika färger och storlekar på en stor cirkel.
Vad du kan göra:
60 spännande djur.
12 olika djur som vi hittar ute i naturen
bl.a elefant, gnu, struts, lejon, flodhäst, noshörning ...
Passar till sorteringsövningar, matteberättelser, lek, sekvenser,
tävlingar, spelpjäser ...
Hitta på berättelser om djuren.
Vad du kan göra:
72 fräcka och fartfyllda fordon.
Flygplan, bil, båt, tåg, brandbil och lastbil i sex färgglada färger.
Lek och hitta på tävlingar med fordonen.
Sagan om stor och liten.
Instruktion: Sitt i en ring på golvet.
Varje gång du hör ett ord som har med stor att göra
så sträck armarna upp mot taket.
Varje gång du hör ett ord som
har med liten att göra så kura ihop dig.
I den djupa stora skogen bodde
trollen Stor och Liten.
De älskade att göra storbus och lillbus.
En dag var Liten på storbus-humör.
Det sprallade i hela hans lilla kropp.
Han smög in till björnarnas stora ide
och kittlade deras lilltår.
Den lilla björnen storskrattade,
mellanbjörnen bara fnissade
men storbjörnen gav till ett stort ilsket vrål
och satte full fräs efter Liten.
Liten sprang ut ur det stora idet,
över en liten stubbe, under en stor gran,
uppför ett stort berg och hamnade slutligen i den
hiskeligt stygga häxan Lillfniss matnät.
Till sin förskräckelse ser Liten att Stor
också fastnat i nätet.
- Oj, oj! Vad ska vi göra?
Nu räcker det varken med lillbus eller storbus.
Vi vill inte bli mat åt häxan Lillfniss stormiddag!
- Snyft, vad ska vi göra?
Plötsligt hör de ett stort brak
och Storbjörnen dyker upp.
- Jasså, här sitter ni för att bli kokta i
häxan Lillfniss stora gryta.
- Snälla Storbjörn, rädda oss!
Vi ska aldrig mer göra lillbus eller storbus
bara du hjälper oss.
Storbjörn som är snäll innerst inne i sitt
lilla, lilla hjärta får en stor tår i sitt
lilla öga av medlidande.
- Stor och Liten, jag ska hjälpa er den här
gången, men lova att ni aldrig gör något mer
lillbus eller storbus.
- Vi lovar, säger Stor och Liten samtidigt.
Storbjörnen sliter häxan Lillfniss matnät i
stycken och nu är äntligen
Stor och Liten fria.
Plötsligt dyker häxan Lillfniss upp.
- Har du Storbjörn tagit min fångst!
Jag ska minsann……
Fort som ögat hoppar Stor och Liten
upp på Storbjörnens rygg.
I storgalopp dundrar de iväg
bort från häxan Lillfniss över det stora berget
och under den stora granen och över den lilla
stubben och hem till Storbjörnens ide.
Stor och Liten tackade Storbjörnen
för att han räddade dem från häxan Lillfniss matnät.
Snipp snapp snut så var sagan om trollen Stor och Liten
slut!
Sagan av okänd.
Färgsaga.
Målarmästare Munte kan berätta allt du vill veta om färger:
Svart, bit, röd, blå, gul, och (grönt).
Om man har de färgerna kan man blanda nya.
Svart är sotaren, och här är vitt.
Och blandar vi svart och vitt,
då får vi grått som en elefant.
Röd är brandbilens färg,
blandar vi lite vitt i det röda,
då får vi rosa eller skärt som grisen.
Citronen är gul,
men om du vill måla en apelsin,
då måste du blanda rött i det gula,
så får du en färg som heter orange.
Här har vi två av Muntes färgpytsar,
de har vält och färgerna rinner ut.
Det är gult i den ena pytsen
och blått i den andra.
När de blandas blir det en grön färg.
Sedan målade Munte ett rött hus,
en gul sol, grönt gräs och blå himmel.
Han målade också ett träd med grön färg.
För att få brunt till trädets stam
blandade han grönt och rött.
Före sagan pratade vi om färger (grundfärger)
och exprimenterade tillsammans med barnen,
med hjälp av vatten, penslar, färg
och vattenfärger att dopp färgen i.
Tummetott och Slickepott tycker båda bäst om blått.
Grönt är skönt, säger Långeman.
Rött är sött, tycker Gullebrand.
Lilla Vickevire säger att gult är fult.
Alla färger är fina
säger tio fingrar mina.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 |
9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | |||
15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | |||
29 | 30 | ||||||||
|