Mariaslekrum

Alla inlägg den 10 november 2010

Av Maria - 10 november 2010 23:37

 

 

Tavelramar.


Splatter måla tavlan med två färger (doppa en pensel i färg.

Och vifta med penseln i luften och färgen kommer

att göra snyggt splatter märken på ramen.

 Låt torka.

 Hitta en bild på dig och din Pappa tillsammans

och antingen kopiera eller skriva ut denna dikt för att sätta bredvid.

Du kan rama in bilden och dikten på identiska

bitar av konstruktionpapper om du vill.

 

Det finns små ögon på er
och de tittar på dig natt och dag.
Det finns små öron som snabbt
ta in varje ord du säger.
Det finns små händer alla ivriga
att göra vad du gör.
Och en liten flicka som drömmer
att en dag kommer hon vara som du.

Det finns en storögd liten flicka

som tror du alltid har rätt.
Hennes ögon är alltid öppna
och hon vakar dag och natt.
Du är ett föredöme
varje dag i allt du gör,
För den lilla flickan som väntar
att växa upp och bli som du.

Dessa två personer är mitt allt.

Kram.

//Mamma.

Av Maria - 10 november 2010 23:11

 

Som verkligen ligger kvar på backen då, menar jag.

Det har snöat sen inatt eller väldigt sent igårkväll

och det har blåst och drivit som bara den.

Jag får inte upp ballongdörren här uppe i hallen

för det är så mycket snö.

 

Jag har varit hemma med Tilde igår och idag för

hon har haft feber, hosta och jätteont i halsen,

igår kunde hon knappt prata.

Idag har det varit bättre men då kom också febern

tillbaks nu under kvällen.

 

Och det var banne mig inte bara den som kom.

L-A fick njurstensanfall igen,

han kommer hem från jobbet klockan fyra

och allt är bra vid fem tiden börjar han känna

av lite värk och vid halvsex då kunde han inte stå rakt.

Och eftersom det var sånt väder så ville inte jag köra

och våran väg är ju oploggad så jag ville absolut inte ge mig ut

så det fick bli ambulansen och så fick jag ringa en

arbetskamrat och säga att jag inte kan jobba imorgon

som jag då hade sagt att jag skulle göra eftersom L-A är

ledig på torsdagar. Prata om att känna sig fånig

när man har ringt och sagt att man kommer

och sen ringer sent och säger att man inte kommer.

 

Asså jag håller på att bli tokig på detta och inte bara jag,

L-A som går med skiten då det är ju ännu värre.

 

Men nu är han i allafall hemma igen men medtagen

så det är bra att man är hemma imorgon för det blir mycket vila för han.

 

Hem fick han ta taxi men tro ni att sjukhuset betalade,

nej nu hade ju han fått bort värken så var han ju inte dålig

så då får man betala själv.

650:- vart det för en enkel resa hem.

Och vad fan tror sjukhuset då, om han hade varit dålig

och haft ont då hade de inte släppt hem honom och när värken är borta

ja, då är man ju inge dålig så då får man stå

för resan hem själv bäst fan man vill.

Vart fan är vi på väg.

 

Och ännu sämre kommer det att bli med denna jävla regering som

nu kommer att sitta i fyra långa år.

 

Säger bara det om fyra år så är man sjuk så kommer inga ambulanser

då får man ta sig bäst fan man vill också för att få vård.

 

Fy fabian säger jag bara.

 

Är nu otroligt trött och less som ni ser och ju mer

jag skriver ju mer tokigt tror jag att det blir så nu

säger jag godnatt tiller alla så synes vi imorgon

med något nytt material som jag bjuder på.

 

Kram.

//Maria.

 

Av Maria - 10 november 2010 19:30

 

Av Maria - 10 november 2010 19:08

 


Nicken, Picken häl och tå.

 

Alla läser tillsammans ramsan: Nicken, Picken häl och tå,

vad är det jag pekar på?

 

Alternativ 1.

Ledaren pekar på en kroppsdel på sig själv och antingen alla barn

eller det barn som hinner först får benämna kroppsdelen.

 

Alternativ 2.

Ledaren pekar på en kroppsdel på ett av barnen och barnet får svara vad kroppsdelen heter.

 

Då barnen lärt sig leken får de själva agera ledare.

Man kan även leka leken genom att benämna klädesplagg

i stället för kroppsdelar.

 

Vad leken stimulerar: Språklig medvetenhet, Begrepp & benämningar.

 

Av Maria - 10 november 2010 18:56

  

Av Maria - 10 november 2010 18:53

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13 14
15
16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards