Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 januari 2010

Av Maria - 3 januari 2010 22:57

   


ELEFANTSKOJ

 

Varför skall man hålla sig inomhus mellan kl 12 och 15?
Då övar elefanterna fallskärmshoppning.

 

Varför är krokodilerna platta?
Dom var ute mellan kl 12 och 15.

 

Hur får man upp en elefant ur vattnet?
"Blöt"

 

Hur får man upp två elefanter ur vattnet?
En i taget.

 

Hur smugglar man en elefant över gränsen?
Lägg den mellan två brödskivor och kalla den lunch.

 

 

Vad sa Tarzan när han såg elefanterna komma övar kullarna?
Titta där kommer elefanterna.

 

Vad sa Tarzan när elefanterna som kom över kullarna hade solglasögon?
Inget, han kände inte igen dom.

 

Hur kan du se att det har varit en elefant i kylen?
Det är fotspår i smöret.

 

Vad har två gråa ben och två bruna?
En elefant med diarré.

 

Varför är elefanten stor, grå och rynkig?
För om den var liten, vit och slät skulle den vara en Treo.

 

Vad kallar man två elefanter på en cykel?
Optimister.

 

Vad gjorde elefanten på motorvägen?
Ungefär 8 Km/h.

 

Vad ger man en elefant med diarré?
Mycket plats.

 

Hur får du in en elefant i kylen?
1. Öppna dörren.
2. Sätt in elefanten.
3. Stäng dörren.

 

Hur vet du att det är två elefanter i kylen?
Dörren går inte att stänga.

 

Vad sa jordnöten till elefanten?
Inget. Jordnötter kan inte prata.

 

- Vet du varför elefanterna målar naglarna röda?
- Nej.
- För att inte synas i körsbärsträdet!
- Men jag har aldrig sett någon elefant i körsbärsträdet.
- Har du inte? Då ser du va smarta dom är.

 

En elefant och en myra hade bestämt att träffas på badstranden.

 När de kom dit kom myran på att han glömt sina badbyxor.
- Det gör inget, sa elefanten, du kan få låna mina...

 

Två myror hade fångat en elefant och bundit honom med några

 vasstrån runt ena foten.

 De vaktade sitt byte i flera dagar tills hungern satte in.

 De bestämde sig för att dra lott om vem som skulle gå efter mat.

 Efter två dagar kom den förlorande myran tillbaks och

 finner sin kompis vid en tom vassnara.
- Var har Du gjort av elefanten?
- Hmhann mhaur hruymt!
- Ah, försök inte! Du tuggar än!!!!

Av Maria - 3 januari 2010 22:47

    

Ord som är doften av blomman om natten.
Ord, varma och vackra.
Ord som kanske aldrig blir sagda.
Ord som lever i djupet av vår känsla.
Ord som lever sitt eget liv inom oss.

 Vad är mer rätt på din födelsedag än ord.
Ord som är så viktiga för oss båda.
Ord som ger oss utbyte, tröst, mod, bekräftelse,

 vänskap och kärlek.
Ord vid rätt tidpunkt.
Ord man byter.

  




Av Maria - 3 januari 2010 22:43


VÄLJ VÄNNER?


 Varför hålla kontakt med människor
som av gammal vana ingår i sfären runt omkring dig?
Om du känner dig trött och håglös efter en träff med en sån kontakt
kan det bero på att du själv är givare men inte mottagare.
Motparten har inget att ge dig och därför känner du dig utsugen och trött.

Nej, en relation skall ge och ta,
Båda skall ha någon form av utbyte.
Detta kanske inte är möjligt varje gång
men känslan efter ett möte skall ändå vara
att längta efter mer,
flera tankeutbyten.

 

Också en längtan efter att kunna diskutera något som

 plötsligt dyker upp med den eller de relationer man har.
Om inget händer vid möte människor emellan
har man heller inget utbyte av varandra.
Det blir då bara meningslöst slöseri med tid och kraft.
Nej bryt då på ett artigt sätt.


Du behöver ju inte bjuda igen för att konvenansen så säger.
Du kan själv bjuda till träff med människor Du tycker ger något,
eller enbart är spännande,
för att Du skall få den energi Du behöver
för att leva vidare med nya idéer,

som får Dig att växa.

Av Maria - 3 januari 2010 22:30

   

 

...Som är sagt om barn, föräldrarskap

och ungdom.

 

  Det finns bara ett vackert barn i världen, och varje mor har det.

 

 Det finns inga problembarn, det finns bara problemföräldrar.

 

Det är en sak jag uppskattar med barn,

de går inte runt och visar fotografier på sina föräldrar.


Får inte barn vara barn, kommer de förbli barn.

 

Ju längre en människa får lov att vara barn,

 ju äldre blir den.

 

Spädbarn sover aldrig,

 dom ligger bara på laddning.

 

Alla kvinnor blir som sina mödrar.

 Det är deras tragedi. Ingen man blir det.

 Det är hans tragedi.

 

 Barn föraktar sina föräldrar tills de själva fyller 40.

 Då blir de plötsligt likadana som sina föräldrar.

 På så sätt bevaras systemet.

 

 Barn har aldrig varit särskilt bra på att lyssna på de vuxna,

 men de har aldrig försummat att imitera dem.

 

Barnet har som regel fått sitt förstånd från pappan,

 eftersom mamman fortfarande har sitt i behåll.

 

 Det finns bara två bestående gåvor vi kan skänka våra barn.

 Den ena är rötter, den andra vingar.

 

 Gamla tiders mamma som brukade undra var hennes pojke

 var någonstans har nu ett barnbarn som undrar var hans mamma är.

 

Jag har kommit fram till att det bästa sättet att ge sina barn

 goda råd är att ta reda på vad de vill och så råda dem att göra det.

 

Arvsanlag är en slags gengåvor.

 

Barn har mera nytta av förebilder än av kritiker.

 

Barn håller på att bli stora när de börjar ställa frågor som det finns svar på.

 

 Barn är enastående varelser och det är vi som ska försöka

 efterlikna dem och inte tvärtom.

 

 Barn är otroligt goda imitatörer.

Hur hårt man än sliter för att lära dem ett fint sätt

 uppför de sig ändå precis som sina föräldrar.

 

 Dagens ungdom uppfostrades av gårdagens ungdom.

 

 Det enda sättet att lösa ungdomsproblemet är att åldras.

Det har aldrig funnits ett barn så underbart

 att inte mamman varit glad att det somnat.

 

 Det svåra med att vara ung är att man är både osäker och tvärsäker,

 vilket är en dålig kombination.

 

 Det är svårt att exakt säga när en generation slutar

 och när nästa tar vid,

 men det torde vara någon gång vid niotiden på kvällen.

 

 En baby kan göra en man av sin far och en pojke av sin farfar.

 

 En s.k god uppfostran består till stor del att föra ungdomen bakom ljuset.

 

Fötterna växer ofta fortare än förståndet.

 

Har du lagt märke till att barn som kan leka i timtal i snön börjar

 "frysa ihjäl" efter fem minuters snöskottning?

 

 Inte nog med att ungdomarna är omåttligt slösaktiga.

 De verkar att ha omåttligt roligt också.

 

 Jag fasar för den dag mina barn ringer till min chef

 och frågar om det går bra för pappa på jobbet eller om han

 har problem med kamrater eller chefer.

 

 Kvinnan förstår barn bättre än mannen,

 men mannen är mera lik barn än vad kvinnan är.

 

 När jag var liten var jag dummare än mina föräldrar.

 Nu är jag dummare än mina barn.

 

 Om du vill att dina barn ska stå med fötterna stadigt på jorden

 - lägg lite ansvar på deras axlar.

 

 Om jag inte duschar är jag slarvig och ohygienisk,

 men när jag duschar är jag fåfäng och blockerar badrummet.

 

Vad tänkte vår herre egentligen på när han hittade på puberteten?

 

Vår dotter är mycket självständig.

 Hon bor ensam hemma hos oss.

Av Maria - 3 januari 2010 19:52

 

    

Vi fäster ofta för mycket vikt vid vad andra säger om oss och

 för lite vikt vid vad vi säger om andra

 

Varför ljuga när det finns så många sätt att säga sanningen på?

 

Människor är som pusselbitar - det finns alltid två som passar ihop.

 

Att vinna en vän tar flera år - men att mista en tar inte ens en minut.

 

Det enda i livet som man ångrar är de chanser man inte tog.

 

Så länge man inte ger upp har man ingenting att förlora.

 

Lär dig livets gåta, älska glömma och förlåta.

 

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.

 

Framgång ger vänner,

motgång prövar dem!

 

Misslyckandena är de bästa lärdomarna i livet!

 

Hellre sårad av sanningen än lycklig av lögnen.

 

Om man talar sanning behöver man inte anstränga sig efteråt

 för att komma ihåg vad man sagt.

 

Om du tror att du inte har någoting med jordens problem att göra,

då är du en av dem.

 

Med lögner kan man kanske ta sig framåt i livet,

men man kan aldrig vända tillbaka.

 

Den största njutningen i livet är att göra det andra säger

 att man inte får göra.

 

Det är väl för att lögnen finns för tänk om allt man hörde skulle vara sant.

  

Av Maria - 3 januari 2010 19:23

    


Kärlek börjar med ett leende,

 växer med en kyss och slutar med en tår.

Gråt inte över någon som inte skulle gråta över dig.

Om kärlek inte är ett spel,

 varför är det då så många spelare?

 

Goda vänner är svåra att hitta,

 svårare att lämna och omöjliga att glömma.

 

Du kan bara gå så långt som du försöker gå.

Handling talar högre än ord.

 

Det svåraste som finns är att se någon du älskar,

 älska någon annan.

 

Låt inte ditt förflutna bestämma din framtid.

Livet är kort, för ser du inte dig omkring då och då

 är det risk att du missar det.

 

En bästa vän är som ett fyrklöver,

 svår att hitta men lyckosam att äga.

 

Vissa människor gör världen så speciell bara genom

 att finnas där.

 

Bästa vänner är de syskon som Gud glömde bort att ge oss.

 

När det gör ont att se tillbaka

 och du är rädd för att se framåt,
se åt sidan och du kommer att finna din bästa vän där.

Sann vänskap tar aldrig slut, ty vänner är för evigt.


Goda vänner är som stjärnor,

 du kan inte alltid se dom,

 men du vet att dom finns där.

 

Se inte sur ut, för du vet aldrig

 vem som kan bli förälskad i ditt leende.

 

Vad gör du när den enda person som kan få dig

 att sluta gråta, är samma person som fick dig att börja?

Ingen är perfekt… förrän du blir förälskad i denna person.


Allting ordnar sig till slut.

 Om det inte är OK, då är det inte slut.

 

Många människor passerar i ditt liv,

 men bara riktiga vänner lämnar fotsteg i ditt hjärta.

 

Kom ihåg! Varje minut du är arg är 60 sekunder av förlorad lycka.

  

Av Maria - 3 januari 2010 00:42

   


Mamma, min mamma

se vad jag kan.

Jag kan gå nu

och jag hoppar lite grann.

För mina vingar de bär mig

Varthän jag än vill.

Flyger dit där du är

och följer ditt liv.

 

Fast du inte ser mig

så är jag alltid där.

Någonstans runt om dig

i universums stora sfär.

För jag färdas över ängar

bärs upp av en vind.

Tittar till dig och flyger ner

och ger en puss på din kind.

 

Jag samlar dina tårar

och fyller på vår brunn.

Vars vatten blir till regn

som landar på din mun,

Och tränger in i din själ

för att läka de sår.

Som gör så ont av saknaden

av att du inte får.

Ha mig intill dig

närhelst du än vill.

 

Ge mig all världens kramar,

vad jag än vill och lite till.

För du vill visa din kärlek

ge mig allt så fint.

Men mamma, din kärlek

känns från jorden och ända hit.

Jag säger stolt till de andra

små änglar som är här.


Titta-det är min mamma!

Och hon håller mig så kär.

Jag lyser utav stolthet

som blir till stjärnans ljus.

Som du ser på natten

när det släcks i varje hus.

 

För jag är den stjärna

som lyser stark och klar.

Jag är ljuset inom dig

som alltid stannar kvar.

Av Maria - 3 januari 2010 00:36

   

 

 Älskade choklad.

 

 "Livet är som en chokladask
-man vet aldrig vad det är i den..."

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards