Mariaslekrum

Alla inlägg den 16 januari 2010

Av Maria - 16 januari 2010 23:00

  

Det är nu du skall börja äta din semla varje tisdag.

I år så infaller semmeldagen den 16/2,

fast många startar tidigare afärerna har ju redan börjat

och sälja.


Fettisdagen i februari är sista dagen i fastlagen.
En tredagarsperiod som i många katolska länder firas med karneval.
De här tre dagarna inbjuder till festligheter
 eftersom den 40 dagar långa påskfastan påbörjas direkt efter.

I Sverige har vi firat fettisdagen inte bara med semlor,
på en del platser i landet förekom det upptåg av olika slag.
 I Norrland var fettisdagen i början av 1900-talet
 en av årets största festdagar och kunde jämföras med julafton.

 
Barnen fick ledigt ifrån skolan för att åka skidor och kälke,
man kalasade på fettisdagsbulle och knäck.
På en del orter klädde man ut sig till fettisdagsgubbar
 en sed som fortfarande finns kvar i Alfta i Hälsingland.

Svensken äter i genomsnitt fyra till fem semlor per år
 och till detta går det åt tonvis med mandelmassa
 och tusentalsliter med vispgrädde.
 
 Visste du att semla kommer från simili ordet för vetemjöl på latin.

 

  


Vanliga Semlor.

Ett recept på de traditionella semlorna som är vanligast.

 Väldigt goda och relativt enkla att göra.

 Ca 10 stycken normalstora semlor.

 Ugnen ska vara på 225 grader.

Recept:

75 gram smör
2,5 dl mjölk
50 gram jäst för söta degar
0,5 dl socker
1 tsk kardemumma (stött eller mald)
7-8 dl vetemjöl eller vetemjöl special
0,5 tsk salt
1 ägg

Fyllning:

200 g mandelmassa (eller 1,5 dl sötmandel och 1,5 dl socker)
1 dl mjölk
inkråm från semlorna

Garnering:

3 dl vispgrädde
florsocker

Tillagning:

Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan mjölken och värm

 den till 37 grader (fingervarmt).

Smula sönder jästen i en bunke och tillsätt lite av degspadet

 och rör ut jästen i degspadet.

 Rör ner resten av degspadet, sockret, saltet,

 kardemumman, ägg och nästan allt mjöl.

 Arbeta ihop hela degen till en smidig deg gärna i en hushållsmaskin.

 Degen ska vara blank och släppa kanterna lätt.

Låt degen jäsa under bakduk i buken i ca 30 minuter.

 Värm ugnen till 225 grader.

 

Ta ur degen på en mjölnad yta och knåda degen smidig.

 Rulla en lång rulle av degen och skär sedan upp den i lagomt antal bullar. Rulla de till runda bullar och lägg de på en bakpappersförsedd plåt.

 Låt de jäsa till sin dubbla storlek vilket tar ca 30 minuter.

Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter och låt de

 sedan kallan på galler under en bakduk.

 

Skär eller klipp av ett lock på varje bulle.

 Det finns många olika sätt att ta av locket på,

 vissa gillar trekantiga lock, andra fyrkantiga eller runda.

 Det är helt efter eget tycke.
Ta ut lite av inkråmet från varje bulle och lägg ner i en skål.

 Blanda inkråmet väl med riven mandelmassa och mjölken

 så att det blir en ganska lös smet.

 Lägg sedan ner mandemasse-blandningen i bullarna.

 Vispa grädden ganska hårt med lite lite socker och spritsa ut

 grädden på bullarna fint.

 Lägg på locket och sikta lite florsocker över varje bulle strax innan servering.

Njut av väldigt goda semlor.

 

Ett litet tips: Eftersom barn inte så förtjust i mandelmassa och

även att det innehåller nötter som inte få förekomma på

förskolorna, så kan man lägga i blåbärsylt istället.

Eller någon annan sylt givetvis.

  


Eller varför inte prova något annorlunda som:

  

Chokladsemlor.

Chokladsemlor har en chokladkräm istället för mandelmassa

 och har lite kakao i bulldegen dessutom.

 Det här receptet kalljäser bullarna vilket gör att det ta lite längre tid

 att jäsa jämfört med vanliga bullar. Blir ca 14 stycken.

 Ugnen ska vara på ca 250 grader.

Recept:

25 gram jäst för söta degar
3 dl kall mjölk
100 gram smör
1 ägg
0,75 dl kakao
0,5 strösocker
0,5 tsk salt
1 tsk kardemumma (mald eller stött)
10 dl vetemjöl

Fyllning:

100 gram smör
1 dl kaffe
6,5 dl florsocker
1 dl kakao
1,5 msk strösocker
4 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker

florsocker till garnering

Tillagning:

Smula ner jästen i en bunke och rör ner mjölken till all jäst har löst sig.

 Rör ner smöret i bitar, ägg, kakao, socker, kardemumma,

 salt och nästan alla vetemjöl.

 Arbeta degen smidig tills den är blank och släpper kanterna.

 Låta degen jäsa under bakduk i ca 2 timmar.

 

Arbeta ut degen på en mjölad arbetsyta och knåda den smidig.

 Dela degen i ca 14 lika stora bitar och forma de till runda bullar.

 Lägg de på en plåt med bakplåtspapper och täck med en bakduk.

 Låt de jäsa i 40 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna med uppvispat ägg precis innan gräddning

 och låt det gräddas i mitten av ugnen i ca 12 minuter.

 Bullarna ska sedan kallna på galler under en bakduk.

 

Gör fyllningen genom att smälta smöret tillsammans med kaffet i

 en kastrull och låt det sedan svalna till ca 37 grader.

 Sikta ner kakaon och florsockret och rör om tills smeten blir jämn.

 Blanda i strösockret och låt smeten sedan svalna i ett kylskåp.

 Vispa grädden ganska hårt tillsammans med vaniljsockret.

Skär av toppen på semlan i en fin figur.

 Spritsa eller klicka ut chokladsmeten på semlan och därefter grädden.

 Lägg tillbaka locken och pudra med siktat florsocker strax innan servering.

Njut av en god chokladsemla.

Av Maria - 16 januari 2010 22:39

   

Den medmänskliga omtankens dag.

Den här dagen kallas också för Valentindagen
där alla unga älskandes speciella dag.


Helgonet Valentin har inget med den här speciella dagen att göra
 om honom vet man endast att han dog martyrdöden i Rom.


Den här dagen den 14 febr ansåg man att fåglarna bildade par.
Ursprunget till Valentindagen eller Alla hjärtans dag
 är den här 'fågeldagen'.

 

 
Den dag som de bevingade vännerna bildade par
skulle även ogifta ungdomar paras ihop,
 detta för att kunna delta i årets kommande festligheter
  
Till Sverige har traditionen kommit sent
men idag är t.o.m elevråden i skolorna  involverade
i förmedling av hjärteangelägenheter eller vänskapsbevis.
Röd blomma för kärlek, rosa för flirt. 
 gul eller vit för vänskap.

  


Idag har skaran med möjliga mottagare utökats.
 En tradition även för andra 
som inte har någon käresta att förklara sin kärlek till.
Ett rött hjärta kan förmedlas
 till någon som inte fått en hälsning på länge. 
      Och blir på det sättet en medmänsklig omtanke.  

  

Av Maria - 16 januari 2010 22:25

  

Så var det dags för Vårens kurser. Vi börjar med damerna.


Kurser för kvinnor Malmö Högskola,
institutionen för genusforskning, Våren 2010.


Kurs 1: Att umgås med andra kvinnor.
Vi försöker sätta ihop grupper med fler än 2 kvinnor som ska umgås utan att
tala illa om varandra på rasterna, då vi sitter två och två i cafeterian.
Dolda mikrofoner på damtoaletten, dit deltagarna släpps i mindre grupper.
Kursmaterialet är något försenat. Enligt Berit på tryckeriet är det för att
"den där jävla subban på korrektur, som tycker hon är så snygg,

 inte kom i tid med grejerna"


Kurs 2: Navigering.
Att läsa karta utan att vända den upp och ner när man kör söderut.
Spännande övningar, vi träffas på Ödeheden utanför Pajala och tar oss hem
till Malmö själva. Fastklistrad, rättvänd, karta på instrumentpanelen
monterar vi. Överlevnadspaket för 3 veckor, nödraketer, 8000 meter snöre
(fästs i bakre kofångaren vid starten) för er som kommer helt fel i början,
parlör på ryska, finska och norska och 22 mobiltelefonbatterier ingår.


Kurs 3: Skopackning.
Vem säger att en garderob inte kan förmås att lagra 50 par skor till? Lagom
till vårsäsongens nya modeller kommer lär vi oss skyffla undan högarna med
de där asgamla och pinsamma skorna som köptes in förra kvartalet. Samling
hos Jönssons Hydrualikpump & Press, Kävlinge, som också lånar ut verktygen.
Under hösten kommer en liknande kurs för badrumsskåp och damväskeförrådet.


Kurs 4: Finn 55 fel.
För nykära/nygifta kvinnor som har svårt att våga tala ut om de där Sakerna
Som Han Ska Ändra På. Vi lär er hitta både det ena och andra som ni inte
ens tänkt på. Kursen leds av rutinerade kvinnor med flera kraschade
förhållanden bakom sig och vi har bokat Gudrun Schyman att ställa upp med
sitt alltid aktuella föredrag "Har du snopp? Då har du fel!"
Kursdeltagarnas äkta män får sedan 5% rabatt på alla inköp över 50.000 kr
hos plastikkirurgen Dr Skära Å Karva, dito på weekenduppfostringskurs hos
Kustjägarna i Vaxholm och samma rabatt på herrklädinköp på Hansa,(kläderna väljs naturligtvis av hustrun), rabatten kan dock tas ut i form av damskor istället.


Kurs 5: Parkering på 10 minuter.
Känns det frustrerande att alltid komma för sent till era möten för ni
glömmer räkna in den där halvtimmen ni måste lägga på att fickparkera varje
gång? Vi lär er att på bara 10 minuter få in en Nissan Micra i en 8 meters
P-ficka utan mer än två kofångartouchar. Samling Bulltofta Flygfält. Ta
gärna med handskar och sportdryck så undviker ni blåsor på händerna och
blodsockerdilerium. För er som har mer pengar än tid kan vi istället
erbjuda en Hummer Crusher med extra stora kofångare för 938.000 kr, då
behöver ni inte bry er så mycket om andra bilar vid parkering.


    

 

Kurser för våra herrar våren 2010.


Kurs 1: Hur man fyller på ispåsar.
Kursen går igenom varje arbetsmoment med diabilder.
Kurs 2: WC-papper.
Är det sant att toalettpappret växer ifrån pappershållaren?
- Diskussionsgrupp
 
Kurs 3: Är det möjligt att lyfta upp toalettringen innan urinering? Och hur
lägga ner den igen efter urinering?
- Mycket praktiska övningar
 
Kurs 4: Efter middagen.
- Flyger de smutsiga tallrikarna själva till diskhon?
- Lösningar och exempel på videoband.
 
Kurs 5: Lär dig att hitta saker.
Börja med att ställa dem på de rätta platserna istället för att gapa och
vända hela lägenheten upp och ner.
- Öppen forum
 
Kurs 6: Att ge blommor till din älskade skadar inte din hälsa.
- Bilder och ljudband
 
Kurs 7: Våga fråga efter vägen när du inte hittar.
- Berättelser ur verkliga livet.
 
Kurs 8: Lär dig skillnaden på fru och mamma.
- Rollspel
 
Kurs 9: Hur man lär sig att älska shopping?
- Andningsteknik, meditation samt mental träning.
 
Kurs 10: Är det genetiskt möjligt att hålla tyst när frun kör bilen?
 
Väl Mött.

Av Maria - 16 januari 2010 22:10


En kvinnas VECKA PÅ GYM.

 

Om du läser detta utan att skratta högt, är det något fel med dig.

Detta är tillägnat alla som någonsin försökt att få till en regelbunden träningsrutin...

 

"Kära dagbok.

Till min födelsedag i år köpte jag en veckas personlig träning på det lokala gymet.

Även om jag fortfarande är i fin form sedan jag blev korad till skolans främsta gymnast

på gymnasiet för 43 år sedan bestämde jag att det vore en bra idé göra ett försök.

Jag ringde till gymet och bokade upp mig med en personlig tränare som heter Christo,

som identifierade sig som en 26-årig aerobicsinstruktör och modell för idrotts- och badkläder.
 

 Mina vänner verkade nöjda med min entusiasm att komma igång!

Klubben uppmuntrade mig att föra dagbok för att kartlägga mina framsteg.

 

Måndag:

Inledde min dag klockan 6:00. Svårt att komma ur sängen,

men tyckte det var väl värt det när jag kom till gymet och fann Christo väntandes på mig.

Han är något av en grekisk gud - med blont hår, underbara ögon och ett bländande vitt leende.

Woohoo!

Christo gav mig en rundtur och visade mig maskinerna...

Jag njöt av att titta på det skickliga sätt på vilket han instruerade

sin aerobicsklass efter min träning idag. Mycket inspirerande!

Christo var uppmuntrande när jag gjorde mina sit-ups,

men min mage värkte redan från att ha gått och hållit in den hela tiden han var i närheten.

Detta kommer att bli en fantastisk vecka!

 

Tisdag:

Jag drack en hel kanna kaffe, men jag tog mig tillslut ut genom dörren.

Christo fick mig att ligga på rygg och pressa upp en tung skivstång i luften

och sen satte han vikter på den! Mina ben var lite vingliga på löpbandet,

men jag klarade de två kilometrarna.

Hans belönande leende gjorde att det var värt all möda.

Jag mår toppen! Det är ett helt nytt liv för mig.

 

Onsdag:

Det enda sättet jag kan borsta mina tänder på är genom att lägga tandborsten

på handfatet och flytta min mun fram och tillbaka över den.

Jag tror jag har ett bråck i båda bröstmusklerna.

Bilkörningen är OK så länge jag inte försöker styra eller stoppa.

Christo var otålig med mig och insisterade på att mina skrik störde andra gymmedlemmar.

Hans röst är lite för KÄCK så tidigt på morgonen och när han skäller

blir det ett nasalt gnällande som är mycket irriterande.

Det gjorde ont i bröstet när jag klev på löpbandet,

så Christo satte mig på trappmaskinen.

Varför i helvete skulle någon uppfinna en maskin som simulerar

en aktivitet så gammalmodig när det finns hissar?

Christo sa att det skulle hjälpa mig komma i form och njuta av livet.

Han sa något annat skit också.

 

Torsdag:

Rövhålet väntade på mig med sina vampyrliknande tänder som exponerades

då hans tunna läppar drogs tillbaka i ett hajleende.

Jag kunde inte undgå att bli en halvtimme försenad - det tog så lång tid att knyta mina skor.

Han tog med mig för att träna med hantlar.

När han inte såg det, sprang jag och gömde mig på toaletten.

Han skickade nån spinkig kärring för att leda reda på mig.

Då, som straff, satte han mig på roddmaskinen - som jag sänkte.

 

Fredag:

Jag hatar den där jäveln Christo mer än någon människa någonsin

har hatat någon annan människa i världshistorien!!!

Dumma, spinkiga, anorektiska lilla skitaerobicsinstruktör!

Om det fanns nån del av min kropp jag kunde röra sig

utan outhärdlig smärta skulle jag slå honom med den.

Christo ville att jag skulle jobba med mina triceps. Jag har inga triceps!

Och om du inte vill få bucklor i golvet,

ge mig för fan inte en skivstång eller något som väger mer än en smörgås!

Löpbandet kastade av mig och jag landade på nån slags kost- och hälsoinstruktör.

Varför kunde det inte ha varit någon mjukare, såsom dramaläraren eller körledaren?

 

Lördag:

Satan lämnade ett meddelande på min telefonsvarare och undrade med sin retsamma,

gälla röst varför jag inte dök upp idag.

Bara ljudet av hans röst fick mig att vilja slå sönder maskinen med min almanacka,

men jag saknade styrkan att ens använda fjärrkontrollen

och tvingades ligga elva timmar i sträck och se Väderkanalen...

 

Söndag:

Jag har bett kyrkans taxi att hämta mig för gudstjänsten idag

så jag kan gå och tacka Gud att denna vecka är över.

Jag hoppas också att min man kommer att välja en rolig present

till mig nästa år - som en rotfyllning eller en livmoderoperation.

Jag säger fortfarande att om Gud hade velat att jag skulle böja mig,

hade han spridit ut diamanter över hela golvet!



Av Maria - 16 januari 2010 19:54

 

VISST ÄR DET SÅ:

 

Vi har för bråttom i vår hektiska värld för att vi skulle ha tid att stanna

 och tänka på livets grundläggande frågor, så som:


Varför kommer pizzan fram snabbare till kunden,

 än ambulansen till patienten?

 

Varför finns det parkeringsplats för rörelseförhindrade

 framför skridskobanan?

 

Varför beställer folk en dubbel osthamburgare med stor pommes frites

 och Cola light?

 

Varför köper vi hotdogs i tiopack och korvbröd i åttapack?

 

Varför målar kvinnorna sina ögon med öppen mun?

 

Varför är inte ordet förkortning kortare?

 

Varför trycker vi på start när vi vill stänga av datorn?


Varför finns det inte kattmat som smakar mus?


Varför står det på hundmatburken 'ny bättre smak', vem har testat detta?


Alla känner väl till flygplanens svarta låda, som alltid håller sig oskadd.

 Varför tillverkar man inte flygplanen av samma material?

 

Varför trycker du fjärrkontrollens knappar hårdare

 när batterierna är nästan slut?

 

Varför tvättar vi handdukarna, händer är väl rena när de torkas?

 

Varför använde Kamikaze-piloterna hjälm?

 

Hur har man fått skylten 'gå inte på gräsmattan' ut till mitten av gräsmattan?

 

När ett ord är fel i ordboken, hur vet man det?

 

Har arbetarna på Lipton kafferast?

 

När jag köper en ny bumerang - hur blir jag av med den gamla?

 

Varför har byggnader som ska var öppet dygnet runt överhuvudtaget lås?

 

Om du log, om så bara en gång ska du BERÄTTA detta till alla

 som du önskar får ett leende !!!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards