Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 5 januari 2010

En liten saga om en katt.

Av Maria - 5 januari 2010 21:42

 

 

Liten saga om katten som trodde hon var en människa.

 

 

Det var en gubbe som satt ensam och alena hela dagarna i sitt stora hus,

 han var mycket ensam.
Till slut frågade han förtvivlat en flickvän vad han skulle göra

 för att inte känna sig så ensam.
"Skaffa en katt" sa hon, och han skaffade en katt.

 När han satt i sitt hus och drack kaffe och funderade.
"Vad ska katten heta" tänkte han.

 Och eftersom katten var liten ville hon leka med sin husse.

Hon smög sig ut i köket där gubben satt och tittade på honom och ville leka,
när hon inte fick sin husse till att leka med sig sprang hon iväg,

 men snart kom hon och tittade efter husse igen.
Då tänkte gubben "Där har vi det,jag kallar henne Titti".


På kvällen innan gubben skulle lägga sig bäddade han fint i en låda

 till sin katt, och ställde lådan bredvid sängen,

 på natten när han vaknade till såg han att katten

 låg bredvid honom i sängen.

Gubben flyttade då ner sin katt i hennes låda

som stod bredvid gubbens säng, så sa han
"Lilla Titti får ligga i sin egen säng".


Men var gång han vaknade på natten låg katten bredvid honom i sängen,

så till slut lät han katten vara i sängen.
På morgonen gick han ut i köket och lagade frukost till sig,

och gjorde i ordning en skål med mat åt sin lilla katt,
satte skålen uppe på diskbänken och lyfte upp katten,

 sen satt han sig själv och började äta.

Det dröjde inte länge förrän katten var på matbordet.
Gubben lyfte bort sin katt på diskbänken och sa

 "här har lilla Titti sin mat, här får hon vara och äta".
Det dröjde inte länge förrän katten var på bordet igen,

 så han sa "husse sätter Tittis matskål vid ena sida av bordet då,
blir det bra så"?


 Och sedan den dagen fick katten sitta och äta vid matbordet.
På kvällarna när gubben skulle se på tv tog han upp katten i sitt knä,

 men katten satt sig i soffan bredvid sin husse.
Där satt hon och såg på tv,

 och för varje dag som gick gjorde katten mer och mer

 precis likadant som hennes husse,

så till sist trodde hon att hon var en människa.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards