Mariaslekrum

Alla inlägg den 20 december 2010

Av Maria - 20 december 2010 21:16

Gör färglada snöflingor och sätt fast dem på papptallrikar.

 


Pappersnöflingor kan användas till mycket.

Klipp ut små att limma på julkort,

mellanstora att dekorera med och

stora att hänga upp i taket.


Ta en bit papper i valfri storlek.

Vik papperet på mitten.


Vik på mitten igen...


...och igen.


Börja rita.

Rita upp mönster.


Klipp ut mönstren.


Veckla ut.


Nu kan du se vad fint det blev.


Av Maria - 20 december 2010 20:34

Det här är Kalle.

Han är 5½ år och går i lekis.

Varje morgon går han själv till lekis.

Nu går han själv men i början fick mamma följa med honom

så att han lärde sig vägen.

 

Snobben brukar alltid stå vid grinden när Kalle kommer från lekskolan.

Och det gjorde han nu också.

Han väntade och väntade men det kom aldrig någon Kalle.

Och då fick Snobben se att grinden inte var riktigt stängd.

Så han smög sig ut genom grinden så att ingen kunde se honom.

Så gick han för att möta Kalle.

 

Snobben tyckte att det var så skönt att promenera.

Himlen var blå och solen sken.

Plötsligt fick han se något på himlen som såg ut som en fågel.

 

Men det var ingen stor fågel, det var ett flygplan.

Tänk om man kunde flyga tänkte Snobben.

Varför skulle jag inte kunna det förresten,

jag har ju aldrig försökt.

Och vet ni vad Snobben gjorde?

 

Jo, han klättrade upp på ett lekstugetak

och satte sig där och låtsades flyga.

När han flugit ett tag fick han se Kalle komma på vägen.

Snobben blev så glad att han tog ett hopp från taket.

 

Och hamnade rakt i en smutsig vattenpöl.

Det blev ett väldigt plask och Kalle hörde det

ända ut på vägen.

När Snobben kom upp ur pölen var han inte ren längre.

Han var precis brun av smuts.

Och vet ni vad Kalle gjorde då?

Jo, han lyfte upp Snobben och bar hem honom.

 

När Kalles pappa fick se Snobben blev han inte glad.

Han tog fram en stor balja och fyllde den med vatten

och satte i Snobben.

 

Så hämtade han tvål, borste och en handduk.

Sedan blev Snobben skrubbad från svans till öron.

 

Så här ren och glad blev han när hade badat färdigt.

 













Tänk på att när ni dra ut dessa bilder så är varje bild ett A4 stort.

Så förminska om ni vill ha mindre bilder.  


        

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards