Mariaslekrum

Alla inlägg den 11 december 2010

Av Maria - 11 december 2010 22:14

 

Och ännu en lista...

Så ni får känna mig lite bättre vad jag tycker om och inte.

 

Viktigast med julen?

Allt! Nä men stämningen och gemenskapen.

All fin musik, alla bra filmer och all god mat.

 

Jag köper alltid mer julklappar än jag borde.

Ja, men det är så roligt.

 

Ingen riktig jul utan snö på julafton.

Så är det faktiskt, det ska vara snö på backen

och snöa stora fina snöflingor.

 

Jultomte är viktigt.

Tycker att det är viktigt när man har barn.

 

Jag har alltid fullt upp på julafton med bestyr.

Nä, det är väl mer dagarna före.

 

Jag ser de flesta av de traditionella julprogrammen på julafton.

Kan jag inte påstå, man har väl annat att göra denna dag.

Men Kalle Anka missas inte.

 

Julen är mer jobbig än rolig.

Julen är rolig om det inte blir för mycket att göra

för då blir de stressigt och då tycker jag inte att det är kul.

 

Till vem är det svårast att köpa till?
Ingen aning än.

 

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?
1.Mysteriet på Greveholm 2. Sunes Jul 3. Dieselråttor&Sjömansmöss.

 

Vilka fem kända personer skulle du vilja bjuda in på julfirande hos dig?
Martin Stenmarck, Måns Zelmerlöw, Pernilla Wallgren,

Nanne Grönwall och Markollio.

 

Vilka fem kända personer skulle INTE få en inbjudan:

Tomas De Leva, Kikki Danielsson, Kungen, Christer Sandelin

och Christer Björkman.

 

Känner du någon julstämning nu?
Ja, den har infunnits sig.

 

När kickar din julstämning igång?
Till advent..

 

När skall man sätta upp adventsljusstakar?
Två dagar före advent.

 

Världens bästa jullåt?
Tänd ett ljus.

 

Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?
Aladdin.

 

Vilka traditioner har ni?

Vi firar med familj och släkt, uppesittarkväll med bingolott,

tv på julaftonsmorgon och sen Kalle Anka, middag, julklappar

och fika.

 

Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Hela familjen.

 

Av Maria - 11 december 2010 16:55


Källa: Kidsparkz.

  

Av Maria - 11 december 2010 16:42


Källa: Twinkle.

  

Av Maria - 11 december 2010 13:51

 


Tomtesmyg.

 

Tomtesmyg är en rolig jullek som passar nästan alla.
Minst tre deltagare.
Krita eller en pinne.

Tomtesmyg börjar med att någon ritar en startlinje

ungefär tio meter från väggen.
Välj sedan en tomte.

Tomten ställer sig med ansiktet in mot väggen.

Alla andra ställer sig bakom linjen.

Medan tomten räknar rör sig alla framåt med tomtesteg.

Men när den som räkna vänder sig om gäller det att stå still!

Den som fortfarande rör sig när tomten vänder sig om

får gå tillbaka till startlinjen och börja om.

Den deltagare som först kommer fram till tomten

får vara tomte nästa gång.

 

De olika stegen som man kan välja som tomte:
Tomtesteg: Sätt hälen mot andra fotens tå.

Sedan går du med smygande tomtesteg,

så stegen blir lika långa som fötterna.
Myrsteg: De minst möjliga stegen du kan göra.
Människosteg: Vanliga steg som du brukar gå.
Jättesteg: Så långa steg du kan ta utan att hoppa fram.
Banansteg: Ligg på marken med armarna utsträckta

och gå dit fingertopparna räcker.
Paraplysteg: Varje steg blir ett varvs snurrande.

Av Maria - 11 december 2010 13:42

 


Julpaketet.

 

Denna lek kräver lite förberedelser.

Du börjar med att slå in en liten sak i papper.

Utanpå paketet skriver du en uppgift såsom:

 "Grymta som en gris."

Paketet slås sedan in ännu en gång

varpå en ny uppgift skrivs utanpå papperet.

Fortsätt så tills du får lika många omslag som det finns deltagare.

Nu kan leken börja!

 

Alla deltagare sätter sig i en ring.

Paketet skickas runt i ringen medan någon slags musik spelas.

När musiken upphör får personen som håller i paketet riva

av ett lager papper och utföra det som står på lappen.

Sedan fortsätter musiken och och paketet skickas vidare runt i ringen.

Så fort musiken tystnar,

får den som håller i paketet riva av ett lager papper.

Den som river av sista papperet får behålla "julklappen".

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards