Mariaslekrum

Alla inlägg under december 2009

Av Maria - 28 december 2009 01:28

   


Det var en familj som hade förlorat sitt lilla barn.

 Föräldrarna anklagade sig själva.  

 

 Deras liv fortsatte, men dom kunde inte glädjas åt något.

 Denna familjen har fler barn.

 Dessa barnen blev överbeskyddande,

 för att deras lilla barn inte fanns mer.   

 

 Pappan var ledsen,

 men han visste att nu efter dessa åren så måste dom gå vidare.

 Men det var svårt att acceptera.

 Medans mamman, gråter och inte kunde gå vidare.

 Hon ville inte släppa taget om detta lilla barn.

 Den lilla pojken som inte längre finns, drunknade. 

 

 Han drunknade framför sin familj.

 Klart att dom känner skuld,

 när dom inte kunde rädda sitt egna barn.

 Men dom fick hjälp med att kunna gå vidare.  

 

 Någon sa till dom att deras lilla pojke mår bra där han är.

 Där fanns inget kallt vatten.

 Inga ledsamheter, inga sjukdomar.

 Han såg "ner" på sin familj.

 Och han såg hur ledsna dom var.

 Så deras lilla pojke kunde inte glad.

 Han kunde inte ha roligt när hans familj inte mådde bra.  

 

 Den lilla pojken var med andra barn.

 En dag skulle dom ut på en promenad.

 Så alla barnen hade varsitt ljus som dom tände.

 Dom började gå, när någon frågar,

varför den lilla pojken inte tände sitt ljus och följde med dom andra?

 Pojken svarade: 

 

 - Det är inte roligt när jag ser att min familj är ledsna.

 Och ljuset är inte lönt att jag tänder,

 för det kommer att slockna snart av mammas tårar.  

 

 - Vi ska tala om för din familj att du har det bra.

 Att dom ska låta sig glädjas åt det dom har.

 Att dom ska släppa taget om dig, för det är dags nu.

 Dom ska minnas den tiden du levde, inte den dagen du dog.

 Dom ska minnas dig som du var. Och det kommer dom att göra.  

 

 Detta hjälpte familjen att gå vidare.

 Att finna glädjen igen.

 Att tänka på sin lilla pojke med kärlek och inte skuld.  

 

 Nu följer den lilla pojken med dom andra barnen och han tänder sitt ljus. Den lilla pojken vet att han en dag kommer att få träffa sin familj igen.

 Och han vet att inga tårar kommer att släcka hans ljus.  

 

 Man ska vara rädd om det man har.

 Man ska inte ta varandra för givet. 

 Man vet inte när, var och hur. 

 



Av Maria - 28 december 2009 00:21

  

 

Även om andra människor inte kan skapa Din självkänsla åt Dig,

kan de ge stöd och den typ av positiva budskap
som Du behöver få höra och tro på.
Välj vänner som känner igen Din godhet

och som kärleksfullt visar hur värdefull Du är.

Av Maria - 28 december 2009 00:15

   


Du är visst lycklig för ingenting,

blott för att det så skall vara.
Mig måste livet ge kostbara ting,
så strålande underbara.

 

Nu har det gett mig sitt dunklaste djup,
en lidelses hav att befara.
Och dig, min älskade,

 ingenting en leende kärlek bara.

~Pär Lagerkvist~

Av Maria - 27 december 2009 17:58

  

 

"Du möter människor som glömmer dig.

 Du glömmer människor du mött.

 Men ibland möter du människor du inte glömmer.

 Det är de som äe dina vänner..."

Av Maria - 27 december 2009 17:52

  


Farfar har varken sked eller tänder,

Sörplar i sig gröten med sina händer.

 

Gröten är brun eller vit,

Smakar ändå inte skit.

 

Tappa inte gröt på din arm,

För den är väldigt varm.

 

Gillar djuren gröt,
 Har de mandel eller nöt.

 

Att gröta eller inte gröta,
Börja äta och sluta tjôta.

 

Har ingen på dig eller gröten koll,
Krama den och kasta likt en snöboll.

 

Ute är det väldigt kallt,
Gröten innehåller vägsalt.

 

I din byxa skall du inte hälla gröt,

För då är du en dum jädra nöt.

Av Maria - 27 december 2009 17:47

  


Livet är för kort för att vakna upp och vara avundsjuk.

 

 Älska de människor som behandlar dig väl,glöm bort dom andra.

 

Tro på att allt som sker har en bakgrund.

 

Om du får en ny chans så ta den med bägge händerna,

 även om det skulle ändra ditt liv.

 

Ingen har sagt att livet är lätt, men att det är värt att leva.

 

Vänner är som ballonger,

när man släpper dom får man dom kanske inte tillbaka.

 

Det händer att vi både har det jobbigt och problem i våra liv,

så vi inte upptäcker i tid att livet flyger ifrån oss.

 

Ibland är vi så upptagna av vem som har rätt eller fel,

vilket innebär att vi ofta glömmer...

vad som är rätt eller fel.

 

Vi förstår inte alltid vad riktig vänskap betyder,

 förrän det är försent.

 

Detta vill jag inte vara med om,

 jag vill alltid ha dig i mitt hjärta,

så jag inte mister dig.

Av Maria - 27 december 2009 00:30

  

Av Maria - 26 december 2009 23:11

  


Må du få lagom med sol för att bli på gott humör.

Må du få lagom med regn för att uppskatta solskenet.

Må du få lagom mycket lycka för att hålla humöret uppe.

Må du få lagom mycket smärta för att uppskatta alla små

 gädjeämnen i livet så mycket mera.

Må du få lagom många framgångar för att känna dig nöjd med livet.

Må du få lagom många förluster för att kunna uppskatta allt det du har.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards