Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 8 november 2009

Sagan om kaffet.

Av Maria - 8 november 2009 00:31

 

Sagan om kaffet.

 

För ca 1500 år sedan, i de etiopiska bergstrakterna , 

levde en herde som hette Kaldi. 

En dag tyckte Kaldi att hans getter

uppförde sig underligt.

De hoppade omkring och var fulla av liv.

Till och med den äldsta geten uppförde sig

om den var ung på nytt.

Snart upptäkte Kaldi att geterna hade ätit

röda bär från en buske och att det var bären

som gjorde geterna så pigga.

Kaldi begav sig till ett munkkloster och

berättade för klostrets abbot om bären.

Han plockade några röda bär från busken,

slog hett vatten över dem och drack sen drycken.

Till sin förvåning upptäkde abboten att

han blev pigg och kunde hålla sig vaken i

flera timmar.

Abboten började bjuda munkarna på drycken

för att de skulle hålla sig vakna under de långa

aftonbönerna. Snart kallades klostret för

"Det vakna klostret".

Om historien om Kaldi och getterna är sann

skulle abboten och munkarna varit världens första kaffedrickare.

Historierna om hur kaffet upptäcktes är många.

Det enda man vet med säkerhet är att kaffeträdet

härstammar från Etiopiens bergiga sydvästra delar och

att det därifrån spreds vidare till den arabiska halvön.

Detta tror man skedde ungefär 500 år efter kristus.

Kaffet var ursprungligen en sällsynt vara som betraktades

som en religös dryck med mediicinska egenskaper.

Till en början kokade och åt man trädets bär och blad.

Inte förrän någon gång på 1200-talet började man att rosta

kaffebönan.

Med tiden spreds kaffet vidare från den arabiska halvön, via

handelsvägarna både öster och norrut.

I mitten på 1600-talet hade kaffet nått Europa.

 

Konsten att odla kaffe.

Hur man odlar kaffe varierar från land till land.

Dessa skillnader bottnar i ett flertal faktorer såsom klimat,

ekonomi och tillgång till arbetskraft.

Odlingsmetoderna är idag i stort sett desamma som de alltid har varit.

Trots att man idag har hjälp av en del maskiner,

görs fortfarande huvuddelen av det hårda

 och tålamodskrävande arbetet för hand.

 

Klimat och jordmån.

Kyla är något som kaffeträdet är mycket känsligt för och kaffe odlas

därför bäst i ett jämnt och varmt klimat.

Trädet trivs på mark som ligger hela 500-1200 meter över havet

och det bör dessutom regna mellan 1000 och 1500 mm regn per år för

att det ska må riktigt bra.

Den allra lämpligaste jorden för odling av kaffe är den röda förvittringsjorden,

som förekommer bl.a i Brasilien.

Jorden, som från början ofta är vulkanisk, måste vara lerrik och välfuktad,

men väl dränerad så att rötterna inte ruttnar.

Skal och torkat fruktkött från behandlingen av bären används som jordförbättringsmedel.

Det finaste kaffet kommer från odlingar som ligger högre

 än 700 meter över havet.

Colombiakaffet t.ex växer på 1500-1700 m höjd över havet

och det kenyanska på ända upp till 2000 m ö h.

Den idealiska medeltemperaturen ligger mellan 16 och 21 grader

och det bör regna 1000-1500 mm om året, helst då under växtperioden.

 

Ett kaffeträd blir till.

När man ska odla ett kaffeträd börjar man med att plocka mogna

 bär från ett gammalt träd.

Bönorna plockas ur bären och planteras i krukor.

Plantorna får sedan gro i skugga tills de blivit tjugo centimeter höga.

Efter ungefär ett halvår är plantorna färdiga att sättas ut

i plantskolor där de skyddas av ett skuggande tak.

För att långsamt och försiktig vänja plantorna vid solen plockar man bort takbrädorna en efter en.

När plantorna blivit en halv meter höga är de starka nog

 att planteras ut i jorden.

De sätts i långa rader med någon meters mellanrum.

Ibland planterar man skuggande träd, t ex bananträd, mellan kaffeträden.

Skuggan från bananträden fungerar som ett parasoll

och har som syfte att låta kaffebären mogna långsamt och få en fin smak.

Samodlingen är bra också från ekologisk synpunkt,

eftersom den ökar mångfalden och reducerar risken

 för ensidig utarmning av jordarna.

Ett vilt växande kaffeträd kan bli ända upp till 10 meter högt,

odlat beskärs det för att inte bli högre än 2-4 meter.

Det underlättar skötseln och ger lagom plockhöjd.

 Istället växer träden på bredden,

blir tätare och ger större bär med jämnare kvalitet.

Kaffeträdet är en känslig växt.

Kyla, skadeinsekter och sjukdomar kan förgöra hela plantager.

Träden blommar för första gången när de är 3-4 år gamla.

Blommorna är vita och vackra, doften påminner om jasmin.

De faller av efter bara några dagar.

Istället blommar kaffeträdet flera gånger varje år,

vilket betyder att det samtidigt bär såväl blommor

 som mogna och omogna bär.

Huvuddelen av världens kaffeodlare är småbönder,

men det finns också större plantager, bl.a i Brasilien, där slättmars.

 

Skörden.

Efter fem år kan man skörda kaffeträdet för första gången,

men sin mesta skörd bär trädet först efter 7-8 år.

Trädet blir ca 20 år och byts sedan ut mot en ny planta.

Omogna, mogna och övermogna bär sitter blandat,

tätt intill varandra på grenarna, som samtidigt kan blomma.

De körsbärsliknande stenfrukterna som växer i klasar,

 tar 8-9 månader på sig att mogna.

Ju längre mogningstiden är desto bättre blir kvaliteten.

Till en början är bären gröna men får när de mognar en djupt röd färg.

Innanför fruktens röda skal finns ett lager av fruktkött och en pergamentliknande hinna.

Där innanför ligger två grågröna kaffebönor som får sin form,

platt på ena sidan och rund på den andra, av att de ligger så tätt ihop.

Var och en av bönorna är omgiven av en s.k silverhinna.

Det finns bär som bara utvecklar en böna.

Den blir då rund och kallas för pärlböker möjliggör stora odlingar

 med viss maskinell drift.

I Colombia däremot, Sveriges näst största ursprungsland,

odlas merparten av kaffet på bergssluttningar i småjordbruk ("fincas").

Terrängen gör ofta att inga maskiner kan användana.

 

 

Varifrån kommer kaffet.

Kaffe finns av många olika sorter och det är stora skillnader på smak,

kvalite och pris beroende på vilket land det odlas i.

Ytterligare faktorer som påverkar är hur kaffet skördas och behandlas.

 

Det finns tre huvudtyper av kaffe:

Coffea Arabica är den ursprungliga och för oss i Sverige mestbetydelsefulla arten.

Den härstammar från Etiopien och odlas idag av nästan alla kaffeproducerande

länder. Cirka75% av allt kaffe som odlas idag är Coffea Arabica.

Dess milda smak har gjort den omtyckt och den är dyrast av de

tre huvudtyperna.

Arabica främsta odlingsområden är Brasilien, Colombia och

andra länder i syd och centralamerika.

  

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards