Mariaslekrum

Alla inlägg den 27 november 2009

Av Maria - 27 november 2009 23:30

  

 

Barn är ju så härliga så här har jag samlat lite från en bok om

 vad de tänker och skriver till tomten.

 

Barn skriver till tomten!

 

 Från Bengt
Hej Tomten, om jag vore som du skulle jag köra bil i stället för släde och renar.

Mycket varmare för dig och mer modernt.

Hej då

 

Från Johan
Kära Tomten. Är du också mörkrädd? I så fall kan du komma tidigare.

 

 Från Mia 10 år som hoppas
Goddagens kära tomten, jag skulle vilja bli sån där prya hos dig.

Jag kan ju sköta bara de mjuka paketen till att börja med

för då slår man inte sönder någonting.

 

Från Gunnar
Snälla tomten, jag vill ha en farfar till, jag har bara fått en.

 

 Från Christian
Förra året fick jag tre mjuka paket - gör inte om det!

 

Från Esbjörn
Kära Jultomten. Jag försöker vara snell men lyckas inte en enda da- men om

jultomten skickar några paket till mig då lovar jag att anstränga mig ordentligt

i alla fall EN dag- sen får vi se!!

 

Från Pelle
I år ska du få ett par skor av mig så du slipper låna pappas.

 

Puss från Louise
Kära tomten jag önskar mig ett hundkoppel med en hund i.

 

Kram från Lollo
Hur mår du? Jag mår bra, jag önskar mig en ponny.

 Om du uppfyller min önskan är du min vän för livet.

 

Från Håkan
Snälla tomten skicka en spindel och en burk nyspulver.

 Det ska bli en överraskning till min storebror.

 

 Från Petra 6 år
Tomten, är du släkt med rödluvan?

 

Från Eva
Snälla tomten. Jag önskar mig ett hus på franska Rivieran.

 God jul!

 

Från Jessica 9 år
Hej tomten, hur träffade du tomtemor och är ni gifta eller sambo?

 

Från Sigrid
Hej tomten, jag önskar du kom till mig eller min mormor.

 till mig kan du komma ca klockan 18:00.

 Till mormor ca klockan 16:00.

Av Maria - 27 november 2009 23:13

Livet är en säck potatis!!

Livet är en strid

en strid är en kamp

en kamp är en dragare

en dragare är en åsna

en åsna är en advokat

en advokat är en knöl

en knöl är en potatis

alltså är livet en säck potatis. 

  

Av Maria - 27 november 2009 12:01

 

 

 Det här är min POESIBOK.   

 

Minns Du de poesiböcker som florerade på skolorna?
Där skrevs små dikter, en del på några rader,

 andra var längre. Små hjärtan, hjärtan med pil genom.....

 och allt vad det nu var.

 

Alla flickor skulle ha ett poesialbum

när man gick i skolan och givetvis så

hade även jag ett sådant också.

Har haft det sparat i gömmorna i alla år

 men nu kommer de trevliga verserna.

 

(Jag skriver inga namn på dem som skrev i min poesibok).

 

  

 Maria och katter

Har samma humör.

De spottar och fräser

Så fort man dem rör.

  

 Uti lyckans lilla bil

får du åka flera mil.

Om bensinen ej tar slut

får du åka livet ut.

  

 Flitig som en myra,

arg som ett bi.

Inte är du gift,

en kanske du kan bli.


 

När du om femtio år,

i din byrålåda går.

Finner du en poesi,

där jag klottrat i.

 Ursäkta hasten,

jag skrev med kvasten.

Pennan den var slut,

Bläcket det var slut

Och därför ser det

 inte bättre ut!

 

När vi en gång stora bli

och vår skoltid är förbi.

Hoppas jag du tänker än

på din klasskamrat och vän!

Om ditt hjärta brister,

Laga det då med

Karlsson klister.

 Kom grabbar

Och köp lotter.

Högsta vinsten är

Ringhs dotter.

 Ibland skiner Maria

Som solen i Sundsvall.

Ibland fräser Maria

Som katten i Timrå.

Men ändå är Maria

söt liksom smultrona i backen.

Du är den kamraten jag inte trodde fanns,

Det är en gåva som inte skänks var till mans.

Du ger mig styrka, du ger mig mod,

Du är som livets levande flod.

  Skrivit i Polen

torkat i solen

stämplat i Rom.

Gissa själv varifrån det kom?

 En matsked kärlek,

en tesked gräl,

intages dagligen!

Omskakas väl!

 Förälska dig ofta,

förlova dig ibland,

men gift dig för sjutton,

så sällan du kan!

 Vid en liten å,

stod en blomma blå,

den viska ljuvt och ömt:

Har du vännen glömt?

 

Vad är det för tok

som uppfunnit denna bok?

Vart jag mig i världen vänder

får jag den i mina händer!

 Vänd bland bladen!

Långt härinne

tecknar jag

mitt namn som minne.

 Rosor äro röda

Violer är blå.

Smultron är söta.

Du likaså!

 När Maria lagat maten

och Leif-Anders har slickat faten

börjar Maria viska:

Älskling, nu får du diska!

 Lilla Maria, söt och rar,

säkert många vänner har.

Men ett minne ifrån mig,

Kanske alltid gläder dig.

 Maria är en liten trams

som med sin syster

aldrig är sams.

 Lär dig livet stora gåta,

Älska, glömma

och förlåta!

 Lilla duva sök och finn

Vägen bort till Marias hem.

Hälsa henne varmt och ömt,

Säg att jag ej henne glömt!

 Maria är en liten jänta,

som på killar

några år får vänta!

 Vad vore himlen utan stjärnor

Vad vore Lucia utan tärnor?

Vad vore Timrå i all sin glans,

Om inte lilla Maria fanns?

 Läs så att

Upp ska du

Och du kan

Ner se le!

Du har tappat dina ord
och din pappeslapp
du barfota barn I livet.
Så sitter du åter på handlarens trapp
och gråter så övergivet.
 
Vad var det för ord
långt eller kort
var det väl eller illa skrivet.
Tänk efter nu
förrn vi föser dig bort
du barfota barn i livet.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards