Mariaslekrum

Alla inlägg den 22 oktober 2009

Av Maria - 22 oktober 2009 19:18

     

 

Känslor.

 

Från höst till vår.

För barn i åldern 1-2.5 år.

 

Vi bestämde temat utifrån barnens intreese.

 

Vi kommer att använda oss av olika uttrycksformer, så som:

* Skapande.

 

* Lek och rörelse.

 

* Sång och musik.

 

Exempel på aktiviteter vi kommer att genomföra:

 

* Skuggspel. Hur ser min skugga ut när jag är glad/arg/ledsen?

 

* Vi tar bilder på barnen när det visar olika känslouttryck,

nu och igen i maj. Ser vi någon skillnad?

 

* Dans och rörelse till glad och ledsen musik.

 

* Vi läser böcker som handlar om känslor.

 

Vi kommer att anpassa aktiviteterna efter barnens

intresse och allteftersom temat utvecklas.

 

Varför är det bra att jobba med känslor?

 

Vår förhoppning är att barnen...

 

* Utvecklar förmågan att benämna och

hantera sina känslor.

 

* Utvecklar förmågan till emati.

att kunna känna med andra.

 

Temat avslutas till våren med en utställning

på förskolans dag i maj.

 

        

Av Maria - 22 oktober 2009 18:42

 

  

Tjena på er alla!

 

Idag har jag haft en härlig dag på skolan med min dotter.

Jättehärligt att få vara med så här med sitt barn, tycker jag.

På första rasten idag så började vi med pussjaga vi var 5 stycken

till och börja med men det slutade med 20 stycken och

 så ändrade jag till kramjaga.

 

Man såg ju vilka som verkligen ville ha den där närheten att bara få några kramar.

Det blev så mycket spring så jag var tvungen att vila flera gånger,

men roligt var det.

 

På lunchrasten så lekte vi kurragömma med kull och vad roligt vi hade

och mycket spring även här.

Sen efter lunchrasten så gick vi på en matteslinga i skogen med barnen

och sen så fick de leka lite fritt där, och eftersom det var skog där vi var så

var det väldigt blött och ett vattendrag fast också där med mycket

träd som låg nere som de kunde klättra på och försökte ta sig över.

Tog sig över gjorde barnen men svårare var det att komma tillbaks

då försökte de hasa sig på stjärten tillbaks och de vart dungsur i stjärten.

Min dotter tänkte vara smart och balansera över trädet och

 vattnet och kom halvvägs över sen sa det plask och dyngsur upp till midjan.

Som tur var så gjorde hon inte illa sig och det fanns ju ombytten på skolan,

så när vi kom tillbaks så var det bara att byta enda in på kroppen.

När vi kom hem så fick hon bada i varmt och skönt vatten.

När vi skulle åka från skolan, när vi står och ska klä på sig så säger Tilde

att det här har varit jättekul mamma. Vilken härlig dag vi har haft.

Det var verkligen skönt att höra att det inte bara var jag som tyckte det var skönt.

Så frågade hon i näösta mening om jag inte kunde vara med imorgon också,

och då måste hon verkligen ha haft roligt asså.

 

Sen en annan sak som vi fick reda på idag, var ju inte roligt måste jag säga.

Våran hund har haft en såndan klåda på kroppen i ca en månad så att han t. om.

 har rivit av sig päls. Och så här efteråt så förstår vi också varför han har varit konstig

i humöret och inte riktigt med i huvudet. Inte velat lyssna och lydit oss.

 

Idag skulle han in på klippning hos Sundsvalls djursjukhus så L-A s'ger till

att de måste kolla upp han för  han har sån klåda och att de

 måste göra någonting mot det.

Så hon säger att de ska hon göra och L-A far därifrån till sitt jobb.

Det tar ca en halvtimme så ringer en läkare upp och säger att det inte blir

någon klippning idag utan måste kolla och ta prover och se vad detta är.

Och hon skulle höra av sig igen när han kunde hämta honom.

Gick två timmar så ringer hon och säger att det var som hon hade misstänkt

rävskabb och eftersom hon såg det på en gång hon började undersöka

 huden och pälsen så behövde hon inte ta några prover.

Så de tvätta honom där med något medel och sen nu i 6 veckor så ska han gå

på något medel som vi ska smörja in.

Så det är bara att hoppas att detta räcker med dessa veckor

 det går inte att klippa honom förn detta är klart för han har

 småsår på hela kroppen efter att han har kliat sig och bitit sig själv.

 

Så nu innan de kom hem så har jag dammsugit och ut med alla mattor för det måste ut

sa dom, och spritat hans skinnmadrass. Ända problemet jag har nu är

hur jag gör med våran kökssoffa som han brukar ligga på.

Den är klädd med tyg, så det måste väl bytas, måste iväg i helgen

och kolla på något nytt.

Så ringde jag farmor (svärmor) och sa åt henne att hon måste ut med

alla mattor och dammsuga.

Sen när L-A kom hem fick han ringa grannen som har en labrador som

är här uppe hos oss varje dag och leker så stor risk är ju att även han

har fått det.

 

Så nu ligger han är bredvid mig med en stor tratt runt huvudet som han ska

ha i 6 veckor för att han inte ska kunna bita sig själv.

Det är så synd om han, lillgubben.

 

Så idag var det en bra grej och en dålig som har hänt.

Bara hoppas att han bli bra fort.

 

Ja, det var min/vår dag idag det.

 

Ha det bra allihopa därute så höres vi.

 

Kram.

//Maria.

  

 

Av Maria - 22 oktober 2009 18:38

Av Maria - 22 oktober 2009 17:01

 

     

Och vad innebär det.

JO!

Just den dagen den 24/10 firas FN-dagen

i hela världen. FN betyder Förenta Nationerna

och där är nästan alla länder på jorden med.

   FN ska försöka se till så att det inte blir krig i världen,  

 och att människor överallt har det så bra som möjligt.

Barn får inte vara med och bestämma i ett land,

och barn får inte rösta om vilka som ska bestämma.

Därför är det extra viktigt att någon annan ser till

att barnen inte glöms bort.

FN till exempel.

FN:S konvention om barns rättigheter kallas

ibland för barnens egen lag. Där står hur alla länder

 ska behandla sina barn.

  

Några saker som konvetionen arbetar

för är:

*  Att alla barn har rätt till trygghet och mat.

Ett sjukt barn har rätt att få bra vård.

* Alla barn i alla länder har samma rättigheter

och är lika mycket värda.

* De som bestämmer i ett land ska alltid

förts och främst tänk på vad som är bäst för barnen.

* Ingen får slå barn eller göra dem illa på andra sätt.

* Alla barn har rätt att prata sitt eget språk och

leva på sitt eget sätt, oavsett om de bor i sitt land eller inte.

Flyktingbarn har rätt till hjälp och skydd.

* Barn har rätt att gå i skola. De har också rätt till lek,

vila och fritid. Och ingen får tvinga barn att arbeta.

* Barn har rätt att tycka vad de vill och berätta det.

De vuxna måste lyssna på barnen och ta dem på allvar.

* Föräldrarna har gemensamt ansvar för sitt barn.

Ingen får skilja ett barn från föräldrarna mot barnens vilja,

utom när det är för barnets bästa.

       

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards