Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2009

Nubbevisor till kräftskivan.

Av Maria - 4 augusti 2009 19:24

Ingen nubbe för än man hedrat kräftan med en liten sång.

Ha så kul!


 

KRÄFTA,KRÄFTA PRYDD MED DILL.

Melodi: Blinka lilla stjärna där.

 

Kräfta, kräfta prydd med dill

och en immig sup där till,½bröd och smör och ost och sill,

också några supar till.

Kräfta, kräfta prydd med dill

nu vi fått allt vad vi vill.


KRÄFTKALAS.

Melodi: O Tannenbaum.

 

Ett kräftkalas, ett kräftkalas

är ett kalas med fulla glas.

Men finns det bara tomma glas,

så är det inget kräftkalas.

Ett kräftkalas, ett kräftkalas,

är ett kalas med fulla glas.


KRÄFTAN ÄR SIG LIK.

Melodi: Kostervalsen.


Kräftan är sig lik, den är kokad i en fabrik.

Snapsen står här klar, kräftor på faten vi har.

En snaps till varje klo, det smakar så bra må ni tro.

Jag bli full

och du blir full

för alla kräftornas skull.


RENA KARUSELLEN.

Melodi: Här är karusellen.


 Kräfta, kräfta, kräfta, kräfta skön

omkring dej blir kvällen

rena karusellen...

Honorna är stora och hannarna är små

skala på, skala på,

och låt inte glasen stå.

Ja-ha-ha-ha, va' munter och gl'a

man blir när kräftan i augusti har högtidsda'.

Var kräfta ska, vår sångarhyllning ha

till varje klo vi knäcker ska vi sjunga en ra'!


Å, KRÄFTAN Å JA.

Melodi: Å jänta å ja.


Å kräftan å ja, å kräftan å ja

vi trivas så bra tillsammans, å ja

Ja kräftan å ja, ja kräftan å ja

vi trivas i fröjd och gamman.

Där ligger hon på ett fat mellan dill

och lovar precis så mycket du vill

och får man en iskall nubbe därtill,

av glädje man faller samman.


KRÄFTOR KRÄVA DESSA STARKA DRYCKER.

Melodi: Vintern rasat...

När sommaren har vandrat fram mot hösten

då ska man supa som ett djävla svin.

I mun och hals då ökar bara törsten

så ge mig nu en skål med brännevin.

Ty kräftor kräva dessa starka drycker,

traditionen sitter stark och djup.

På kräftkalas kan ingen vara nykter

så gapa nu för nästa stora sup!


KÄRLEKSVISA TILL KRÄFTAN.

Melodi: Flickan i Havanna.


Kräftan, lilla vackra vän

helt i dina klor är jag.

Imorgon har jag huvudvärk

strunt i det idag!

Sjuden uti salt och dill

röd som kärlek, om man vill.

Du är läcker, natten ung,

sjung av hjärtat sjung!


SUPEN DEN RINNER.

Melodi: Mors lilla Olle.

Supen den rinner längs strupen fram.

Den värmer och gör att det blir fest med glam

Man äter sin kräfta med smak utav dill.

Man kan inte motstå, det kräver en till.


VÅRAN KRÄFTA.

Mel. Gubben Noak.


Våran kräfta, våran kräfta

har båd´klo och stjärt

Klon den ska vi knäcka

stjärten ska vi spräcka.

Sedan supen ner i strupen

häller vi så tvärt.


KRÄFTAN ÄR ETT LITET DJUR.

Melodi: Staffan var en stalledräng.


Kräftan är ett litet djur,

vi tackom nu så gärna.

Som bör sitta uti bur,

med klorna kan hon spjärna.

Ingen dager synes än

lyktorna de slockna sen,

det tror jag.

Tersen är ett litet krök,

vi tackom nu så gärna.

Som i magen gör besök,

alltför vår glädje värna.

Inge nubbe slagits ut,

ändå börjar dom ta slut,

det tror jag.

Fatten glaset i din hand,

vi tackom nu så gärna.

Ta dig sen en tår på tand,

båd' gubbe, fru och tärna.

Ingen spottar i sitt glas,

när dom är på kräftkalas,

det vet jag.

 

DOM NUBBARNA.

Melodi: Små grodorna.


Dom nubbarna, dom nubbarna

är lustiga att ta.

Dom nubbarna, dom nubbarna

dom vill vi gärna ta.

Ej röra, ej röra, nej skala kräftan först

och sedan, och sedan, vi släcka ska vår törst.


HOPPAS NI FÖR ROLIGT PÅ ERA FESTER!

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards