Mariaslekrum

Alla inlägg under augusti 2009

Av Maria - 31 augusti 2009 17:51

 

  

Vattentema.

 Innan ni som arbetslag ska börja med ett tema så kan man ju gå igenom

vilken metod ni ska arbeta med och hur.

Här kommer några tips på vad som kan ingå i tema vatten.


* Bild & form* Drama

* Naturupplevelser

* Sång & musik

* Dokumentation

* Fotografering

* Vad vill jag uppnå

* Hur

* Varför

* Genomförandet viktigt

* Upptäckarlust & nyfikenhet.

 

* Slutredovisning:

Vatten brukar vara ett populärt tema i förskolan.

 Det är spännande att jobba med vatten och temat kan innehålla

mycket saker och det finns plats för mycket experimenterande. 

Det kan vara bra att börja temat med att fråga barnen frågor

om vatten så man får reda på vad de redan vet, 

man kan också med frågor få dem att skapa hypoteser

som de sedan får pröva i olika experiment.

 

Här nedan kommer några tips på vad ett vattentema kan innehålla

som man kan arbeta - leka - lära genom olika aktiviteter.

 

* Intervjuer; vilken färg har vatten? Var finns vatten?

 Hur luktar vatten? Hur smakar vatten? 

* Måla & kladda.

* Måla kroppen.

* Bad.

* Lera & trolldeg. 

Vattenlek:

*Hälla & ösa inne och ute olika redskap.

* Tvätta dockor.

 

 Experiment:

 * Färg, sand, sten, vattenånga, bubblor, frysa vatten, vispa vatten tillsätta diskmedel,

ägg, socker, mjölk, kaffe, karamellfärg.

 * Luft i vatten, bubbla med sugrör i vatten och vatten och diskmedel.

* Flyta – sjunka experiment.

* Fast och flytande form, experimentera med isbitar.

* Sjöar och hav och allt som lever i sjöar och hav.

* Världshav vs land (t e x land och vattenglob). 

Sagor och böcker om vatten.

* Flanosaga: Peter och snögubben.

* Lyssna på vattenljud.

* Träna språket.

 

 Utflykter:

* Träna att gå ute plocka löv, svamp.

 * Begrepp:

* Smälta, frysa, kallt, varmt, värme (Is och snö).

* Sång & saga, rytmik, rörelse, dans.

* Leka & drama.

 

 Övrigt:

* Plantering av ärtor och frön.

* Vädret: regn, snö, hagel.

 

Årstiderna:

 * Regn, snö, is.

* Sinnesträning: Lukta, smaka, känna.

* Glaspärlor på fiskelina - hänga i fönstret.


Hoppas att detta hjälper er lite på traven och ni får gärna komma med mer tips till mig.


Av Maria - 31 augusti 2009 17:12

 

Lite sent påtänkt kanske men bättre sent än aldrig.

Kram.

//Maria.

Av Maria - 29 augusti 2009 21:56

 

 

Tjena på er!

Ja, då är vi snart inne i september då,

 och måste säga att augusti har sprungit fram.

På onsdag börjar jag att jobba igen men dock på ett ny förskola

och på småbarn igen så ljuvligt så.

I tordags så var Tilde ute och åkte båt med skolan till en ö,

 de grillade korv och lekte och var borta hela dagen.

De skulle ha bikini med sig om de skulle vilja bada

så fanns det så givetvis så hade Tilde med sig men

vi tänkte som så att så kallt det är i luften så inte

 kan man bada inte.

Pyttsan! Tilde bodde i vattnet det hade varit kallt

på en gång men sen vart det ju varmt säger hon.

Mig hade de kunnat erbjuda en miljon så skulle jag inte bada

nu i havet.

 Men hon hade haft en superkul och härlig dag och det är

huvudsaken.

Fredagen så var hela Skärgården på utflykt till

Berga och de hade ett tema som skulle genomföras

och det var sandskulpturer så de skulle ha med sig en hink med spade.

Och en liten matsäck och det hade dom även på torsdagen också.

Plus att det bjöds på kokt korv på fredagen.

Och så skulle dom ha med sig bikini och handduk även idag

och nu var jag inte lika självsäker längre om hon skulle bada,

eller jag var mer säker på att hon skulle bada kan jag ju säga.

Mycket riktigt var ju en som bodde i vattnet även idag.

Ett som är säkert Tilde älskar havet och vatten.

Och även denna dag tyckte hon var jättekul,

tyckte tiden gick för fort bara.

Efter skoldagen så får vi till systeryster för L-A skulle

provköra Maddes bil som hon ska sälja och vi behöver en till bil.

Vi har alltid haft två bilar men sen i julas har vi bara haft en

 och det har gått men inget bra.

 Och nu när jag ska börja jobba inne i stan och på andra sidan stan dessutom

 och L-A har även han bytt arbetsplats efter

17 år där han nu hade jobbat, men det är samma arbete

 men på en annan skola nu.

Och han ska åka halvvägs till stan så två bilar behövs men den

L-A ska är bara till för att ta sig till och från jobbet så det är en

billig bil.

Jag har familjebilen som är en Volvo.

Idag har vi varit på Svartviksdagarna och sett på Daff-Daff

och fikat hos mamma och pappa på fiket där i Svartvik,

syrran och Tina jobbade också så det blev en liten släktträff

därinne. Kul att bara träffas och prata bort en stund.

Iallafall så var det hur mycket folk som helst där så både mamma och pappa,

 syrran och Tina sover gått inatt kan jag tänka mig,

 det behövs för morgondagen kommer bli likadan.

Imorgon blir det en slappardag för oss Tilde ska få ta det lugnt

innan skolan på måndag igen, hämta krafter så att säga.

Det behövs verkligen, jag kan tänka mig hur

 jag kommer att känna mig i slutet av nästa vecka,

och efter det schemat som man har fått så vet man inte

ens om man lever, hemska tider, men det tar vi ett annat inlägg.

Hare bra och sov gott allihopa.


Puss och kram.

//Maria.

 


Av Maria - 29 augusti 2009 20:01

Skapa ett höstträd utan löv, där man bara ser stam,

 grenar och kvistar och låt sedan barnen tumma löven med röd,

 orange och gul färg... 

Går i för sig också att ta och kopiera ett träd utan löv men

det är ju roligare att gjort det själv.

Av Maria - 29 augusti 2009 19:52

 

 

Höstsång.

mel: Hjulen på bussen.


Löven på träden faller ned,

faller ned, faller ned.

Löven på träden faller ned,

över hela staden.

 

I skogen plockar vi svamp och bär

svamp och bär, svamp och bär.

I skogen plockar vi svamp och bär

hela långa dagen.

 

Mössa och vantar är bra att ha

bra att ha, bra att ha.

Mössa och vantar är bra att ha

så vi inte fryser.

 

Om hösten tar vi stövlarna på

stövlarna på, stövlarna på.

Om hösten tar vi stövlarna på

när vi går ut och leker.

 

Snart är den kalla vintern här

vintern här, vintern här.

Snart är den kalla vintern här

snart får vi åka pulka.

Av Maria - 29 augusti 2009 19:46

 


Äpplen är alltid populärt att arbeta med i förskolan. 

Och här kommer ett litet tips på en äppelaktivitet

 att göra med barnen. 

Använd brunt papper typ hobbykartong.

 Rita runt barnets hand och underarm, gärna med spretiga fingrar.

 Klipp ut, du har nu en äppelgren.

 Rita sedan ett eller flera äpplen på röd eller grön kartong,

 klipp ut och klistra fast äpplena på äppelgrenen.

 Klart!

Skriv en liten vers till

ex.

Ett litet äpple får du här

Från mig till dig jag har kär

Av äpplet kan du koka kräm så varm

Men grenen det är faktiskt min hand och min arm!

Av Maria - 29 augusti 2009 19:37

 

Så här när det är skördetid så brukar äpplen dyka

 upp här och där i förskolornas teman.

Denna skapande aktivitet är rolig att göra med barn i förskolan,

 framförallt med de yngsta förskolebarnen,

även om de äldre barnen också brukar uppskatta

 denna aktivitet mycket... 

Du behöver:

Papper (våtfärgspapper tex så kallat växtpapper, vitt)

flaskfärger: brun, röd och grön

penslar

Detta äppelträd gör man som ett handavtryck.

 Man börjar med att måla barnets handled brunt,

hela handen målas sen grön.

 Tryck ner hand och handled på pappret och du har nu fått ett träd.

 När färgen torkat så gör man äpplen med den röda färgen,

låt barnet doppa fingertoppen i färgen och sen göra små "äppeltryck".

Det här gillar barnen att göra att få upptäcka och känna på färgen.

Av Maria - 28 augusti 2009 22:34

 

...så jag återkommer med rapport för torsdag fredag

och lördag imorgon.

Sov gott nu allihopa, jag hoppas att jag också kan göra det i natt.

Höres imorgon.

 

Kram.

//Maria.

 


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards