Alla inlägg under februari 2011
JAG BLIR SÅ GLAD!
Jag blir så glad när jag ser dej
(peka på grannen)
Jag blir så glad när jag ser dej
(peka på andra grannen)
Jag blir så glad när jag ser dej
(peka på den som sitter mitt emot)
Jag blir så glad, så glad,
så glad när jag ser dej!
Rune är en rosa råtta
längtar så till klockan åtta.
Då han träffar sin kusin
som han tycker är så fin.
De utvecklar förmågan att uppmärksamma
ljudstrukturen i språket samt skilja
mellan innehåll och form.
Det är uttalet som är viktigt när man rimmar
och inte hur orden stavas.
Rytmramsor.
Sakanr oftast konkret innehåll,
tonvikten ligger istället på rytm,
rörelse och ljudhärmning.
Fingerramsor.
Tränar motorik, rytm och tal.
Barnet övar sig i att kombinera
olika språkformer.
Motsatsord och synonymer.
Ett bra sätt att öka barnens ordförråd
och få dem att tänka över ordens innebörd.
Rörelseramsor.
Inspirerar barnen till bli aktiva och stimulera
dem att träna motorik, balans och koordination.
Ex. på rörelseramsor är
"Fem små apor hoppade i sängen"och
"Var är tummen".
Gör ett läckert valentinehjärta till någon du tycker om.
Vad du behöver:
Vitt tjockare papper
Rött, vitt och rosa silkespapper
Hjärtmall
Sax
Bokplast
Hur du gör din alla hjärtans:
Skriv ut hjärt mallen.
Klipp ut hjärtat och rita av på vita papperet.
Klipp ut hjärtat.
Klipp ut mitt i av hjärtat och kasta det.
Klipp en bit av bokplasten som är stor nog att passa i hjärtat mallen.
Klipp mjukpapper till 1 tum rutor.
Lägg på silkespapperet på hjärtat och se till att överlappa bitar.
Det är ok om det silkespapperet går över
kanten av mallen.
Klipp en andra del av bokplasten och fäst den på baksidan av hjärtat.
Klipp av överskott av silkespapperet runt om.
Lägg till ett snöre och hänga
på ett soligt fönster.
Mall.
Låt barnen måla och trycka med färg och
playdooform och göra fina valentinekort
till någon som dom tycker om.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | |||
21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
26 | 27 | |||
28 | |||||||||
|