Mariaslekrum

Alla inlägg under februari 2011

Av Maria - 21 februari 2011 19:03

Bjuder här på ramskort.

Kommer att uppdatera eftersom.

Om ni vill ha materialet så maila mig på: mariaslekrum@live.se




  


Av: Maria Ersson.

Av Maria - 21 februari 2011 18:36

 

Snögubbspyssel.

 

Vad du behöver:
Tom (ren) jordnötssmör burk
Bomullsbollar
Svart och orange hantverk skum
Barnets strumpa
En bit filt
Lim

Saxar
2 googly ögon


Hur du gör din snögubbe:

Fyll jordnötssmör burken med bomullstussar.

Försök att trycka ner dem i burken ordentligt.

Sätt på locket på burken.
Limma på två googly ögon.
Skär en liten orange triangel av hantverk skum

och limma det under ögonen som en näsa.
Skär några små cirklar i svart hantverk skum

och limma dem till ett leende på snögubbe.
Klipp ut en bit filt som kan lindas runt burken.

Limma fast den på plats mot botten av burken.
Rulla ner strumpan upp och montera den över

locket på burken som en hatt.

 

Från: Allkidsnetwork.

Av Maria - 21 februari 2011 18:25

 


Snögubbe av papptallrikar.

 

Vad du behöver ...

 

• Papperstallrikar

(1 dessert storlek och 1 middag storlek är bäst)
• Lim
• Konstruktion papper
• Saxar
• häftpistol (tillval)
• Penna
• tejp

 

 

Hur gör du ...

1. Skär ett hål i den lilla papper plattan.

 

 2. Rulla en bit orange konstruktion papper till

en kon och tejp för att fästa. För att testa längden,

sätt in den i hålet i papper plattan och putsa bort

eventuellt överskott som hänger ut för långt.

Sätt lite lim runt hålet och sätt i "morot"igen.

 

3. Häfta eller limma dina två plattor tillsammans.

Klipp och klistra på några små svarta cirklar

för att göra din snögubbeögon, mun och knappar.

 

4. Klipp en lång remsa av papper till din halsduk,

och fransar i ändarna.

Snurra det runt snowmans "hals och lim.
Du kan lägga till mer till din snögubbe,

prova med en svart hatt gjord av konstruktion papper,

eller dekorera din halsduk med kritor eller tusch,

använd riktiga knappar om du har det,

tejpa på två riktiga kvistar för armar,

 bara vara kreativ och använd din fantasi!

 

Från: Busybeekidscrafts.

Av Maria - 20 februari 2011 22:29

 Vanten.

Efter en folksaga från Ukraina.

 

 En pojke var ute och gick en vinterdag.

Han hade gått runt i skogen för att att samla ihop lite ved.

Plötsligt tappade pojken sin ena vante,

Men det märkte han inte just då.

 

En liten mus fick syn på vanten där den låg och lyste rosa i snön.

”Här kan jag krypa in och värma mig en stund”, tänker musen.

 

Efter en stund kom en igelkott gående.

”Jag skulle vilja värma mig lite”, sa igelkotten.

”Det går väl för sig”, sa musen. ”Kryp in bara”.

 

Plötsligt kom en uggla utanför vanten.

”Kan jag också få komma in?” undrade ugglan.

”Kör till”, sa musen.

”Om du bara uppför dig, så”.

 

En kanin blev nyfiken och stannade vid vanten.

”Det skulle vara skönt att värma sig lite”, sa kaninen.

”Prova och krypa in då”, sa musen.

 

”Det där ser mysigt ut”! sa en räv som kilade förbi.

”Finns det rum för en till?”

”Än så länge…” svarade musen.

 

En mullvad stannade vid vanten och nosade på den.

”Kan man få hälsa på?” undrade han.

”Visst, varför inte?!” svarade musen.

 

”Jag vill också komma in och mysa!”

sa en grävling som precis gick förbi.

”Jag tror knappt det går, sa musen.

”Men gör ett försök”.

 

 Nu var det riktigt trångt i vanten.

Plötsligt dök en björnos upp i vantens öppning.

”NEEEJ, björn!!!” ropade djuren.

”Nu är det FULLT i vanten!”

”Strunt!” sa björnen.

”Ni får väl klämma ihop er lie till?”

 

Björnen kom faktiskt in, men nu fanns inte plats för ett kryp i vanten.

Men det djuren inte märkte var att en frusen syrsa

var på väg att smyga in till dem…

 

 Då SPRACK vanten, och alla djuren ramlade ut!!

Av vanten fanns bara en hög remsor och trådar.

 

När pojken vände hemåt med veden hittade han sin vante igen.

Men han kunde inte begripa vad som hade hänt med den.

 








Av Maria - 20 februari 2011 17:28


Av: Maria Ersson.

Av Maria - 19 februari 2011 20:38

Bjuder här på månadskort som man kan ha i samlingen på förskolan.

Har gjort dom själv men bilderna är från clip-art och googles.

 



  

 

Av Maria - 19 februari 2011 17:29

 

För att synliggöra matematiken i förskola i första hand för barnen

men även för föräldäldrarna och även andra i vår omgivning.

 

Här kommer några exempel man kan jobba efter:

 

Jämförelse-storlek, massa, längd och höjd.

 

* Para ihop skor, vantar, fingrar i fingervantarna,

tjocka eller tunna byxor, tröjor.

 

* Duka, räkna hur många som ska äta, hur många korvar,

potatisar? Vart man sitter i förhållande till varandra,

mängd, mat och dryck.

 

* Grupp med jämnåriga: Uppdrag med tärning.

(Material från "Matte ute och inne från och av Naturskolan).

 

* Mäter längd mot varandra, "större men yngre".

 

* Räkna flickor och pojkar.

 

* Slå tärning och göra formen med ett gummiband tillsammans.

 

* Man kan dra ett kort med en form och lägga t ex med pinnar.

 

* Olika stora sandkakor, kottar, pinnar, stenar.

 

* Gymnastik.

 

* Vid bakning väger, mäter vi.

 

* Pussel, pärlplattor som läggs efter bild (räkna färgerna).

 

* Musik och dans.

 

* Sortera leksaker - iställrt för att "städa".

 

* Sortera kläder (Tvätt).

 

Mönster:

 

Av- och påklädning:

 

* Prickar på stövlar

 

* Randig jacka

 

* Mönster ut eller in

 

* Mönster när man får in höger och vänster (sko eller vante).

 

* Mössa - lappen bak.

 

* Ställa stövlar i rad

 

Matsituationen:

 

* Dukning (bestick, tallrik, glas på rätt ställe).

 

* Matuppläggningsmönster (tallriksmodellen).

 

* Färger på mat/grönsaker

 

* Turordningsmönster bland maten.

 

Enskilt:

 

* Rita och måla

 

* Allt pyssel blir ett mönster

 

* Allt skapande

 

* Färg/storlekssortera olika föremål (som björnar eller dinosariuer eller kanppar)

 

Gruppverksamhet:

 

* "Under hökens vingar kom"

 

* Vid samling - färg/mönster på strumporna får..."

 

* Gå i turordning till nästa aktivitet.

 

* Städning, sortera i rätt låda

 

Ute:

 

* Sandlådan

 

* Snön ex. Änglar

 

* Snölykta, lägg i ett visst mönster

 

*  Skogen, lägga naturmaterial i mönster, hitta mönster i naturen.

 

Musik: Rörelsesånger, ramsor och dans

Drama: Kasperteater, rollspel (Petter och ahns fyra getter).

Rörelse: Gymnastik, rörelse och dans

Skapande: Färg/form, trolldeg, playdoo, snöflingor och pussel.

Teman: Alla gör lite till ett mönster.

 

Färger.

 

Barn 1-3 år.

 

* Av- och påklädning: Benämna vad kläderna har för färger.

 

* Matsituationen: Haklapparnas färger, matens färger, bestick, muggar - vilka hör ihop? Ex blå gaffel och blå kniv.

 

* Enskilt: Olika färger på papper eller pennor/kritor, sånger,

ramsor med färger, böcker med "färgteman" ex Petter och hans fyra getter.

 

* I grupp med jämnåriga: Färgpromenad - leta efter något i naturen som har samma färg som kortet.

Hund + koppel/ben som kortet.

Sortera träklossar.

 

Barn 4-5 år.

 

* Av- och påklädning: Alla som har något rött på sig, gör osv.

Bra vid "krånklade" barn som inte vill klä på sig.

 

* Matsituationen: Vilken färg har maten?

 

ENskilt: Sånger, rim, ramsor, böcker, spel och lekar.

Blanda färger - vad händer? Sortera efter färg.

 

* I grupp med jämnåriga: Sortera efter färg.

Synliggöra färger med hjälp av annat material.

Ex måla på snön.

 

* Siffror/bokstäver på vägg och leksaker.

 

* Färga vatten och frysa i sandlådeformer,

häng i julgran/träd.

 

Jämförelse Ålder-pris.

 

Barn 1-3 år.

 

* På- och avklädning: Två vantar, två skor, en mössa.

"Din overall är större än min" Vad kommer först, skor eller byxor.

"Strumplås" att det glipar, hur känns det om man inte gör det?

 

* Enskilt: Spela spel, ramsor, träna kroppsdelar, ärtpåsar att läggs på

olika kroppsdelar, även över och under.

 

* Leta former cirklar, trianglar, kvadrater både inne och ute.

 

* Grupp: Samling räkna hur många vi är, hur många är det tillsammans?

Hur många är sjuka? och hur många är lediga?

Hur många kottar? Hoppa jämfota.

 

* Ställa sig i en längdordning, ställa sig mellan, bakom, framför.

 

* Skogen: En lång/kort pinne, barr, stenar och löv.

 

Barn 4-5 år.

 

* På- och avklädning: Träna på att tänka efter i vilken ordning

kläderna ska kläs på.

Höger och vänster, Två vantar, en mössa och kläderna åt rätt håll.

 

 Matsituationen:

 

* Hur många finns det vid bordet?

 

* Hur många bestick behövs?

 

* Vem sitter bredvid, mittemot, snett emot?

 

* Den äldsta i soffan, vem är äldst idag?

 

* Hur mycket finns det?

 

* Hur många får vi ta?

 

Ute:

 

En buske som är lika lång som du, Litet-stort,

långt-kort, varmt-kallt, torrt-vått, sött-surt, mest-minst.

 

Musik:

 

* Hur låter oilka instrument,Former.

 

Former:

 

* Utklippta former för att klistra.

 

Teaterlek:

 

Petter och hans fyra getter, Bockarna Bruse och Vanten.

 

Lägesord.

 

Barn 1-3 år.

 

*  Träna genom att nämna ordningen när man klär på sig.

 

* Träna med ärpåsar, bakom, framör, under, hinderbanor.

 

Utomhus:

 

* Räkna soptunnor, hämta kottar, pinnar.

Längd på pinnar.

 

Dukning:

 

Tallrikar och glas.

 

Sortera träklossar.

 

Barn 3-4 år.

 

* Hämta saker som barnet tar ett kort.

 

* Sortera knappar, kapsyler.

 

* Sånger med former, kvadrat, triangel, cirkel, rekatngel.

 

* Turordning genom spel.

 

* Genom att titta på saker som händer i närmiljön.

 

* Genom lekar träna vardagen.

 

* Sång och musik/gymnastik, Huvud axlar, knä och tå.

 

När.

 

Barn 1-3 år.

 

* Av- och påklädning: Först toaletten, overallen före skorna,

sedan mössan, sist vantarna, vänta på sin tur, nu ska vi gå ut.

 

* Matsituationen: Nu ska vi äta, först tvätta händerna,

vänta tills potatisen kommer till dig.

Vänta på någon kompis innan du går från bordet.

 

Enskilt:

 

När kommer tomten?

Löven faller av träden, det blir kallt och snö - Då kommer tomten.

När kommer mamma?

Efter mellis.

 

Grupp:

 

* Sångsamling, turordning i sångpåsen,

vänta på din tur.

 

Tidsord:

 

Före, sedan, efter, innan, snart, strax, sist, först,

då, nu, idag, imorgon, igår, förut.

 

I skogen:

"Jag vill också upp på den stora stenen"

- När du kan klättra upp själv,

då får du vara där.

 

Barn 4-5 år.

 

Man använder tidsorden mer konkret tex:

Vänta en minut och se på sekundvisaren på klockan.

 

Man blir mer uppmärksam på att benämna matematiken

och mer medveten om hur mycket matte man har i det vardagliga livet.

 

 

Av Maria - 19 februari 2011 17:11


Samla ihop ett gäng knappar i olika färger och storlekar
och låt
 barnen välja 5 stycken knappar var och använd
gärna nedan.

 

1. Lägg knapparna i storleksordning
2. Sortera knapparna i olika formhögar.
3. Jämnför olika knappar - likheter/skillnader.
4. Lägg lika många i två högar.
5. Räkna dem

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards