Mariaslekrum

Alla inlägg den 1 september 2009

Av Maria - 1 september 2009 19:55

 


Hej svejs på er!


Då är det dax för mig att börja jobba efter en lång sommar med

föräldraledigt och semester.


Nu börjar jag även på ett nytt jobb.


Samma arbete

men

nytt arbetsställe

nya arbetskollegor

nytt arbetslag

ny barngrupp

ny chef

nya föräldrar

lite pirrigt är det ju

måste jag säga.


Men det går säkert bra,

och nu ska jag jobba med de minsta barnen

igen de som är i åldern 1- 2,5 år och jag

längtar till detta.

Alla barns ålder har sin tjusning

men de små där hör jag hemma.


Men nu ska jag börja packa ner sånt jag ska ha med mig imorgon

så hörs vi imorgonkväll. Slutar inte förn klockan 17.00, är

väl hemma vid halvsextiden.

Har nu två mil till jobbet istället för 3 km som förut,

lite skillnad kan man ju säga.

Det värsta är väl ändå bilkön in på morgonen och hem.

Men allt går ju, och vad jag vet så är jag ju inte ensam om att åka långt till jobbet.


Ciao.

//Maria.


Av Maria - 1 september 2009 19:36

 


RÖRELSESAGA. 


Det var en gång en liten elefant (håll ena handen på näsan,

 trä den andra igenom) som cyklade (med händerna)

ut i skogen för att plocka bär.


Där träffade han en groda som kom hoppandes.

 Grodan var ute för att plocka rönnbär,

 han föreslog att de skulle hjälpas åt.

 Eftersom elefanten hade lång snabel

 (visa lång med händerna från näsan och utåt),

 så hjälpte han grodan att plocka (han plockar med snabeln).


 Grodan som var liten hjälpte elefanten att plocka blåbär.

När de var klara pussade (slängpuss) de varandra som tack för hjälpen.


Då förvandlades grodan genast till en liten elefantprins.

Sen tog de varandra i snabeln och sprang (stampa fötterna) hem och sov.


Av Maria - 1 september 2009 16:42

Växla mellan tonlösa-tonande konsonanter.


Mel: Blinka lilla stjärna.


F = fo-fa, fo-fa - fo-fa, fa.

Solen lyser fint i´da.

V = vi-va, vi-va, vi-va, vi

Vattnet kan man bada i.

K = ko-ko, ko-ko, ko-ko, kog.

Göken gal i våran skog.

G = geg-ga, geg-ga, geg-ga, gegg

Hästen svarar med ett gnägg.

T = tit-ta, tit-ta, tit-ta, tej.

Du och jag blir dej och mej.

D = Dug-ga, dug-ga, dug-ga, dag.

Där är du och här är jag.

D = Dil-la, dil-la, dil-la, dill

Röra oss ett tag vi vill.

F = Fille fylld 50 förra fredan

Bjöd fin supé med fläskfile

och flundresmör och fisk Favör

och fikon som var färska.

I = Ville lilla, det var illa

Vill du inte sitta stilla.

J = Johan hjälper gärna Julia att

göra jordgubbssylt.

K = Min klasskamrats kunsins klockakatt 

knyckte en kola en kulen natt.

L = Lunka på, lunka på 

lilla Ulla lär sig gå.

M = Milda Matildas malliga katt

morrar mot Märta Malm som blir matt.

 R = Rutan och Randan

Sprang runt på verandan.

Dr + Kr = Vattendroppen, vattendroppen

 gör mig våt på hela kroppen.

Vattendroppen, vattendroppen

torkar bort den nu från kroppen.

 Tr = Tre trinda trillingar trummade

en trudelutt.

Tr = Trollet Truls trillade i trappan

träffade Tralle, ett trevligt troll.

S = Söta Sofia hon målar en smula

åt Sture som steppar och sumpar sin sula.

T = Tam-tam-ta  

Tam-tam- tå     

Trummor och trumpeter     

hjälper oss att gå - trampa

och trippa så nätt på tå.

 U = Tjuren Ture han var sur

ut han ville ur sin bur

hade tur för en filur      

rädda´Ture ur hans bur.

   

X = Läxa rimmar på pjäxa     

Tax rimmar på lax      I

 sagan finns det en häxa     

 Max klipper med sax     

Yxa rimmar på byxa     

Kex rimmar på sex     

Kritan är av vax     

Axel kommer strax. 

  

Y = Får jag byta min kapsyl     

mot nån nyttigare pryl?

   

Ö = En ödla och föl     

drack öl ur en pöl.

Tje = Den tjusigaste tjuren på hela Tjörn       

står tjudrad vid köksdörr´n hos       

Kerstin och Björn. 

  

Tje = Kör i vind, kyss min kind        

sa den käcka Kerstin Lind.

   

Sje = Sju skäggiga sjömän sköljde         

sina skjortor i sjön.

  

 Sj = Räkna till Charlotta!


Sje + tje = Kerstins skär skinkan i tjocka                

skivor åt Kjell Sjögren.


Av Maria - 1 september 2009 16:36

Vokal träning Lång & kort vokal.

A = Rak och smal, skön och sval,

fröken Dal for till bal.

A = En mask i en ask,     

for pladask i en vask.

O = Ove tror att storebror for,

till stan med mor för att köpa skor.

U = En mus levde bus, han åt snus ur ett krus.

En lus tände ljus i ett hus utav grus.

Å = Vilket bråk Åke Tråk,

tag din racebåt och åk.


Av Maria - 1 september 2009 16:24

Barn som bits!

 

Så här i inskolningstider på förskolan så förekommer

 detta problem ganska ofta,

 jag tror inte jag har arbetat med en småbarnsgrupp

 som inte detta problem har uppstått.

 

 Föräldrarna till den som biter är jätteorolig

 och föräldrarna till barnen som blir biten

 är givetvis också orolig och ibland arg.


 Här kommer lite tips om detta som vi kan göra för

 både föräldrarna och barnen.


Barn som bits , nyps , rivs eller drar andra i håret

 behöver inte göra det av ilska,

 utan det kan lika gärna gör det av glädje.

 Det är inte lätt att vara liten och kunna hantera sina känslor.

Olika barn prövar olika sätt.

 Men det vi vuxna måste göra är att bli bestämd

 och till och med arga och säga

 ”Så där får du absolut inte göra”

 

Barn kan bitas när de blir arg också.

Viktigt att en vuxen är där hela tiden.

 Och när barnet har bitit någon lyft genast bort barnet därifrån.

Visa handling och säga ifrån.

 Det är lika jobbigt att vara den som bits som den som blir biten.

 

Ett barn som bits är inte ouppfostrad.

Ett barn som bits kanske har problem

 med att uttrycka sig på annat sätt,

 men det behöver inte vara fel på ett barn som bits.

Det är inte fel på föräldrarna heller.

 

När man börjar på förskolan så brukar det vara mycket ”nya”

 barn på avdelningarna.

 Det blir nya intryck hela tiden.

När man har gått en tid på förskolan

 och barnen inte kan prata än

 så måste barnen kunna uttrycka sig.

Det är då en del börjar att bitas för att uttrycka sina känslor.

 Man kan kanske inte säga JA eller Nej!

 

I en ny barngrupp så ska även barnen hävda sig inför varandra

 och det börjar redan vid 1-års åldern på förskolan.

”Vem kan bli den som de andra ser upp till.”


Vad kan man göra? 

Det är en period barnet är just nu i och det är bara att avvakta

 men vara bestämd och säga ifrån och visa med ditt kroppsspråk

 att detta är fel.

Men kom ihåg det är inte någons fel att barnet bits , nyps eller rivs.


Av Maria - 1 september 2009 16:08

Här kommer lite mer intervju frågor.

Dessa har jag själv jobbat med så jag vet att barnen tycker dom är bra.

Till och med så att de lite äldre har till

och med frågat efter mer intervjuer.

Brukar ha dessa papper i barnens personliga pärm.

Så de kan gå och titta när de vill.

Brukar göra detta varje termin och väldigt kul att gå tillbaka

 och se vad de har sagt och tyckt.

 

Intervjufrågor!

 

 - Vad är en förskola?

 

- Vad gör man där?

 

- Vad lär man sig här?

 

- Vad vill du lära dig här?

 

 - Vad är du bra/duktig på?

 

 - Är det något du inte kan som du vill lära dig?

 

 - Vad tycker du är kul att göra här?

 

 - Vad tycker du är tråkigt att göra här?

 

 - Vem är det som bestämmer här?

 

- Får du bestämma något?

 

- Vem är det kul att leka med?

 

 - Har du några kompisar?

 

 - Är du en bra kompis?

 

 - Vad tycker du om fröknarna? 

 

- Hur skall en bra fröken vara?

 

 - Vad menar du med snäll?

 

- Vad gör fröknarna här?

 

- Hur skulle det vara om du fick bestämma?

 

 - När blir du glad?

 

 - När blir du ledsen?




Av Maria - 1 september 2009 12:50

Man möter många föräldrar i det här jobbet som jag har 

och många är oroliga varför deras barn inte pratar eller pratar konstigt.

 Här kommer lite tips och tänk på att alla barn utvecklas olika.

 De är olika individer.

 

TÄNKBARA ORSAKER TILL TALSVÅRIGHETER. 

Hörselnedsättning medför försening av talutvecklingen.

 Det är därför viktigt att så tidigt som möjligt pröva hörseln

 vid flera olika tillfällen.

 

Hjärnskador som ger förlamning i talmuskulaturen kan försvåra talutvecklingen.

 

Utvecklingsstörning har som sitt säkraste tecken försenad eller avstannad

språkutveckling och bristande förmåga att förstå innebörden av ord.

 

Gomdefekter - bristfälligt utvecklad, kluven och förlamad

 gom ger talsvårigheter.

 

”Polyper” eller ”körtel bakom näsan” gör att barnet låter täppt.

 

För kort tungband gör tungspetsens rörelser inskränkta.

 Tungans rörlighet är viktig vid uttal av r - l - d - t - och n - ljuden.

 

Klumpig eller för liten tunga orsakar ofta suddigt tal.

 

Tandställningsfel kan bidra till talsvårigheter.

 Tum - och fingersugning eller användande av napp

 ligger ibland bakom ett felaktigt bett.

NÅGRA ALLMÄNNA RÅD. 

Tala tydligt och inte för fort.

 

Kontrollera barnens hörsel noga.

 Hörseln har avgörande betydelse för tal - och språkutvecklingen.

 

Låt barnet tala färdigt. Fyll inte i.

 

Undvik att själv tala småbarnspråk.

Tänk på att barnen lätt tar efter.

 

Svara på barnens frågor.

 

Tjata inte på barn - allra minst om de har talsvårigheter.

 

Var lyhörd och hjälp invandrarbarnen,

 för talutvecklingen sker i långsammare takt hos barn

 som måste anpassa sig till två språk.

 De kan också ha svårigheter med ljudbildning och satsmelodi

och behöver därför ofta extra hjälp.

”NÄR ÄR DET DAGS ATT BÖRJA OROA SIG?” 

Om ett barn alltid är tyst oavsett ålder.

 

Om ett barn som kunnat gå ett år saknar ord.

 

Om barnet inte kan sätta ihop minst lika många ord

 som det är antal år gammalt.

En 2-åring bör alltså kunna sätta ihop 2 ord till en sats,

 en 3-åring 3 ord och 4-åringen bör kunna tala i flerordssatser.

 

Om barnet i 3-årsåldern är svårförståeligt för utomstående.

 

Om barnet i 5-6- årsåldern fortfarande har svårigheter med grammatiken eller uttalet.

 

Alltid om barn är ängsliga för att tala eller om föräldrarna oroar sig.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards