Direktlänk till inlägg 1 september 2009
Man möter många föräldrar i det här jobbet som jag har
och många är oroliga varför deras barn inte pratar eller pratar konstigt.
Här kommer lite tips och tänk på att alla barn utvecklas olika.
De är olika individer.
TÄNKBARA ORSAKER TILL TALSVÅRIGHETER.
Hörselnedsättning medför försening av talutvecklingen.
Det är därför viktigt att så tidigt som möjligt pröva hörseln
vid flera olika tillfällen.
Hjärnskador som ger förlamning i talmuskulaturen kan försvåra talutvecklingen.
Utvecklingsstörning har som sitt säkraste tecken försenad eller avstannad
språkutveckling och bristande förmåga att förstå innebörden av ord.
Gomdefekter - bristfälligt utvecklad, kluven och förlamad
gom ger talsvårigheter.
”Polyper” eller ”körtel bakom näsan” gör att barnet låter täppt.
För kort tungband gör tungspetsens rörelser inskränkta.
Tungans rörlighet är viktig vid uttal av r - l - d - t - och n - ljuden.
Klumpig eller för liten tunga orsakar ofta suddigt tal.
Tandställningsfel kan bidra till talsvårigheter.
Tum - och fingersugning eller användande av napp
ligger ibland bakom ett felaktigt bett.
NÅGRA ALLMÄNNA RÅD.
Tala tydligt och inte för fort.
Kontrollera barnens hörsel noga.
Hörseln har avgörande betydelse för tal - och språkutvecklingen.
Låt barnet tala färdigt. Fyll inte i.
Undvik att själv tala småbarnspråk.
Tänk på att barnen lätt tar efter.
Svara på barnens frågor.
Tjata inte på barn - allra minst om de har talsvårigheter.
Var lyhörd och hjälp invandrarbarnen,
för talutvecklingen sker i långsammare takt hos barn
som måste anpassa sig till två språk.
De kan också ha svårigheter med ljudbildning och satsmelodi
och behöver därför ofta extra hjälp.
”NÄR ÄR DET DAGS ATT BÖRJA OROA SIG?”
Om ett barn alltid är tyst oavsett ålder.
Om ett barn som kunnat gå ett år saknar ord.
Om barnet inte kan sätta ihop minst lika många ord
som det är antal år gammalt.
En 2-åring bör alltså kunna sätta ihop 2 ord till en sats,
en 3-åring 3 ord och 4-åringen bör kunna tala i flerordssatser.
Om barnet i 3-årsåldern är svårförståeligt för utomstående.
Om barnet i 5-6- årsåldern fortfarande har svårigheter med grammatiken eller uttalet.
Alltid om barn är ängsliga för att tala eller om föräldrarna oroar sig.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||||
7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | |||
14 | 15 |
16 |
17 |
18 | 19 | 20 |
|||
21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | |||
28 | 29 | 30 | |||||||
|