Mariaslekrum

Alla inlägg den 3 juli 2009

Av Maria - 3 juli 2009 21:20

   

"Hundens budord "

Jag lever i ungefär 15 år.

Varje gång du lämnar mig betyder sorg för mig. 

Ge mig tid att förstå vad du begär av mig.

Gör mig lycklig, du är hela mitt liv.

Var inte arg på mig länge åt gången och lås inte in mig som straff.

Du har ditt arbete, dina vänner, dina nöjen.

Jag har bara dig.

Tala med mig fastän jag inte förstår orden,

jag blir glad bara över att höra din röst. 

Kom ihåg att jag aldrig kan glömma hur du är mot mig. 

Innan du slår mig, kom ihåg att mina tänder kan krossa din hand,

men jag använder inte min styrka mot dig.

När du blir irriterad på mig för att du har mycket att göra

så tänk på att jag kanske är sjuk, 

har ont i magen, är trött eller deppig. 

Ta hand om mig när jag blir gammal,

kom ihåg, du blir också gammal.

Var hos mig när jag har det svårt,

allt blir lättare bara jag har dig.

Jag Älskar dig,

Din Hund.


Av Maria - 3 juli 2009 20:48

  

Jag brukar ju fundera ibland som nog alla gör ibland.

Men ofta så kommer detta upp för mig.

Ibland kan man undra hur mycket prövning i livet 

som en människa ska klara av.

 

Hade jag varit kristen hade jag sagt: 

Gud ger dig inte fler prövningar än vad du klarar.

Jaha hur kan Gud veta vad man orkar med, 

hur kan någon veta.....

När man inte själv vet vad man klarar och inte klarar av,

hur vet man ....

 

När vet man att det är dax att ge upp??

Ja själv har jag inte gett upp någon gång, 

men det har varit mycket nära, då menar jag nära!

(Förklaring kommer nedan).

 

Men jag tror att man måste kämpa in till det sista, 

tills man stupar. 

Har man inte fixat det då, så ja....

Men varför får vissa fler prövningar än andra.

Har man varit ond i sitt förra liv, 

har man gjort något fel i detta livet???

 

Eller är det bara så att det är 

de starka som får många prövningar?!

För de klarar av det.

Ja jag vet inte om vi någonsin kan få ett svar på detta!

Vad tror ni, finns det något svar?

 

P.s Av erfarenhet och som jag skrev längre upp

så har det varit så nära att jag har gett upp.

På grund av att min make har varit jättesjuk

och att vi tillsammans också förlorat

en dotter.

Men...

Jag har inte gett upp,

som ni märker jag

sitter ju och skriver

här nu.

 

Och det hade jag inte gjort

om jag hade givit upp.

Ni förstår säkert vad och hur jag menar,

men ni som aldrig har varit med om detta

kommer aldrig att kunna sätta sig in i hur

detta är att få uppleva.

 

Och jag hoppas ni aldrig behöver uppleva heller.


Kram.

//Maria.



Av Maria - 3 juli 2009 20:31

 


Jag kommer att bli lycklig när...

Man övertygar sig själv om att livet kommer

att bli bättre efter det att man gift sig,

fått barn, sedan fått ett till.

 

Sedan är man frustrerad över att barnen inte är gamla nog

att vara mer tillfreds och man vore mer 

tillfreds om dom vore det.

 

Efter det så är man frustrerad över

att man har tonåringar man måste klara av att hantera.

Man kommer verkligen bli glad när dom är ur det stadiet.

 Man intalar sig själv att livet kommer

att bli fullkomligt när ens partner skärper till sig,

när man skaffar en bättre bil,

när man kommer iväg på den där 

resan när man är pensionerad.

 

Sanningen är att det inte finns ett bättre tillfälle

att uppskatta livet än just nu.

Om inte nu, så när?

Ditt liv kommer alltid vara fullt av förändringar . 

Det är bäst att erkänna för sig själv

och bestämma sig  för att vara lycklig ändå.

Lycka är vägen.

 

Så, värdesätt varje ögonblick du har

och värdesätt det ändå mer för

att du delat det med någon speciell, speciell nog

att spendera din tid med ... och kom ihåg att tid

inte väntar på någon.

Så, sluta vänta ...

 

Tills din bil är färdigbetald. 

Tills du skaffar ny bil eller nytt hem.

Tills barnen flyttar hemifrån. 

Tills du börjar plugga igen. 

Tills du slutar plugga. 

Tills du går ner 10 kg. 

Tills du går upp 10 kg. 

Tills du blir gift. 

Tills du skiljs. 

Tills du får barn. 

Tills du går i pension. 

Till sommaren.. 

Till våren. 

Till vintern. 

Till hösten. 

Tills du dör.

 

Det finns ingen bättre tid än just nu att vara lycklig.

Lycka är en resa inte en destination.

Så arbeta som om du inte behövde pengar,

älska som om du aldrig blivit sårad

och dansa som om ingen såg dig. 

Om du vill lysa upp någons dag, 

berätta detta till någon du tycker om.

Det gör jag nu! 

Av Maria - 3 juli 2009 20:19

 

Kvinnan tar sig en titt i spegeln när hon är:

 

3 år: Tittar på sig själv och ser en Drottning. 

 

8 år: Tittar på sig själv och ser Askungen eller Törnrosa.

 

15 år: Tittar på sig själv och ser Askungen,

Törnrosa eller Hejaklacksledaren - om hon inte har PMS

och ser en fet, finnig och FUL tjej.

(Mamma, jag KAN inte gå till skolan och se ut så här!).

 

20 år: Tittar på sig själv och ser 'Jag är för smal/tjock,

för kort/lång, för stripigt/lockigt hår - men bestämmer

sig för att gå ändå. 

 

30 år: Tittar på sig själv och ser 'Jag är för smal/tjock,

för kort/lång, för stripigt/lockigt hår - men bestämmer

sig för att hon inte har tid att fixa till sig själv

så hon går ändå.

 

40 år: Tittar på sig själv och ser 'Jag är för smal/tjock,

för kort/lång,för stripigt/lockigt hår' - men säger

'Jag är åtminstone ren' och går ändå.

 

50 år: Tittar på sig själv och ser 'Jag är' och går vart hon vill.

 

60 år: Tittar på sig själv och påminner sig om alla människor

som inte ens kan se sig själv i en spegel längre.

Går ut och återvinner världen.

 

70 år: Tittar på sig själv och ser visdom,

skratt, förmåga - och går ut 

och njuter av livet. 

 

80 år: Bryr sig inte om utseendet.

Sätter bara på sig den lilla hatten och 

går ut för att ha kul i den här världen. 

Kanske skulle vi alla ta på den där lilla hatten tidigare.

Hoppas att ni har haft en underbar dag!!!!

Glöm inte att det är insidan som räknas!

 

//Maria.

Av Maria - 3 juli 2009 20:01

 

Om hela världen reducerades till en by med 100 invånare

och alla proportioner bibehölls så bestod byn av:

57 asiater

21 européer

14 amerikaner (från Nord- och Sydamerika)

8 afrikaner

52 var kvinnor

48 män

70 ickekristna

30 kristna

89 heterosexuella

11 homosexuella

6 personer skulle inneha och nyttja 59 % av

alla gemensamma tillgångar,

och de 6 personerna kom från USA.

80 hade otillräckliga boendeförhållanden

70 var analfabeter

50 var undernärda,

1 döende,

2 föddes och 1 hade en PC.

1 och bara en har en akademisk examen.

Om man betraktar världen på detta sätt

så påvisas nödvändigheten av samhörighet,

förståelse, acceptans och utbildning för alla.

Om Du vaknar i morgon, frisk och icke-sjuk,

så är Du lyckligare lottad än 1 miljon människor

som inte kommer att leva nästa vecka.  

Om Du inte har upplevt ett krig, inte upplevt hunger,

fångenskapens ensamhet eller dödskampens smärta

så är Du lyckligare lottad än 500 miljoner människor här på jorden.

Om det finns mat i Ditt kylskåp, om Du har ett jobb,

om Du har tak över huvudet och en säng att sova i,

då är Du rikare än 75 % av innevånarna på jorden.

Har Du ett konto på en bank,

lite pengar i börsen och småslantar i en ask,

då tillhör Du de rikaste 8 % av jordens innebyggare.

Om Du läser detta så är Du mångdubbelt gynnad, för

1. Du tillhör inte de 2 miljarder människor som inte kan läsa.  

2. Du har en PC.

Någon har någon gång sagt:

Arbeta, som om Du aldrig behövde pengar...

Älska, som om ingen någonsin övergivet någon...

Dansa, som om ingen längtade...

Sjung, som om ingen lyssnade...

Lev, som det vore ett paradis på jorden.

Detta e värt att tänka på innan man beklagar sig över småsaker!!

 

Kram.

//Maria.


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30
31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards