Direktlänk till inlägg 14 mars 2009
Läsglädje för barn som inte har/och har kommunikationssvårigheter.
De flesta föräldrar läser berättelser för sina barn.
Att läsa tillsammans borde vara ett nöje.
Men ibland kan barn "stänga av" när någon läser för dem,
eller när de ser på TV - för det förväntas inte att
de ska göra någonting.
Kanske barn med
kommunikationssvårigheter - och deras föräldrar - skulle
kunna få ut mer av att läsa böcker tillsammans?
Hur kan vi se att barn deltar så mycket som de skulle vilja?
Vem väljer böckerna ni läser tillsammans?
Det är bra för barn att själva välja - och
kanske kommer du att bli förvånad över
vilka böcker de väljer!
Alla barn tycker om att läsa samma bok
om och om och om igen...
Detta behöver inte betyder att de har brist på
fantasi - det hjälper dem att lära känna
berättelsen och personerna i den.
Det ger dem också mer självförtroende.
Barnet börjar memorera texten och lär sig
att orden på sidan matchar det som den
vuxne säger.
Så låt ditt barn välja bok nästa gång.
Om favoritboken börjar falla isär på grund av ihärdig läsning:
köp en ny om du kan!
Klipp sedan ut bilderna ur den
gamla boken och använd till spel eller sätt
dem på en kommunikationskarta och låt ditt barn
återberätta genom att peka på bilderna.
Försök att få det bekvämt.
Det kan vara knepigt att få det bekvämt under sagostunden
när du ska hålla och hantera en bok och en
kommunikationskarta eller en pratapparat.
Det är viktigt att ditt barn kan se bilderna och texten.
Du ska gärna peka ut
varje ord på sidan samtidigt som du läser högt.
Kolla då och då att barnet ser sidorna.
Det är viktigt att du ser ditt barn också - iaktta
dess reaktioner och "lyssna" till vad barnet vill säga.
Att delta.
Ditt barn behöver kunna "småprata" om berättelsen,
svara på frågor och ställa egna.
Kom ihåg att ta god tid att fundera över och
prata om berättelsen.
Barnet kan behöva sin egen kommunikationskarta
eller pratapparat för att kunna peka ut personer
och situationer i berättelsen.
Det är också bra om barnet får möjlighet att ta i,
hantera och kanske till och med bläddra i boken.
Berättelsen kan få barnet att tänka på egna
erfarenheter.
Du kan omöjligen gissa vad det kan vilja
säga - de behöver ett kommunikationsverktyg.
När du ställer frågor: Ställ inte bara sådana som kan
besvaras med ja eller nej.
Urtrist! Försök komma på frågor som hjälper
ditt barn att förstå vad som händer i berättelsen.
Det hjälper dessutom barnet att utveckla
sin kommunikationsförmåga.
Att koppla av tillsammans.
Sagostunde är ett tillfälle då du och dit barn kan
njuta av bara vara tillsammans.
Fler ideér.
Ditt barn med tal- och språksvårigheter är egentligen
precis lik alla andra barn när gäller att läsa sagor och berättelser.
Men ditt barn kan behöva speciell hjälp för att ha
glädje av böcker. Barn behöver tid och verktyg
för att kunna kommunicera.
Detta kommer till nytta senare, i skolan, när de
ska lära sig att läsa själva.
Hej! Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta. Ni som inte har fb bl...
Hej på er alla! Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer. Det är mån...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
21 | 22 | |||
23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|