Senaste inläggen
Naturvetenskap och expriment.
Vatten.
Små barn blir faschinerade av vatten.
Frys in vatten, vatten smälter, måla med vattenfärg i snön,
lägg en isbit i vatten osv.
Barn blir intresserade att se när isbiten försvinner i vattnet.
Matematik.
Uppmuntra matematik i vardagen tillsammans med ditt barn.
Räkna för barnet, tex 5 a-droppar.
Samla stenar och pinnar i skogen.
Låt barnet sortera pinnarna efter olika egenskaper, tex tjocka,
smala, runda, tyngd, form och färg mm.
Matematik tränar barnet också när ni dukar till middagen.
Språket.
Sagor är bra för barns språkutveckling.
Små barn är först intresserade av pekböcker.
Böcker om djur och familjen intresserar små barn.
Exempel på böcker för barn i 1-3 års åldern:
Hönapöna, Bu och bä i skogen, max böckerna,
halvan böckerna och Totte m.m
Skapande.
Gör egen fingerfärg.
Fingerfärg kan man göra lätt genom att droppa
ett par droppar färg i lite filmjölk.
Fingerfärgen kan man sedan använda på papper,
men man kan också låta barnen måla med det i badet.
Färgen är bara att skölja bort från barnen, badkaret och väggarna.
Det är svårare att få bort färgen på kläder.
Skapande för de allra minsta barnen är flaskfärg i plastfickor.
Tejpa upp plastfickorna på fönstret så lyser solen genom dem.
De små barnen tycker om att trycka och göra olika mönster med färgen. Häll gärna i glitter i färgen.
Måla på stenar tycker de också om och strö sen lite glitter i färgen.
Hand och fotavtryck.
Ta ett stort papper och låt barnet bara ha en blöja på sig.
Låt sedan barnet i lugn och ro få leka med färgerna.
Källa: Egna anteckningar från en studiedag som jag har varit på.
Här kommer lite olika förslag på hur man kan jobba med temat färg.
Sång och lite övningar på olika färger genom lek.
Färgsång.
Grön, grön, grön är mössan på mitt huvud
Grön, grön, grön är dräkten som jag bär.
Allt som är grönt grönt tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är en jägare.
Blå, blå, blå är mössan på mitt huvud
blå, blå, blå är dräkten som jag bär.
Allt som är blått blått tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är sjömannen.
Gul, gul, gul är mössan på mitt huvud
gul, gul, gul är dräkten som jag bär.
Allt som är gult, gult tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är kycklingen.
Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud
röd, röd, röd är dräkten som jag bär.
Allt som är rött, rött tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är jultomten.
Vit, vit, vit är mössan på mitt huvud
vit, vit, vit är dräkten som jag bär,
Allt som är vitt, vitt tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är en bagare.
Svart, svart, svart är mössan på mitt huvud
svart, svart, svart är dräkten som jag bär,
Allt som är svart, svart tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är en sotare.
Orange, orange, orange är mössan på mitt huvud
orange, orange, orange är dräkten som jag bär.
Allt som är orange, orange tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är apelsinen.
Lila, lila, lila är mössan på mitt huvud
lila, lila, lila är dräkten som jag bär.
Allt som är lila, lila tycker jag är vackert
Ty min lila vän är violen.
Rosa, rosa, rosa är mössan på mitt huvud
rosa, rosa, rosa är dräkten som jag bär.
Allt som är rosa, rosa tycker jag är vackert
Ty min lilla vän är jordgubbsglassen.
Brun, brun, brun är mössan på mitt huvud
brun, brun, brun är dräkten som jag bär.
Allt som är brunt, brunt tycker jag är vackert
Ty min lila vän är apan.
Lite tips på olika övningar.
* Klipp ut fyrkantiga plattor av hård kartong i olika färger.
Ett tips är att ni laminerar dom.
Sen får barnen varsin platta.
De ska sedan leta reda på något soma har samma färg.
* Peka eller hämta ett ex. rött föremål.
* Färg på olika frukt eller grönsaker, ta en legobit i samma färg.
Här har jag gjort frukten i hårt papper och laminerat.
* Alla barn får ett lite färgat papper.
Barnet ska försöka gissa vilken färg kamraten har,
tex min lapp har samma färg som gräset.
* Säg en frukt eller grönsak som är gul etc.
Färgramsa.
Rött är sött, sa tummetott
Blått är flott, sa slickepott
Grönt är skönt, sa långeman
Gult är fult, sa gullebrand
Det tycker inte jag,
sa lilla vickevire.
Sen så för man ju göra lite lättare eller svårare pga ålder
på barnen givetvis.
Att samtala med en vän är i själva verket
ingenting annat än att tänka högt.
LYCKANS MINUT.
Ibland kan man uppleva en svindlande minut
en kort tid som innehåller
otroliga känsloupplevelser.
Den kommer plötsligt,
fyller hela din lekamen.
Där finns en förnimmelse av att nu,
nu står tiden stilla.
Lika plötsligt är den borta
men ändå inte helt.
Där finns en förnimbar känsla av frid
en kvarstående lyckokänsla
som strömmar genom hela kroppen.
Är du lycklig?
Väl, så gläd dig åt din lycka
med envar,
för ju mer du delar med dig desto mera har du kvar.
LYCKLIGT LOTTAD?
57 asiater | 52 kvinnor | 70 icke vita | 70 Icke-kristna | 89 heterosexuella |
Fem små granar
stod i skogen så vit
och hoppades att någon
skulle komma dit.
De ville komma
till människors hus
och bli klädda
med vackra ljus.
Då kom en man (eller kvinna) med yxa
och högg ena granen ner.
Han (hon) bar hem den till familjen
som av glädje ler.
Fyra små granar
stod i skogen så vit........
(fortsätter tills ingen gran är kvar)
Ingen liten gran
står ensam i skogen kvar.
Runt dem dansar nu
alla barnen, mor och far.
SÄGER BARA...
...Inga kommetarer, inga kommentarer.
Jag blir alldeles matt.
Vänner är änglar som lyfter dina fötter när dina
egna vingar har glömt bort hur man flyger.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|