Senaste inläggen
När man jobbar på syskonavdelningar så är det roligt att
intervjua barnen ibland.
Barnen älskar det.
Så sparar man det i antingen i deras egen pärm eller i IUP.
Bra att göra intervjuerna 2ggr/år.
Både vår och höst och jämföra svaren.
Här kommer några frågor, kommer mer senare.
Intervjufrågor.
Vilka kompisar leker du med på förskolan?
Vad leker du för lek med dina kompisar, när du är på förskolan?
Hur ska en bra kompis vara?
Vad är roligast på förskolan?
Hur känns det när man är glad och gör roliga saker?
Kram.
//Maria.
- Hur är den där ryssen du
har sällskap med?
- Underbar!
- Är du inte rädd att bli
med barn?
- Nä, ingen risk, han är avhoppare.
Vi behöver ord för att uttrycka oss och ett
språk för att vsa hur vi tänker.
För de små barnens språkutveckling är det
därför mycket viktigt att ge dem både ord
och begrepp så tidigt som möjligt.
Hur ska de annars förstå omvärlden - vad orden betyder
och hur saker och ting hänger ihop?
Barn måste ha struktur och den struktureringen
måste vi vuxna hjälpa dem med.
De behöver allra först lära sig de vanligaste
rumsbereppen, som t.ex framför, på, i och
under samt likheter/olikheter och motsatsord.
Med begreppsträningen följer automatiskt
ett utökat ordförråd!
Tjena på er.
I julklapp önskade jag mig badskum eller badkulor,
och det fick jag också.
Men historien fortsätter förstår ni.
Efter alla julhelger, någon gång i slutet av januari
tror jag bestämt att det var så kom min dotter med ett papper
med ett recept skrivet på och som hon hade hittat på sidan Philofix.
- Mamma, sa hon, det blir ju billigare om man gör själv och
så är det mycket skönare om man vet att man har gjort dom själv.
- Ja, vad säger man, hon är helt enkelt den underbaraste
i detta universium, den är en sak som är säkert.
Och av mig fick hon världens härligast puss och kram som tack.
Men jag har tyvärr inte provat att göra några än men det kommer jag att göra.
Och det är det recept som jag tänkte lägga in här.
Äkta badbomer. Riktigt fint.
Detta behövs:
1 tsk olivolja
1 tsk vatten
2,25 dl bikarbonat
1,1 dl citronsyra
Torkade rosenblad
Parfym
Små muffinsformar
Gör så här:
1. Blanda alla ingredienser
2. Det skall vara ganska torrt,
men håller inte badbomben ihop så blanda i liite mer vatten.
3. Krama massan till bolla.
4. Lägg bollarna i muffisformarna.
5. Låt torka.
6. Packa in en badbomb
i fint papper
och ge bort.
Eller släng ner en i badet och
hoppa efter själv.
Detta ska jag absolut pröva att göra med min dotter.
Kram.
//Maria.
Jaha, då har lördagen gått också.
Snart måndag igen man får hoppas att veckan går fort iallafall.
Jag måste ju säga att man har haft tur att få en sån underbar famil,
som man har, lite småtokig är vi alla i denna familj
men det är ju det som gör att det är så härligt och skönt
att komma hem efter en lång dag på jobbet.
Ja, nu när jag ändå kom in på jobbet så kan jag tala om
att yrket är det inget fel på,
då har jag valt så rätt som man kan,
att få jobba på dagis är livet, helt underbart.
Nu måste jag sluta för snart ser jag inte vad jag skriver,
alldeles dimmigt framför ögonen nu.
Om ni förstår vad jag menar.
Kram.
//Maria.
Nu får det väl ändå vara nog med detta trams.
Jag tänkte inte skriva något mer på bloggen ikväll men kan inte låta bli.
Man måste ju avreagera sig någonstans och nu blir det här.
Hur i helskotta röstar svenska folket i Lets Dance,
är ni så dumma eller är det uppgjort från tv 4
man bara undrar asså.
Och när jag undrar om ni är dumma så menar jag naturligtvis
de som röstar.
Hur kan Elisabeth få vara kvar och Niklas få åka hem,
det här är ju fan i mig inte klokt på en fläck.
Nu får de ta bort att svenska folket får rösta
nu är det bara juryn som gäller i nästa omgång/säsong,
bara de som dömer och ger poäng och skickar hem
den som skall hem och ut ur programmet.
Går ju inte att hålla på så här,
det är dans man skall titta på inget annat sen får det vara kungen,
statsminstern, presitenten eller Nalle Phu som dansar
så är det bara så att det är DANSEN MAN KOLLAR
OCH BEDÖMMER INTE VILKEN PERSONEN ÄR.
SÅ DET SÅ.
Jag är heligt förbannat nu,
min familj här hemma säger åt mig att jag skall lugna ner mig,
men hur skall man kunna göra det.
Nästa gång åker väl Morgan också,
han har ju haft en liten svacka nu,
och svackor får man inte ha
utan då skall det vara så att man dansar
så där ojämnt igenom hela programmet istället
då får man vara kvar tydligen.
Men jag säger bara det att åker inte Elisabeth nästa vecka
då kommer jag att höra av mig till Tv 4
och de kommer inte att få det lätt,
det kan jag säga.
Det som gäller nu är asså.
De tre som är i finalen är:
Morgan, Laila, Magnus.
Vinnare är:
Morgan.
Tvåa:
Laila.
Trea är:
Magnus.
UT UR NÄSTA PROGRAM ÄR ELISABETH,
sen får hon vara utrikesreporter så mycket hon vill
eller vara Brummelisa så skall hon ut.
Och hör sen, så det så.
Tack för mig!
//Maria.
Det är oehört viktigt för barn att få höra
språket talas, berättas och läsas!
På så sätt lär de sig att skilja mellan språkets
form och deras innehåll, något som
är viktigt för den kommande språkinlärningen.
Börja gärna med bilder, berättelser och
böcker mycket tidigt - helst innan barnet
fyllt 1 år!
Var uppmärksam på hur långt
tålamodet räcker och var intresset finns.
För en del barn är det rösten som är viktig,
för andra är det bilden.
Att höra sagor läsas eller berättas ger barnet
ordförråd, talspråk och språkförståelse.
Det stimulerar fantasin, leken och
tänkandet och ger kunskap.
När?
Oftast används högläsning som en
avkopplande stund vid nattningen hemma eller
vid middagsvilan på förskolan.
I och för sig är det mysigt,
men en del menar att det är
synd att sagoläsning förknippas med trötthet
och vila.
Istället borde man läsa för barn
när de är som mest vakna och mottagliga,
eftersom boken, bilderna och berättelserna
kan få en så avgörande betydelse för barnets
kreativitet och språkinlärning.
Viktigast är dock: Läs något varje dag!
Hur?
Det är viktigt...
* med rutiner.
* att läsa vid en särskild plats i rummet.
* att sitta bekvämt (annars byter barnen ställning hela tiden)!
* att ha ögonkontakt och närhet.
* att samma person läser färdigt hela sagan.
* med lugn och ro. Vi ska värna om barna behov
av lugn och ro och en stunds stillhet.
Försök gå in i barnens värld och tänk
på att... barn har ingen brådska.
I alla kulturer har man "kurat skymmning".
Respektera den lilla stunden och träna
barnen i att lyssna.
En "stör - oss - inte - skylt" är bra!
Låt så många sinnen som möjligt beröras:
Gör det lite magiskt, mysigt, mystiskt.
Använd:
* tända ljus, svag musik, rökelsedoft (eller doftljus).
* tunna, vackra tyger (blanka, skimrande)
men också med päls, sammet och säckväv behövs för det taktila!
* färger - guld, glitter, rött, orange, lia...
(varma färger ger ett tryggt klimat).
* trollspö.
* sagopåse, sagoväsaka eller sagoskrin
(att förvara dagens saga i, med saker som illustrerar).
* handdockor, fingerdockor.
* bilder.
* klä ut sig själv ibland, med till exempel
en katt, sjal eller prinsesskrona.
(En liten förklädnad räcker, annars blir det skrämmande)!
Sagoramsa.
Börja sagostunden med en speciell ramsa varje dag,
ett slags förtrollad besvärjelse:
T.ex "I sagans skog" eller "Ringeli, ringeli rosen".
För de barn som är i början av sin tal- och språkutveckling
underlättar du genom att använda konkret material
Lek och ha roligt!
Ett pyssel på påsktupp och höna kommer här.
Också från Skapligt enkelt.
Kram.
//Maria.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|