Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Den fria leken.

Av Maria - 16 januari 2011 22:08

 

 

DEN FRIA LEKEN.

 

Varför är leken viktig för barnet?

 

 

Den fria leken är den viktigaste aktiviteten för barnen

där de får möjlighet att bearbeta sina upplevelser och intryck,

få utlopp för sina fantasier, drömmar och funderingar.

Konfliktlösning ingår som en naturlig del i den fria leken.

Man får öva på att uttrycka sig både verbalt och kroppsligt.

Barnen leker sin verklighet på både gott och ont

och samtidigt så utvecklas  deras tankesätt att bearbeta

händelser runtomkring dem.

I leken får de lov att vara allt på låtsas och det är tillåtet

att prova alla känslor.

 

Barnen lär sig demokrati, solidaritet, lägesuppfattningar

och språklig medvetenhet.

I leken formar barnen sina egna önskningar,

drömmar och funderingar.

De behöver i leken lite kaos för att skapa sin egen ordning,

även konflikter behövs för att lära sig lösa dem och bli starka.

 

Den fria leken är mycket viktig för det sociala samspelet.

Vi lär barnen hur man leker enkla rollekar, rörelselekar samt

bygg och konstruktionslek.

Vi bidrar med material och skapar olika miljöer

för att de ska få sin kreativa lek.

Viktigt är att samtidigt som vi är en närvarande pedagog är att

ge dom lugn och ro och tid att leka.


Leken är barnens självklara sätt att utvecklas. 

Vi pedagoger är med barnen och leker och ger handledning både

kring lekandet och samspelet med varandra.

För vuxna och de äldre barnen är det kanske självklara saker,

men för små barn är det inte det.

 

De måste helt enkelt lära sig att leka lekar, samsas med andra barn,

lära sig alla sociala regler och förväntningar genom vår närvaro.

Att leken är fri betyder inte frånvaro av vuxna utan vi pedagoger

finns tillgängliga för att hjälpa, stötta och utveckla leken.

 

Barn som är uppslukade av sin lek bör alltid mötas med största respekt.
Att vårda leken och ge barn möjlighet till konstruktiv lek,

att skapa en atmosfär där barn kan leka

är våra pedagogers viktigaste uppgift.
I leken utövas uthållighet, förmåga att samarbeta,

mod att ta initiativ.

 

I leken bearbetar barnen alla olika intryck som de upplevt,

de lär sig att ge uttryck för sina egna känslor

och tankar i kraftfulla rörelser, i målande, knådande,

grävande gestikulerande, krypande och sjungande.

 

Vi gynnar barnens utforskande och växande genom

att erbjuda dem mänsklig värme och närhet, glad samvaro,

personlig omsorg, en tillåtande livlig och kreativ stämning

och massor med tillfällen till lek både inomhus och ute.


Lek är rörelse, omväxling, förnyelse, experimenterande,

med utrymme för djärva associationer och galna språng!

I leken kan man ständigt sätta sig själv på prov utan att straffas

om man gör fel, i en kavalkad av mimande, skrattande,
mumlande, sjungande, småpratande prövar man vad man

vet om livet med glad nyfikenhet, outtröttlig energi

och med aldrig sinande initiativkraft!

 

Leken är livsnödvändig för barnen.
Det är i leken som man lär sig att behärska konflikter

och spänningar och förverkligar sina egna möjligheter.
Den fria leken är den bästa grunden för att senare kunna

erövra mänsklig mognad, initiativrikedom och gott omdöme.

 

Varför är leken viktig för oss pedagoger?

 

Tillsammans med föräldrarna har förskoleverksamheten

en stor och viktig uppgift.

Nämligen att lägga grunden till ett harmoniskt liv för barnen.

Att de växer upp till att vara vuxna med en förmåga

att känna empati för varandra och veta vad som är rätt eller fel

och kunna bli en vuxen med barnasinnet kvar

och med möjligheter att utveckla alla sina förmågor.

  

I leken kan pedagogerna uppmärksamma om några barn har svårt

för att stå upp för sina val, att andra jämt vill bestämma

eller barn med brister i sitt språk osv.

Genom att observera barnens lek och aktivt medverka i den får vi

som vuxna tillgång till deras synsätt och verklighet.

 

Det är viktigt att vara nyfiken samt leva sig in i barnens värld

och försöka förstå hur de tänker, känner och handlar.

Att använda lekens form är en bra metod för att se var barnen

befinner sig i sin utveckling för att sedan gå in

och stötta dem när det behövs.

 

Av: Maria Ersson.

 

 


Låt barn få vara barn.

Lek med dem och se på dem med samma respekt

som du förväntar dig att dom ser på dig med.

 

Det är genom leken det mest grundläggande byggs upp

hos ett barn för att utvecklas till en egen individ.

 
 
wiper

wiper

18 januari 2011 14:18

Vad bra skrivet, mitt i prick. Det är ju så det skall vara för att man skall utvecklas och må bra som vuxen. Du uttrycker dig så bra och är så kunnig. Härlig läsning

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Maria

18 januari 2011 20:29

Tack för det Malin. Men ibland har man ljusa stunder och då får man till det.

Kram.
//Maria.

 
wiper

wiper

18 januari 2011 14:18

Glömde säga att du gjort så fint härinne både bakgrund och header

http://wiper.bloggplatsen.se

Maria

18 januari 2011 20:29

Tack igen! Jag vart faktiskt nöjd själv.

Kramiz
//Maria.

 
Ingen bild

bigrewell@yahoo.se

19 januari 2011 18:12

Hej Maria - håller med föregående - du skriver väldigt bra och har mycket kloka tankar!!!
Hälsningar från Britt-Inger

Maria

20 januari 2011 12:43

Hej Britt-Inger!

Man får tacka för dessa ord.

Kram.
//Maria.

 
Ingen bild

lotta

19 januari 2011 22:57

Hej!
Tack för en fin sida mycket fina saker man kan använda på förskolan. Jag hörde någon som arbetar på en förskola i Malmö där de kallar den fria leken för den medvetna leken istället. Ett bra ord tycker jag som berättar att man inte bara leker om dagarna utan tänker på vad man gör.
Kram Lotta

Maria

20 januari 2011 12:42

Hej Lotta!

Ett mycket bra namn tycker även jag.
Det talar precis om vad det handlar om.
Ska föra detta vidare och tack för att du talade om detta.

Kram.
//Maria.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards