Mariaslekrum

Alla inlägg den 7 januari 2011

Av Maria - 7 januari 2011 19:18

Lite att göra nu under helgen.

Här kommer lite förströlelse.

Svaren kommer längst ner i detta inlägg.


?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?


  


Av Maria - 7 januari 2011 17:15


       

Av Maria - 7 januari 2011 15:36

Äpplet och päronet.

 

Ett äpple var ute på promenad.

Då mötte hon ett päron.

 

- Hej, sa äpplet, ska du följa med ut och gå?

Jag letar efter någon som tycker om mig.

 

- Jag ska följa med dig sa päronet, och så gick de.

 

Snart mötte de en pojke.

- Han kanske vill ha oss, sa de.

Men vad fick de se?

Jo, pojken hade en klubba i munnen.

Va, ledsen de blev.

 

- Tänk sa päronet om han visste hur

ont i magen man kan få av att äta

godis och att man kan få stora hål i tänderna.

 

- Ja sa äpplet, jag tycker att han skall äta äpplen och päron istället.

Vi som är frukter är ju mycket nyttigare.

Äpplet och päronet blev väldigt ledsna

för de hade hoppats att pojken skulle tycka om dem.

Men pojken fortsatte att äta godis.

Vet ni vad som hände?

Jo, precis som päronet hade sagt.

Han fick både tandvärk och ont i magen.

 

Hans mamma fick gå och köpa medicin.

Pojken fick gå till tandläkaren och undersöka sina tänder.

Visserligen gjorde det inte ont,

men det är väl inte kul att ha trasiga tänder.

Tandläkaren sa att det är bättre att man äter frukt

och sparar godiset till lördagen.

 

Pojken tänkte på hur ont i magen han hade haft,

så han började att äta frukt

och han tyckte att det smakade gott.

Kan ni gissa vem som blev lessen när den såg pojken äta frukt?

 

Just det-klubban.

 









Av Maria - 7 januari 2011 15:28

Så här innan jullovet är över så bjuder jag på en tomtekluring.

Hitta vilken tomte som inte har sin luva på sig.

Svaret finns under denna bild.

 ? 

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

?

Av Maria - 7 januari 2011 00:11

 

Tema röd.


Färgramsa.


Om dina kläder har några röda, några röda,
Om dina kläder har några röda, några röda,
Om dina kläder har några röda,
Sätta fingret på huvudet,
Om dina kläder har några röda, några röda.

 

Rött collage.


Lägg fram vitt och rött konstruktionspapper, sax och lim.
Låt barnen titta igenom tidningar för att hitta röda bilder.

När barnen klippt ut dom eller rivit ut bilderna så kan dom

limma fast dem på papperet för att göra collage.

Låt de yngre barnen välja mellan färdigskurna bilder.

 

Röda Idéer

 

1. Spela ett spel med färg o form
2.  Räkna och mönstra med kritor. Matcha färger.

Gör en bild med dessa färger.
3. Träna stavning ordet RÖD .

* Rimma ordet RÖD .

* Tryck ordet RÖD

 

Mer röda idee´r.

 

1. Vi spårade.
2. Sorterade, mönstra och räkna bönor målade 6 olika färger.

 

För varje färg dag:


1) Gör vaniljpudding och tillsätt karamellfärg i den färg du vill.
2) Gör Jell-O i den färg du vill och även lägg till några frukter av den färgen.
3) Pulverfärg av önskad färg på en stor bit vitt papper.

Använd sprayflaska att spraya vatten på pulvret.

Det gör några mycket intressanta konstverk.
4) Fingermåla med den färg som du har.
5) Fyll vatten i ishållaren och lägg karamellfärg i

önskad färg och leksaker i önskad färg.
6) Testa med vatten i isblocken och några droppar färg

och frys den dagen eller kvällen innan.

Sedan Lägg dem på brickor eller i en vattenskål

och titta på det smälta färgade vattnet.

Om du använder olika färgade isbitar,

kommer färgerna blandas för att göra nya färger.

 

Snabba starter för röd dag

 

* Ta en promenad för att samla röda höstlöv
* Ät jordgubbar
* Gör tomatsoppa
* Spela ett spel som har med rött att göra
* Besök en lokal brandstation för att se de röda brandbilarna
* Fingermåla med vit färg, tillsätt sedan några droppar

rött för att skapa rosa

 

Snabba starter för en färgdag!

 

* Klänning i kläder som är färgen för dagen
* Lägg på önskad färg i karamellfärg till playdoh och ställa ut den på konstbordet
* Ta en promenad för att leta efter en viss färg av bil
* Doppa kokt spaghetti i önskad färg och låt den "dansar" över vitt papper
* Gör ett matdiagrams notering som är färgen för dagen
* Lägg önskad färg av knappar på matchande färg telefontråd för att göra halsband
* Använd papperstallrikar och servetter som är färgen för dagen för mellanmål
* Försök gissa hur många av samma färgade knapparna, pärlor, etc..

 finns det i en glasburk, räkna och se vem som kom närmast.
* Lägg karamellfärg till vitt lim för att samordna med färgen för dagen.
* Blanda mjukost med önskad färg av frukt och grönsaker bitar (tomater, ananas, blåbär, etc) som sprids på kex för mellanmål.
* Planera en tipspromenad för att söka efter objekt som är önskad färg.
* Frys vatten tonade med önskad färg färgämne i mjölkkartonger

att göra isskulpturer för grundvattennivån.
* Använd önskad färg av pappersmuggar för stapling

i pyramider eller för räkning.
* Gör finger Jell-O för att samordna med färgen för dagen.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards