Mariaslekrum

Alla inlägg den 11 mars 2010

Av Maria - 11 mars 2010 20:32

 

Påsken står för dörren.

Mel: Tomtarnas julnatt

 

Påskris, fjädrar, äggen som skall målas

Äggen målas.

Påskägg, godis, barn som är så glada

Barnen glada.

Påsken, påsken,

Den står nu för dörren

Här hos oss.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 11 mars 2010 20:27

 

Små snögubbar.

Mel: Små grodorna

 

Små snögubbar, små snögubbar

Är lustiga att se.

Ej öron, ej öron

Men hatten käckt på sne´.

Nu snöar det, nu snöar det

Hurra vad det är bra.

Nu snöar det, nu snöar det

Jag blir så jätteglad.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 11 mars 2010 20:10


Nu ska vi gå på lejonjakt
vi kommer till ett moln
vi kan inte gå runt det vi kan inte gå under det.
Vi måste gå igenom det.
Sim sim sim sim
(Simma genom molnet med händerna)
 
Vi kommer till en måne
eller är det en sol
vi kan inte gå runt den
vi kan inte gå under den

vi måste gå  över den
Oj oj oj oj oj
( Håll för näsan stampa med fötterna)
 
Vi kommer till  nåt varmt
vi kan inte gå runt det
det är mycket konstigt
Vi måste klättra upp på den
(Klättra med knutna händer)
 
Vi tittar oss omkring
(Speja runt)

 

Vi kan inte se nånting
(Ruska på skallen)

 

Vi måste klättra ner igen
(Klättra ner)

 
Vi kommer till en  gata
vi kan inte gå runt den
vi kan inte gå under den
vi måste ju gå över den
(Slå med knutna nävar mot bröstet)
 
Vi kommer till ett hål
det är alldeles mörkt
vi känner oss omkring
(Känn med händerna i luften)


Vi känner något  varmt
(Stryk det mjuka med händerna)
Vi känner något skönt


Ett lejon............
(upprepa alla rörelser i omvänd ordning)

ååååhh..äntligen hemma


Av Maria - 11 mars 2010 19:58

 

Vad är lycka.


De där korta stunderna av Lycka när man har fått höra från barnen

  Åhhh mamma, vad jag tycker om dig 
utan att de har fått någon ny sak, är obeskrivlig.


Lyckan när man ser glädjen i barnets ögon när hon har hoppat

från högsta trampolinen på badhuset,
eller gjort något på skolan hon är jättestolt över.


Lycka när maken och jag äntligen har en stund över

 för oss själva.


När vi får sitta och prata med varandra utan avbrott,

 om vad som helst.

 
Det är en annan sorts Lycka.
Lycka när man känner att idag har jag gjort något bra på jobbet.

 

Två olika sorters Lycka när barnen föddes,
 en för det lilla knytet som kom,
och en annan Lycka för att det var över

 och all smärta var borta.

 

Jag har kommit fram till att man har mycket att

 vara Lycklig över, det är den stora Lyckan.

Av Maria - 11 mars 2010 18:40


Lycka för mig!

 

Lycka är min dotter Tilde som jag älskar över allt annat.

 

Lycka är min dotter Ida som jag älskar över allt annat.

 

Lycka är min underbara man som jag älskar över allt annat.

 

Lycka är min familj, min släkt och vänner runt omkring.

Lycka är att ha riktiga vänner.

 

Lycka är att leva här och nu.

 Lycka är att komma hem till sin älskade 
 efter en lång dag på jobbet.

 

Lycka är att få vara med min underbara familj

 som jag älskar över allt annat.

 

Lycka är att vakna varje dag utan värk.


 Lycka är att få en kram av man och barn.

 Lycka är också solen som tittar fram efter åskan.


Lycka är att alla i min familj får vara friska.

 

Lycka är att få se och njuta av mina barn.

Lycka är min lilla familj.

 

Lycka är att veta att mannen min älskar mig.

 

Lycka är att få umgås med mitt barn.

 

Lycka är...Att få höra orden...Jag älskar Dig!
 och veta att de kommer från hjärtat.

 

Lycka är att ha en familj att älska och att se sina barn växa upp

till starka och självständiga individer.

 

Lycka är att få höra ett barns skratt...

 

Lycka är att vakna på morgonen bredvid den jag älskar

och höra andetagen från vår dotter som sover bredvid.

 

Lycka är att höra mina barn skratta.
 Skratta det lyckliga smittande barnsliga skrattet.

 

Lycka är att älska och att bli älskad tillbaka.


 Lycka är att vänta sitt första barn 
 tillsammans med den man älskar.

 

Lycka är att leva för morgondagen.

Det är den vi ska vakna upp till i resten av våra liv.

 

Lycka är att vända ansiktet mot solen för att slippa se skuggorna.

 

Lycka är att kunna ge och ta emot kärlek med hela hjärtat.

 

Lycka är att ge ett leende och få ett tillbaka.

 

Lycka är att vakna på morgonen och vara frisk.

 

Lycka är att bli uppskattad för den man är.

 

Lycka är att inte ha allt.


 Lycka är att ha något att längta efter.

 

Lycka är att våga vara sig själv 
 och finna sin inre balans.

 

Lycka är att ha en vän
som förstår utan stora ord.

 

Lycka är att kunna se det lilla i det stora.

 

Lycka är de små, små tingen i livet 
 det stora att veta att jag är älskad.

 

Lycka är att kunna le genom tårar när du gråter.

 

Lycka är sommaren.

 

Lycka är att vakna till en ny orörd dag
 och ha nära och kära vänner omkring mig.

 

Lycka är någon som tar emot när jag faller.

 

Lycka är att se allt det fina omkring oss.... 
 allt som är dolt men ändå finns där.

 

Lycka för mig är att få vakna en morgon och känna mig utvilad.

 

Lycka är - att varje morgon
 vakna tillsammans med min familj.

 

Lycka är att finnas till!

 

Lycka är att möta en tvillingsjäl 
 och få bekräftelse på det egna jaget.

 

Lycka är att våga stanna upp och leva i nuet.

 

 

 

Av Maria - 11 mars 2010 18:34

 

 

Osynlig tråd
reviret spänt
och sången är
dess instrument
för ett är sant
och ett är visst
en fågels rätt
till trädets kvist.


Vi njuter av
hans bästa låt
men texten kom vi 
aldrig åt
Så går vi bort
från hans revir
- en hemlig gåta

allt förblir.

Av Maria - 11 mars 2010 18:30

  

Låt aldrig någon annan sätta gränsen för vad du klarar!

 

I den tredje åldern, den mellan 50 - 70 år,
 vågar man ta vissa risker!

 

Vågar skratta högt
 ta risken att göra sig löjlig.

 

Vågar visa tårar
 ta risken att framstå som sentimental.

 

Vågar sträcka sig mot en annan
 ta risken att bli involverad i dennes liv.

 

Vågar berätta om sina tankar och drömmar
 ta risken att de förminskas.

 

Vågar säga att du älskar
 ta risken att bli avvisad.

 

Vågar tro på någonting
 ta risken att misslyckas.


Vågar leva
 ta risken att dö.

Av Maria - 11 mars 2010 18:26

  


Vi jobbar flitigt
med möda och id,
för tillgång av medel
att köpa mer tid.

 

Men spar blott tid
med tid som gick.
Så plus minus noll
var tiden vi fick.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards