Mariaslekrum

Alla inlägg den 5 mars 2010

Av Maria - 5 mars 2010 23:06

Sitter och tittar på Lets Dance och hade inte tänkt skriva något

 mer om detta för jag är så less på denna röstning.

Men hur fan kan man låta bli när svenska folket är så j...v dum så det stör.

 

Precis som Tony sa man går inte efter underhållningssyftet

utan hur paren dansar.

 

Då röstar ni kvar Wille som skulle ut för 100 gånger sen.

Nu åker min favorit ut som har dansat hur bra som helst varje vecka.

Kan iofs säga att den här veckan dansade han inte bäst,

 men mycket bättre än Wille iallafall.

 

Hur kan man låta detta hända att han är kvar och Stefan åker ut.

Jag kan banne mig bara ruska på huvudet.

 

Nästa gång åker väl Mattias eller Claudia ut nu då.

 

Men låt Wille vinna då om ni så gärna vill det.

Jag ska banne mig byta nationalitet, vad som helst än svensk är bäst.

 

Tack för mig.

 

Godnatt.

 


Av Maria - 5 mars 2010 22:43

    

Snögubbestängsel.

 

Vad du behöver:
Fem färg pinnar

Sex bred hantverk pinnar (cirka 3 / 4 tum bred och sex lång)
Vit färg
Rub-on snögubbar ansikten (eller måla dem själv)
Garn, filt, knappar, POM poms, etc. för att göra kläder
Tacky glue
Limpistol
Varmt klister
Linjal
Saxar
Tråd eller snöre

 

Hur man gör det:
Måla rör klubbor vit. Låt torka.

 Du måste kanske lägga till fler än en päls.
Måla båten klubbor vita. Låt torka.

 Du måste kanske lägga till fler än en päls.
Gnid på snögubbar ansikten enligt anvisningarna på förpackningen.

 Obs: Du kan också måla ansiktet med tunna permanent eller markörer färg,

 pensel och målarfärg hantverk.
Skapa halsdukar för varje snögubbe och limma på plats runt "halsen"

 (den del av färgen stick som kurvor i).

 Prova sjalar, scarfar, och försöka fläta garn för sjalar också.
Skär ut hattar för din snögubbe och limma på sina huvuden.

 Försök att göra olika slag, med hjälp av våra bilder som idéer.

 Lim på pom poms för en rolig look.
Limma på knappar, pom poms,

 eller vad du har på handen för sina knappar.
Klicka här för bild av baksidan av snögubbar.
Limma farkosten fäster på baksidan av snögubbar med trälim.

 Vår botten stick var ungefär tre inches från botten av snowman.

 Övre stick var ungefär tre och en halv inches ovanför botten stick.

 Var noga med att använda en linjal för att få den nästan är raka.

 Om det inte vara raka, oroa dig inte.

 Titta runt kvarteret och se hur många trä staket faktiskt raka!
Lägg till extra trälim bidra till att stärka klubbor.

 Du kanske också vill limma ytterligare pinnar

 där de rör ändan till att ge dem mer styrka.
Sätt ett par spikar, eller snöre på ändarna så att du kan hänga på en spik.
Mycket nöje skapa din Snögubbestaket!
  
Tips:
Var noga med att experimentera med olika hatt mönster

 genom att klippa och limning dem.

 Det är kul att experimentera och komma med en massa olika utseende.

Av Maria - 5 mars 2010 22:21


Vintertavla av barnets hand.


Vad du behöver:
1 ark ljusblå kartongpapper
1 ark vitt papper
Brun akryl färg
Klister Stick
Saxar
3 msk strösocker


Hur man gör det:
Lägg vitt papper sidled (liggande) och skär av papperet på mitten

 med en kurvig sax.

Placera papper över ljusblå kartongpapperet.

 Använd limmet så det fastnar till en tredjedel av blått papper.

 Använd sax för att klippa bort eventuellt överskott vitt papper. (Se bild.)
Måla barns handflata och fingrar med brun färg. (Se bild.)

 Låt barnet bredda ut sina fingrar och tryck sedan på hans / hennes

 handflata och fingrar ner på papper.Tvätta barnets hand.
Använd fingret för att måla på en trädstam "under palmen print. (Se bild.)
Använd limmet så det fastnar lim på fingrarna (grenar) och snö (vitt papper).

Strö alla limmade områden med strösocker.

 Lyft försiktigt papper och knacka bort överflödigt socker över diskhon.

 (Se bild.)
Använd lim till att dra prickar eller små cirklar på den blåa papperet,

 strö över socker igen och pekar bort överflödig.

Av Maria - 5 mars 2010 19:23


Här är snöoväder.

Mel: Här kommer Pippi Långstrump.

 

Här är snöoväder

Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa

Här är det snöoväder

Det tycker jag är bra.

 

Jag kan åka skidor, åka pulka,

Kasta snöboll

Det är bra med vintern

För den tycker jag ju om.

 

Bygga en snögubbe

Rulla bollar till en lyckta

Man skall vara ute

När som vintern kommit hit.

 

För:

Här är snöoväder

Tjola hopp tjola hej tjola hoppsansa

Här är det snöoväder

Det tycker jag är bra.

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 5 mars 2010 19:19


Nu är det vinter.

Mel: Snickarboa.

 

Nu är det vinter här igen

Och vi har jättekul

Vi åker pulka jättefort

Den som vi fick i jul

Vintern den är jättekul

Ja vintern den är bra

Vi leker hela dagarna

Min kompis också jag

 

Text: Maria Ersson.

Av Maria - 5 mars 2010 18:58

Recept på trolldeg.


Trolldeg är en stor källa till kreativa pyssel.

 Det är dessutom både billigt och enkelt att göra.

 Med följande recept snor du i snabbt ihop en sats trolldeg.


1 dl vatten

2 dl mjöl

1 msk olja

1 dl salt


Tips!


 För att färga trolldegen kan du tillsätta karamellfärg.

 Gör några olika degklumpar med olika färger

 så är det fantasin som sätter stopp för ditt pyssel.

Av Maria - 5 mars 2010 18:51

Här kommer ett lite mer utförligt påskpyssel:

 Hur du gör ett eget påskägg. Du behöver följande:


Tidning

Tapetklister

Ballong

Målarfärg

Hårt papper


När du sett till att du har allting kan du börja:

 

 

Blås upp ballongen. 

Blanda tapetklistret.

Börja doppa remsor av tidningspapper i klistret

 och lägg sedan på ballongen.

Fortsätt så tills hela ballongen är täckt av ett hyfsat tjockt lager.

 Låt torka.

När ballongen har torkat målar du den med de mönster du vill.

Skär upp ballongen mitt på.

Klipp en ca 2cm tjock remsa av hårt papper

Limma den på ena halvans insida så att den sticker upp ca 1cm.

Nu har du ett färdigt ägg att fylla med påskgodis.

Av Maria - 5 mars 2010 18:43


Påskblommornas hemliga språk.......

 

Som du vet så har alla blommor sitt hemliga språk

och här  kommer det lite av vad påskens
   blommor kan tala om för oss.

 

Björk - Stilla munterhet ömsint glädje.

 

Gren - Jag räcker dig den friska grenen sträva in i kärlekens rike.

 

Häng - Djupt tungsinne.

 

Sälg - Lita på mig. Beskydd.

 

Grässtrå - Svara mig.

 

      Gullviva - Giv mig nyckeln till ditt hjärta.

 

Hästhov - Man kommer en gång at se ditt rätta värde.

 

Krokus - Vårglädje ungdomens mod, sann livslust.

 

Narciss vit - Hur kan du vara så grym?

 Du älskar ju bara dig själv.

 

Primula - Var anspråkslös.

 

Pingstlilja - Dina kyssar är som pilar, motstånd.
                koketteri, lek med andras känslor.

 

Påsklilja- Jag kan inte uthärda tanken på att mista dig.
                Hänsyn uppmärksamhet.

 

Snödroppe - Du lockar fram kärleken i mitt hjärta.

 

Tulpan -Jag vill bli älskad för min egen skull.

 

Tulpan röd - Kärleksförklaring.


Tulpan gul - Hopplös kärlek.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards