Senaste inläggen
* JAGUPPFATTNING-börjar i kroppen.
Jag är min kropp/tankar, minnen, kunskap och fantasi.
Egenskaper, egenheter, talanger, svårigheter.
Andra saker som är viktigt: Relationer, kultur, värderingar, vardagsrutiner.
Den som har en stark JAG-kärna/självkänsla ser sitt eget värde:
Kan möta sig själv med respekt, klarar att misslyckas,
behöver inte mäta sig med andra, kan se andras värde och möta andra med respekt,
kan se och uttrycka sina behov, kan lära sig att sätta sina gränser,
t.ex säga ifrån när man blir kränkt, stå emot grupptryck.
* PERCEPTION.
Visuell perception-att se och känna igen t.ex en bikd,
ett föremål som plockas fram.
Auditiv perception-attlyssna och urskilja olika ljud,
vilket lägger grunden för språkutvecklingen.
Taktil perception-att känna t.ex peta på olika delar av kroppen,
ta varann i hand.
* ORD OCH BEGREPPSBILDNING.
Mängd/antal-antal (räkna barnen, mycket, lite, många,
Rum/läge-framåt, bakåt, bredvid, bakom.
Beskrivande adjektiv-stor, liten, lång, kort.
Former-rund ring, rak linje, färger, känslor.
* UPPMÄRKSAMHET.
Att sitta stilla, koncentrera sig, ägna uppmärksamhet åt en sak i taget,
vänta på sin tur.
Att förstå och följa enkla instruktioner.
Att uppmärksamma andra.
* MOTORIK.
Danslekar och rörelsesånger tränar grovmotorik,
balans och koordination.
Fingerlekar tränar finmotorik.
* Social förmåga.
Att kunna anpassa sig och hantera sin närmaste omgivning,
att relatera till andra.
Att tänka på när man leder en grupp med små barn.
* Prata väldigt lite mellan ramsorna, sånger och lekarna.
* Med ett rikt kroppsspråk, levande mimik,
varierat tonfall får du barnens uppmärksamhet.
* Sjung sånger du själv gillar.
Viktigt att du själv har roligt-barn känner in din känsla!
* Ta upp sångerna något högre än vad som känns naturligt.
* Ramsor: Använd din röst på olika sätt, variera tonläge och styrka.
Överdriv gärna!
* Tänk på att intresseväckande föremål kan göra att du förlorar uppmärksamhet istället för tvärtom.
* Om du vill spela gitarr, låt någon annan leda samlingen.
Den som ska leda samling med små barn behöver hela sin kropp.
* Samlingen kan börja med lugna sånger/ramsor i långsamt tempo
så att barnen kan förstå innehållet och även sjunga med.
Sedan ett pass med fartiga sånger/lekar, avsluta lugnt.
* En del barn vill kolla in först innan de själva deltar.
Pressa inte ett barn som inte vill vara med.
* Om du känner att du håller på att förlora barnens uppmärksamhet
överraska med plötsliga variationer i rörelser eller röst
(ropa till, ta fram den där spännande rösten...)
* Ta bort sånt som distraherar. Inga leksaker, böcker,
nappar etc får följa med till samlingen.
* Sänk dig till barnens nivå-våga vara barnslig-men även bokstavligen,
sitt på golvet om du kan!
* Tala till barnen, inte till de vuxna.
* Låt inget störa samlingen ("Britta, du har telefon!"
"Hälsa att jag ringer sen!")
* Planera samlingen i förväg så att du får flyt i samlingen.
Du kan ändå vara flexibel och anpassa efter gruppen, vädret etc.
* Uppropet är viktigt.
Att nämnas vid namn är att bli sedd och bekräftad, ökar självkänslan.
* Små barn älskar rutiner. Börja och sluta likadant varje gång.
Lär inte ut för många nya sånger vid samma tillfälle.
Tjena.
Ja, då var helgen slut igen då.
Måste säga att veckorna går jättefort, men hlegerna
ännu fortare, för fort.
Helgen har gått i lugnets tecken, bara slappat
lördag och söndag, myst med familjen.
Har sett på Tru blood både igår och idag,
och jag är fast, totalt fast i Bill.
Jag är nu inne på säsong 2 avsnitt 2 som
jag bara måste se nu under veckan.
Jättebra serie och jag som älskar
vampyrier.
I fredags så slutade jag 16.45 sen hem
för vi skulle ha främmande.
Mia och Samuel hade vi bjudit hem på middag
och vi hade jättetrevligt enda in på småtimmarna höll jag på att säga .
Nä, men klockan drog iväg så fort men det brukar ju göra det när det är trevligt.
Vi var väl i säng vid halvtvå där på natten.
Vi spelade lite wii och hade det allmänt kul allihopa.
Nu är det långdag imorgon igen måndagar är ju det
så imorgon jobbar jag 8.00-18.00
Tilde börjar på barndans imorgon så när jag kommer hem så är L-A och hon på det.
Så nu är det nattinatt.
Kram på er alla.
//Maria.
Sälen simmar många timmar i sin damm
sälen simmar många timmar i sin damm.
Dyker han upp för att hämta luft.
Dyker han ner igen
och skvätter vatten på dig
Dyker han ner igen
och skvätter vatten på dig.
Och mycket på mig
och så vilar man.
Ålder: från 2 - 3 år,
(De yngre barnen behöver jobba en och en och behöver en del hjälp,
medan äldre förskolebarn och skolbarn kan jobba mer självständigt och i grupp)
Gör höstpromenaden med barnen lite roligare.
Skriv och rita (eller använd clip art eller dylikt)
olika saker som finns i naturen på hösten på ett papper med 9 rutor.
När ni hittar något av det som finns på pappret bockar ni av det,
tar med det hem eller fotograferar...
Det blir som en liten bingobricka...
Ex på ting att fylla brickan med:
HÖSTSÅNG
Melodi: Blinka lilla stjärna.....
Alla löven faller ned
röda, gula, bruna med.
Nu jag ser, är hösten här
nu så kan vi plocka bär
Alla löven faller ned
röda, gula, bruna med
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|