Senaste inläggen
... från förskola till förskoleklass.
Barnets namn:
Förskola/avdelning:
* Hur tycker du att det känns att sluta på förskolan?
* Vad har varit roligt på förskolan?
* Vad tycker du om att göra när du är här?
* Vad tycker du om att göra när du är hemma?
* Berätta vad du är duktig på.
* Vad skulle du vilja bli bättre på.
* Vad fär du hjälp med på förskolan?
* Hur tror du att det är i förskoleklassen?
1. Vad tror du man får göra?
2. Hur ska en fröken vara?
3. Hur tycker du att du är som kompis?
4. Vad vill du lära dig när du börjar i förskoleklass?
Jag hör det
och glömmer det.
Jag ser det
och kommer ihåg det.
Jag gör det
och jag förstår det.
Gammalt kinesiskt ordspråk.
Observation av omvärlden sträcker sig över alla
åldersgrupper, men här inriktar det sig mest
på hur man kan stimulera de allra
yngsta barnen.
De måste få rika möjligheter att använda ögon, öron,
händer och mun för att utforska sin omgivning.
Självklart ska barnets upptäckter ske under
trygga förhållanden och med vuxna i närheten.
Vi vet att det späda barnet behöver mänsklig värme
och stimulans av sina sinnen för att utvecklas på
ett gynnsamt sätt.
Ett nyfött barn ser, hör, känner
och upplever betydligt mer än man tidigare trott.
Härnäst kommer det att komma tips här som
ni kan göra med barnen för att de skall upptäcka
det här sinnet.
Här kommer det att komma lite tips på hur
man kan lägga upp arbetet med barnen
så att de får uppleva, upptäcka, utforska,
utforma och uttrycka.
Föräldrar och alla som arbetar
med barn kommer här att få förslag på hur
man kan utforma miljön kring de minsta
barnen för att öka deras sinnesupplevelser,
hur man kan låta barn i olika åldrar
arbeta med skilda typer av material och tekniker.
Kom ihåg att det är själva aktiviteten och
upplevelsen av ett material
som är det väsentliga. Resultatet och den
färdiga produkten kommer i andra hand,
den vuxnes mallar och förebilder är helt
oviktiga. Låt barnen arbeta fritt och ge
naturligtvis handledning, men då
helst i form av råd och stöd.
Målet är att barnen ska lära känna
och utnyttja olika materials egenskaper,
samt att upplevelsen av detta positivt ska
utveckla deras begreppsbildning,
kommunikationsförmåga och personlighet.
En viktig del i barns utveckling består i att med händerna
uttrycka och bearbeta tankar, ideér och erfarenheter - och
hur man utvecklas beror på tillgång av material och
inspirationsmöjligheter. Kommer man t.ex inte i kontakt
med lera förrän i sexårsåldern måste kladdleken
få ta sin tid innan man kan uttrycka något med leran.
Experimentellt och skapande material för barn bör vara allsidigt
och ofarligt, ge fin- och grovmotorisk träning och
stimulera till bildframställning och fritt skapande.
Innan ni börjar att arbeta så till att det är stor arbetsyta, rejäla
förkläden och rengöringsmöjligheter.
Köp färger, verktyg, redskap och tillbehör av god kvalitet,
så barnen inte behöver uppleva onödiga misslyckanden.
Förvara allt ofarligt material lättillgängligt, barnen ska
själva kunna sätta igång, när de får lust.
Med en stor skiva eller bricka i sängen och en papperskorg
nedanför finns det mycket att göra även för sjuka barn.
Var tillsammans med barnen och ta tillvara på
upplevelsen av att se dem utveckla fantasi, skaparförmåga
och förståelse av omvärlden!
Samtala med barnen om vad ett rim är - att
det är ord som låter nästan alldeles lika!
Lyssna!
* bok - lok
* ben - sten
* hus - mus
- Hör ni att det låter lika på slutet? (Använd
gärna en handdocka som säger rimmen!)
Tänk på att röststyrka, rytm, pauser och
tempo har stor betydelse.
Rimma mycket, även utanför
språklekstunden t.ex vid maten och
av - och påklädning.
Rimma både på förskolan och hemma.
Det är tacksamt att
arbeta med rim, eftersom barn brukar älska
att rimma.
Vad kan man när man kan rimma?
Om detta är alla forskare eniga: Barnet
kan då bortse från betydelsen av orden och
istället lyssna hur orden låter. De stärker
uppfattningen om språkets ljudstruktur.
Barnet har gått från språkets innehållssida
till dess uttryckssida! Det är ett stort steg
mot den språkliga medvetenheten.
Att tidigt bli språkligt medveten ger en
långsiktig positiv effekt på barnets framtida
språk -, läs - och skrivinlärning.
Vi börjar här med rimövningar på ett enkelt
sätt för en mjuk start.
När man hittar på rim får man använda
både riktiga ord och "skojord" dvs. nonsensord!
Kom ihåg att det ska vara lustfyllt!
Här kommer en lek till som är bra.
Kram.
//Maria.
Här kommer en lek,
som tränar medvetenheten hos barnen
och även lite matematik får man ju in också.
Kram.
//Maria.
Vid överinskolning från förskola till förskoleklass,
så vill ju gärna skolan veta lite om barnen från både
från föräldrarna och förskolan.
Här kommer lite frågor man kan använda sig av:
* Vilka intressen har barnet?
* Hur fungerar barnet i stor grupp?
* Vilka förväntningar har barnet på skolan?
* Vilka förväntningar har DU/NI som förälder på skolan?
* Övrigt som är bra att veta om barnet:
Det här var bara några frågor som man kan ställa
men det får heller inte vara för många frågor.
//Maria.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|