Mariaslekrum

Alla inlägg den 24 mars 2010

Av Maria - 24 mars 2010 19:57

 

Tilde går ju i simskola och i helgen var det träning på ryggsim.

Och hon är så duktig.

Sen så hoppar hon från den översta trampolinen också,

herrejisses skrämmer slag på mamma.

Men det är bra att hon vågar och kan.

Annat är det med mig,

dom skulle ju inte få ut mig på djupa delen,

än mindre hoppa från någon trampolin,

men det är jag det.

 

Jag är så stolt över denna tjej för hon gör det som hon vill bara.

Känner hon att idag ska jag hoppa från högsta trampolinen

så gör hon det, känner hon att idag vill jag inte

 så görs det inte.

 

Men hon är uppfostrad att säga vad hon tycker och tänker

och bara göra det hon vill göra,

 ingen annan ska bestämma åt henne.

Inte känna kompistrycket och än så länge verkar det som

vi har klarat.

 

Sen är det ju en annan sak om hur det är hemma

 som mellan barn och förälder.

Hon vet ju att vissa saker bestämmer mamma och pappa

och då är det bara så.

Men man ska alltid tala om vad man tycker,

om man inte tycker om detta t.ex

Och det gör hon, och ibland så går vi halva vägen var,

ibland så blir det som hon vill och ibland som vi vill.

Det beror ju precis på vad det handlar om förstås.

 

Men en helt underbar dotter har vi iallafall,

det är ett som är säkert.


Av Maria - 24 mars 2010 19:37

Origami.

För den som inte vet vad origami är det konsten att vika papper.

 Ordet betyder faktiskt just “vika papper”

 och har sitt ursprung i japanskan.

Min dotter Tilde lärde sig detta förra sommaren av en kompis

från Göteborg.

Och hon får inte nog, vart hon än är så börjar hon vika olika papper.

Även när vi går på restaurang så blir servetterna till olika djur eller glasunderlägg m.m

 

Här på bilden har hon gjort ett hjärta, två snurror, en trana,

 en slips, ett glasunderlägg och en samurajstjärna.

Hon är jätteduktig på detta.

 

Jag kommer att lägga upp mer bilder på hennes alster framöver.

 

Hon har en bok som heter Origami för barn som

hon använder sig av.

 

 Här kommer flera coola och inspirerande länkar:

 

Origami Video - Namnet säger allt.

 En sajt med filmer på folk som pysslar med origami.

 

Origami.com - En sajt med både ett häftigt bildarkiv med origami samt origamimodeller för den som vill testa på själv.

 

Canon.se - Instruktioner till diverse trevliga “origamis”.

 

Origami Club - En sajt med instruktioner till massor av olika projekt. Dock är alla instruktioner på engelska.

 

Origami for everyone - En nybörjarguide till origami på svenska.

Av Maria - 24 mars 2010 19:28

Påskteckningar.

 

Kan man måla med gul färg på ett papper

och liksom blåsa ut färgen till en

tupp/kyckling med barnen.
Sedan klistrar man fast en färgad fjäder till stjärtfjädrar.

 Det är roligt tycker barnen!

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards