Senaste inläggen
Påskteckningar.
Kan man måla med gul färg på ett papper
och liksom blåsa ut färgen till en
tupp/kyckling med barnen.
Sedan klistrar man fast en färgad fjäder till stjärtfjädrar.
Det är roligt tycker barnen!
Påsk-disktrasor.
Detta behövs:
- Enfärgade disktrasor
- Gul, röd och svart färg
Gör så här:
Låt barnen göra kycklingtryck med tummen på disktrasor,
hjälp till att måla dit näbb, ögon och ben.
Barnen kan också ta hela handen och göra en tupp.
Detta pyssel kan småbarn också göra.
Färga ägg med hjälp av naturen.
Detta behövs:
- Ägg
- Lökskal (från röd och/eller gul lök),
fint blad eller strå från naturen.
- Kökssnöre, folie eller knänylonstrumpa
- Tillgång till spis och kastrull
Steg 1:
Ta loss lökskalen från löken.
Lägg dessa runt äggen du vill färga,
lägg det blad eller den växt som du vill göra mönster med innanför lökskalet. Håll sedan på plats genom att antingen binda med snöre,
klä in ägget i aluminiumfolie eller en lägg ner i nylonstrumpan och knyt.
Steg 2:
Koka ägget som vanligt.
När ägget har kokat färdigt har det tagit färg av lökskalen,
gulfärg där de gula lökskalen suttit
och röd där de röda suttit med en fin bild av den växt som använts.
Äggen får en känsla av batik i färger som passar påskbordet,
och det bästa av allt är att det är ofarligt och nästan gratis.
Det är våren.
Mel: Blinka lilla stjärna där.
Nu när våren kommit hit
Blommor kryper upp en bit.
Solen värmer marken då
Alla lökar blommar så.
Det blir fint och jätte grönt
Det är våren Å vad skönt.
Text: Maria Ersson.
Förskola från ett års ålder.
Tidigare kallades förskola för dagis.
I vardagliga sammanhang används uttrycket dagis fortfarande,
men det blir vanligare att folk säger förskola.
Personalen på förskolor är barnskötare, förskollärare eller tidigare lärare.
Förskolan arbetar med att lära barnen saker precis som i skolan
fast på ett lekfullt sätt.
I Sverige har föräldrar som arbetar eller studerar rätt att placera
sina barn i förskola från ett års ålder.
Barnet har rätt att behålla förskoleplatsen om föräldrarna blir arbetslösa
eller föräldralediga.
Tre, fyra och femåringarna har rätt till allmän förskola, 15 timmar i veckan.
Den allmänna förskolan är gratis.
Annars gäller maxtaxan som baseras på föräldrarnas inkomst,
där högsta avgiften är 1260 kronor i månaden om du har ett barn.
Förskoleklass är en skolform som erbjuds till barn året innan de börjar i grundskolan, det vill säga från höstterminen det år barnet fyller 6 år.
Verksamheten omfattar ca 5 timmar per dag under skolterminen.
Skolbarnomsorg för barn i åldern 6-12 år bedrivs i form
av fritidshem eller fritidsklubb.
Privat eller enskild förskola kallas förskolor som inte drivs av kommunen.
I Förskolan jobbar pedagogerna med att omsorg och pedagogik hör ihop.
Lekens betydelse för barn är viktig.
Barn lär och utvecklar sig i leken.
Barnen går ofta flera år på förskolan och det kan vara svårt
att välja vilket dagis barnet ska gå på.
Det finns ett brett urval pedagogiker,
tex Reggio Emilia inspirerat arbetssätt, Montessori pedagogiken,
och Waldorfpedagogiken.
Uteförskolor finns också.
På dessa förskolor är barnen ute hela dagen eller stora delar av dagen.
I Ur och Skur förskolor arbetar de efter Friluftsfrämjandets pedagogik.
Många förskolor jobbar efter ett tema som pågar under
en kortare eller längre period.
Temaarbete i förskolan kan innehålla till exempel, årstiderna,
böcker, färger, barnens intresse och önskemål.
På förskolan har man ofta en samling varje dag med barnen i grupper.
Sångsamlingar är vanligt förekommande på förskolor.
Utevistelse brukar förekomma minst en gång om dagen.
Andra områden som man jobbar med inom förskolan kan vara skapande,
musik, drama, språket, rörelse och matematik.
Barnen får kunskaper i förskolan fast på ett lekfullt sätt.
Konflikthantering och barns empatiutveckling jobbar man
också kontinuerligt med i förskolan.
Förskolan ska vara rolig, trygg och lärorik.
Fri lek är viktigt för barnens utveckling.
Fri lek är ett uttryck som används av pedagogerna men inte av barnen.
Fri lek används av pedagogerna för att skilja från andra styrda aktiviteter.
När barnen börjar på förskolan börjar man "skola in" barnen.
Inskolningens tid varierar,
men den traditionella inskolningen varar oftast i 2 veckor.
Som pedagog måste man vara lyhörd och känna av hur barnet är
och anpassa inskolningen efter det.
Några barn är försiktiga medans andra inte har några hämningar alls.
De första inskolningsdagarna är föräldrarna med.
Sedan förlängs dagarna successivt,
för att sakta vänja barnet vid att vara på förskolan.
Det finns en ny "snabbinskolningsmetod"
som kallas föräldraaktiv inskolning.
Det innebär att föräldern är med sitt barn hela dagen
på förskolan under tre dagar.
Våren har kommit.
Mel: Tomtarnas julnatt.
Solen strålar värmer oss om kinden
Värmer kinden.
Takdropp, kvitter, löven som blir gröna
Löven gröna.
Våren, våren,
den har kommit nu då
här till oss.
Text: Maria Ersson.
Storstädning.
En regnig dag bestämde sig gumman i munnen för att ha storstädning.
Först skurade hon väggarna
(rör tungan mot och runt kindernas insida).
Sedan tvättade hon taket (tungan slickar mot gommen).
Golvet var väldigt smutsigt, så hon skurade det mycket, mycket noga.
(tungan mot nedre tandvallen).
Fönstren var förskräckligt smutsiga och måst putsas noga,
både på utsidorna och insidorna.
(tungan mot tändernas ut- och insida).
En del fönster stod öppna (=tandgluggar)
så dem brydde hon sig inte om att putsa.
Sedan skurade hon farstutrappan.
(tungan tänjer ner underläppens insida mot hakan).
Skorstenen fick hon inte glömma, den behövde verkligen göras ren.
(tungan tänjs mot överläppen och näsan)
Till sist piskade hon alla mattorna
(sträck ut tungan, böj ner huvudet och försök skaka på huvud
och tunga samtidigt som ni frustar).
Nu äntligen var hela huset färdigstädat!
Varför massage.
Beröring.
Målet: Det kan vara så att barnen har svårt att ”varva ner”
emellanåt och att många barn som är på förskolan har långa dagar och behöver få hjälp med att få en planerad vila under dagen.
Trötta barn och högt tempo leder till konflikter.
Syftet: Är att barnen genom beröring ska få möjlighet
till avslappning i både kropp och sinne.
Som barn är det inte alltid lätt att förstå att man
ibland behöver varva ner och bara ta det lugnt en stund.
I början kan barnen vara både lite oroliga och ha svårt att ligga stilla,
pilla på varandra, sparka på väggar o.s.v
Prata med berörda barn att man förstör för sina kompisar
om man inte kan vara tyst eller ligga stilla.
Sen måste vi pedagoger lära oss att placera ut barnen på lämpliga platser.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|