Mariaslekrum

Alla inlägg den 26 januari 2011

Av Maria - 26 januari 2011 13:11

 

Gumman och katten.


Det var en gång en gumma som hade en snäll ko som gav mjölk.

 Hon hade också en katt.

 En dag satt gumman i sitt kök och drack ett glas mjölk,

 och hon såg att katten också var törstig.

 Gumman sade: "Oj-oj-oj (ljuda oj-oj-oj) så törstig du är min katt.

 Jag skall mjölka kossan så att du också får lite mjölk."


Gumman gick ut och mjölkade kossan,

 som sade "Mmuu-mmuu-mmuu" (ljuda muu-muu-muu) som tack.

 Sedan fyllde hon kattens fat med mjölk.

 Plötsligt föll ett äpple ur korgen på bordet ner på golvet,

 landade mitt i mjölkfatet (säg splisch-splasch-splosch)

 och studsade sedan iväg över köksgolvet (säg pom-pom-pom-pom).

 "Oj-oj-oj-voj-voj-voj", säger gumman.

 "Vilken olycka!"

 Katten gnäller: "Mjau-mjau-mjau (ljuda mjau-mjau-mjau),

 Var är min mjölk?"

Gumman häller upp ny mjölk på kattens fat.

 Katten sörplar förnöjt i sig mjölken (sörpelljud).


Gumman sätter sig i gungstolen och pustar ut (blås ut: Puh).

 Sedan hoppar den nöjda katten upp i gummans knä och börjar spinna

 (ljuda prr-prr-prr) och gäspar (ljuda haa-haa-haa).

 Gumman suckar: "Håh-åhh-ååå (säg upprepade gånger),

 nu skall vi vila oss en stund, katten min."


Av Maria - 26 januari 2011 13:02

 

Mål för massage i förskolan/skolan.

 

Massage ger följande effekter på kroppen:

 

Minskar muskelspänningar.

Sänker nivån av stresshormoner.

Ökar nivån av lugn och ro hormonet - oxytocin.

Ökar blod- och lymfcirkulationen.

Bättre utveckling av nervsystemet.

Förbättrar vakenheten.

Ökad koncentrationsförmåga.

Bättre inlärningsförmåga.

 

Genom massage i förskola/skolan vill vi uppnå följande mål:

 

Hjälpa barnen till en starkare självkänsla.

Öka barnens kroppsuppfattning.

Förbättra barnens sociala beteende.

Minska barnens muskelspänning.

Ge barnen en stund lugn och ro där nivån av stresshormoner sänks.

Öka nivån av lugn och ro hormonet – oxytocin.

Förbättra vakenhet och medvetenhet.

Minska smärta, exempelvis huvudvärk.

Barnen blir sedd och uppmärksammad av den som

masserar.

Av Maria - 26 januari 2011 12:52

  

 

Öga, öga,

öra, öra,

näsa, mun och hals.

Axlar, armar, händer,

mage, knän och tänder.

Knän och fötter,

knän och fötter.

det är lilla jag.

Av Maria - 26 januari 2011 12:46

  

 

Gör egna siluetter.

Material som behövs:

• Tjockt papper, till siluett
• Bakgrundspapper
• Tejp
• Papperslim
• Ram
• Ev. Målarfärg
• Ev. Band

 

Verktyg som behövs:

• Skalpell eller mattkniv
• Skärmatta eller skärbräda
• Ev. Borrmaskin
• Ev. Pensel, till färg

 

Så här gör du:

 

1. Ta ett kort från sidan av personen du vill göra siluett på.

Det underlättar om du har en enfärgad bakgrund.

Justera storleken på bilden i datorn så den passar in i ramen.

Skriv ut på vanligt papper.

 

2. Lägg en skärmatta eller skärbräda i botten och lägg sedan

på det tjocka pappret du skall skära i.

Tejpa fast pappret på skärmattan och lägg sedan på fotot

och tejpa även fast detta.

 

3. Ta en skalpell eller mattkniv och skär noggrant

efter siluetten på fotot. Fortsätt till hela porträttet är frilagt.

 

4. En snygg siluett behöver ju en snygg ram.

Rama in i passande ram, och varför inte passa på att piffa

upp en tråkig ram med lite färg och snygga band?

Av Maria - 26 januari 2011 12:38

 

Pyssla med potatis – gör potatisstämplar.

Man ska inte leka med maten – men ibland är det faktiskt

riktigt kul att pyssla med maten.

Gör fina potatisstämplar och låt bara fantasin sätta gränserna.

Det här behöver du:

Stora potatisar
Färg
Knivar
Pepparkaksformar
Papper
Penslar

 

Så gör du:

 

1. Välj ut en stor potatis som du sköljer av och delar på mitten.

Det är knepigare än det verkar så ett tips är att du börjar

med ett enkelt mönster.

Testa att gröpa ur en cirkel eller ett hjärta.

 
2. Välj färg och pensla rikligt på potatisen.

 
3. Testa stämpeln innan du trycker på det papper du ska använda.

Kom ihåg att ett något tjockare papper är lättare att trycka på.

 

Använd de små pepparkaksformarna för att enklare skapa fina mönster

och linjer i potatisen.

 

Låt fantasin flöda

 

När du testat ett par gånger kommer det gå lättare att skära ut mönster.

Då finns det inga hinder för vad du kan hitta på

med dina hemmagjorda potatisstämplar.

Låt barnen göra egna tavlor med hjälp av stämplarna,

gör inbjudningskort till kommande kalas eller varför inte

omslagspapper till presenter?

Kul, personligt och något du kan göra själv eller med barnen.

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards