Mariaslekrum

Alla inlägg den 20 juni 2011

Av Maria - 20 juni 2011 21:52


Lilla Idas blommor.
Av: Hans Andersen.

 

Sagan är omarbetad av mig för att passa mindre barn.


Lilla Ida ser blommorna i vasen men de ser så ledsen ut där

de står så hon frågar trädgårdsmästaren varför det är så.

Han säger att blommorna är trött för att de dansar varje kväll.

"Dansar?" frågade Ida.

"Ja", svarar trädgårdsmästaren.

"Varje natt när barnen sover, är blommorna vakna.

Då smyger de in till slottet när även kungen och drottningen sover.
In i tronrummet och dansar varje kväll och natt.
Det är därför de ser på morgonen så trött och blek ut. "
Ida beslutar att natten som kommer så får
hennes docka Saar sova i lådan i skåpet för
att dom vissna blommorna ska få sova i dockans säng.

 Lilla Ida försöker hålla sig vaken,men hon är så trött så hon somnar.
Tills hon plötsligt vaknar alldeles skrämt, hon hörde något.
Hon sätter sig upp och ser till sin förvåning
att blommorna inte låg i docksängen.
Ida smyger ut i trädgården.
Och vad ser hon:
Tulpanerna och prästkragarna dansar,
medan huvudet sakta gungar fram och tillbaka,
viftande med rosor och löv,
hoppade krokusarna över varandra.
Ida klappar av glädje, och då upptäcker blommorna henne.
De blir inte arga för att Ida hade gått efter dem.
Sen tar  blommorna med henne i dansen och de dansar
runt en hönsgård
och även dockan Saar
har krupit ur nedersta lådan och följd efter Ida.
Saar tas upp av glada prästkragar och dansar runt om.

 Smörblommor blåser i sina trumpeter:
Och kungen av blommor och drottningen av blommor kommer.
Ida ser en vacker blomma  komma med några ståtliga steg.
Kungaparet är klädd i rosa färger och rosorna bugar
djupt för sin kung och drottning.
Ida frågar drottningen om sina blommor
som
sa att de kommer att blomma nästa år.
"Om du sätter ner dom i marken. 
Sen kommer de tillbaka nästa år fräsch och glad från jorden. "

 Ida lovar att hon ska göra det,
och drottningen blåser lite rosa tyg runt Ida,
som plötsligt känner sig mycket sömnig.
Ida vaknar nästa morgon och hon springer direkt till docksängen.
Där finns blommorna, alla vissna.
Ida tar dem i famnen och går ut i trädgården där trädgårdsmästaren är.
Tillsammans sätter de blommorna i marken och
Ida vet nu
att nästa år igen så kommer blommorna
att återfödas och komma upp vackra.


Om man vill ha materialet så maila mig

mariaslekrum@live.se


Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards