Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Magnetsaga- Hönapöna spökar.

Av Maria - 2 november 2011 17:23

Hönapöna spökar.

Av: Eva Funk.

 

1. Hönapöna har sin ”göra fintdag”.

Ut med er alla dammråttor, säger Hönapöna

Och dansar runt med sopkvasten.

Hon har städat hela dagen,
putsat fönstret,
torkat bordet, vattnat
blommorna och
dammat sakerna i bokhyllan.

Men oj, hon har ju glömt att sopa under sängen.

Där ser man ju ingenting, muttrar hon.

För där är mörkt som natten.

 

2. Har man problem måste man vara lite fiffig,

tänker Hönapöna och tejpar fast två ficklampor på sopkvasten.

Det blir alldeles ljust under sängen och Hönapöna

Hittar både ett pärlhalsband och en gammal

strumpa som varit borta länge.

Och dammråttor förstås.

Välkommen tillbaka lilla strumpan

och du också fina halsbandet, säger Hönapöna.

 

3. Hönapöna ser till att dammråttorna flyger ut genom dörren.

Sen får sopkvasten stanna kvar ute och vila sig mot husväggen.

Hönapöna känner sig nöjd, för nu är hela huset städat och fint.

Nästan! Sängen måste ju bäddas.

Det hade hon också glömt.

 

4. Först ska sängkläderna vädras.

Men när Hönapöna skakar lakanet ut genom fönstret,

kommer en stark vindpust och tar tag i det.

Lakanet flyger iväg.

Å hå, ja, ja suckar Hönapöna.

Nu måste jag ut och leta rätt på lakanet.

Å hå,ja, ja
suckar hon igen och tittar på sin sköna kudde.

I nästa stund somnar hon.

 

5. Hönapöna sover och sover.

 Det blir kväll och det blir natt.

En skugga skymtar utanför fönstret.

O hooo! O hoooo! Låter det.

 

6. Hönapöna vaknar med ett ryck.

-Vad är det som fladdrar? Undrar hon förskräckt.

Bäst att gömma sig under lakanet.

Men det är ju borta!

Hon måste leta rätt på det.

Hönapöna öppnar sakta dörren…

Hoo, hoo, säger ugglan och flaxar förskräckt in i skogen

Ojjj, ojjj! fnissar Hönapöna.

Det var inte menningen att skrämmas.

 

7. Då hör hon något som hasar mot husväggen.

Hönapöna vänder sig om och…

ett spöke med två lysande ögon störtar emot henne.

Hjälp! ropar Hönapöna och rusar iväg.

 

8. Hönapöna gömmer sig bakom en stor sten.

Där känner hon sig säker en stund.

Men så börjar det röra sig i en trädtopp.

Hjälp! Nu vill jag gå hem, muttrar Hönapöna.

Och då börjar det prassla i buskarna också.

 

9. Men det är bara ugglan som flyger mellan träden

och hararna som hoppar bland buskarna.

Aha, det var ni som lät, pustar Hönapöna.

Så upptäcker hon håven som legat i gräset hela tiden.

Nu vet jag vad jag ska göra med spöket!

 

10. Hönapöna tar ett stadigt grepp om håven

och smyger fram mellan träden.

Snart hittar hon spöket.

Det ligger alldeles stilla på marken.

 

11. – Nu har jag dig!

ropar Hönapöna och slänger sig handlöst på marken.

Sover du? undrar Hönapöna och ruskar om spöket.

Vakna!

En lång kvast ramlar ner på marken,

en sopkvast med två lysande ficklampor.

 

12. Då förstår Hönapöna. Spöket är ju inte alls något spöke.

Det är ju hon själv som har gjort det.

Jag är fiffig jag, säger Hönapöna

och hänger tillbaka lakanet över kvasten.

Och mitt i natten, medan ugglan tittar på,

Dansar Hönapöna
en spökdans med sin egen sopkvast.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bilder finns.


Maila mig om ni vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards