Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2011

Magnetsaga-Riket av Crested.

Av Maria - 2 oktober 2011 08:00

Riket av Crested.


Krönariket är en berättelse olikt alla andra sagor. Det är en enkel historia,
men med en värdefull läxa:  skönhet är inte bara på
utsidan, utan som i detta fall, inuti.


Berättelsen börjar med födelsen av två kungliga barn, alla på sitt eget rike.
När pojken föddes fick han en gåva av en fe: intellekt,

men på bekostnad av hans utseende. Han namngavs Riket av Crested.
Prinsessan var begåvad med skönhet på bekostnad av hennes duktighet.


När barnen växte upp var de båda ledsna. Riket eftersom han var så ful,
och prinsessan (som inte har något namn) på grund av folks
reaktion när de fick reda på hur dum flickan var.

En dag hade prinsessan flytt in i skogen och där
satt hon
och grät när Riket träffade henne.
Riket tröstade prinsessan och hon blev mindre ledsen.
Tja, hon såg förvånad på den fula unga mannen
som presenterade sig som Riket av Crested.

Riket gjorde så att prinsessan skrattade så att bägge glömde sin oduglighet,
och hon fick ett infall och sa att hon ville gifta sig med
honom
eftersom han gjorde henne lycklig.
Samtidigt kände hon av sin dumhet 
för så ska ju inte en prinsessa säga. 
Men Riket sa att han gav henne ett år av hennes förslag
och se då om han verkligen ville gifta sig med henne.

Prinsessan kom tillbaka till sitt slott och alla var förvånad över den förvandling
som ägt rum. Inom kortast tid var nyheten om den vise prinsessan
och i hela riket kom prinsar från när och fjärran och ville äkta prinsessan. 
Men ingen av dem kunde fängsla henne så som
den märkliga pojken i skogen, som Riket av Crested,
fast de var ju ingen annan medveten om.

Ett år senare så var alla i slottet mycket upptagen,

kockarna var upptagen med att laga den bästa maten och baka det bästa brödet.
Prinsessan undrade vad som pågick.

"Det är ett bröllop, prinsessan."


Och plötsligt kom prinsessan på vad de hade lovat för ett år sedan.
Men Riket var så ful, att hon inte kunde gifta sig med honom?
På sätt och vis hade ju inte hon någon intelligens heller, 
tänkte hon när hon gick där i skogen för att träffa Riket av Crested.

Prinsessan sa att hon verkligen inte kunde gifta sig,
men när Riket sa till henne att hon skulle hålla sitt ord,
kände prinsessan att detta var den man som
hon ville gifta sig med, hur ful han än var. 
Och utan att tänka på det, sa hon ja.

Det lilla ordet blev ett oväntat resultat.
Plötsligt såg prinsessan en av de trevligaste, smartaste, 
snyggaste man hon någonsin hade sett.
Prinsessan gifte sig med Riket av Crested.

Skönhet kombinerat med intelligens,
vad mer kan man tänka sig?


      

Maila mig om ni vill ha materialet.

mariaslekrum@live.se


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8 9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards