Mariaslekrum

Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Magntsaga- Skönheten och Odjuret.

Av Maria - 29 juni 2011 14:13


Skönheten och Odjuret.


En gång i tiden var det en köpman som ska fara iväg på marknaden,

då frågade han sina tre döttrar vad de skulle vilja ha

som present när han kommer tillbaks.

 Den första dottern ville ha en brokad klänning,

den andra ett pärlband, men den tredje, som hette Beauty,

den yngsta, vackraste och skönaste av dem alla, sade till sin far:


"Allt jag vill ha är en ros du har valt speciellt för mig!"


När handlaren hade avslutat sin verksamhet, gav han sig hemåt.

Emellertid blåste en plötslig storm upp,

och hans häst kunde knappt göra framsteg i den vinande blåsten.

Kall och trött, hade handlaren förlorat allt hopp

om att nå ett värdshus när han plötsligt såg

ett starkt ljus som skiner mitt i en skog.

När han närmade sig, såg han att det var ett slott, som badar i ljus.


"Jag hoppas jag hittar lä där för natten", sa han för sig själv.

När han nådde dörren, såg han att det var öppet,

men när han ropade, kom ingen för att hälsa på honom.

Han tog sig mod, och gick in,

fortfarande ropar han för att väcka uppmärksamhet.

På ett bord i stora salen låg en fantastisk middag som redan serveras.

Handlaren fortsatte att skrika till ägaren av slottet.

Men ingen kom, så den svältande handlaren

satte sig för att äta en rejäl måltid.


Han vågar sig upp genom nyfikenhet,

 vågade han sig upp på övervåningen,

där korridoren ledde till praktfulla rum och salar.

En eld knastrade i första rummet och

en mjuk säng såg väldigt inbjudande.

Det var nu sent, och handlaren kunde inte motstå.

Han lade sig på sängen och somnade.

När han vaknade nästa morgon,

hade en okänd hand placerat en mugg rykande kaffe

och lite frukt vid hans säng.


Handlaren åt sin frukost och sedan städade han upp efter sig,

gick ner för att tacka hans generösa värd.

Men, som på kvällen innan var ingen i sikte.

Han skakar på huvudet och undrar hur det hela gått till,

han gick mot trädgården där han hade lämnat sin häst,

bunden vid ett träd.

Plötsligt skådade hans ögon  en stor rosenbuske.


Han minns sitt löfte till Skönhet,

så han böjde sig ner för att plocka en ros.

Omedelbart, ur rosenträdgården, sprang en fruktansvärd best,

klädd i vackra kläder.

Två blodsprängda ögon, glänsande argt,

stirrade på honom och en djup, skrämmande röst morrade:

"Otacksamma man jag gav dig husrum, lät dig äta vid mitt bord

och sov i min egen säng,

men nu är tacken jag får, stöld av mina favorit blommor!

Jag skall sätta dig till döden för detta köpman! "

Skälvande av ängslan, föll handlaren på knä för Odjuret.


"Förlåt mig! Förlåt mig! Döda mig inte!

Jag gör allt du säger! Rosen var inte för mig,

det var till min dotter, Skönhet.

Jag lovade henne att ta med en ros tillbaka från min resa!"

Odjuret släppte tassen han hade spännt fast på den olyckliga köpmannen.


"Jag skall skona ditt liv, men på ett villkor, att du ge mig din dotter!"

Den skräckslagna köpmannen, inför en säker död om han inte lyder,

lovade att han skulle göra det.

När han kom hem i tårar, möttes han av sina tre döttrar

för att hälsa på honom.

Efter att han hade berättat för dem om sina hemska äventyr,

satte Skönhet hans sinne i vila direkt.


"Kära pappa, jag skulle göra vad som helst för dig!

Oroa dig inte, du kommer att kunna hålla ditt löfte och rädda ditt liv!

Ta mig till slottet. Jag stannar där i ditt stället!"

Handlaren kramade sin dotter.


"Jag tvivlar aldrig på din kärlek till mig.

För tillfället kan jag bara tacka dig för att du räddar mitt liv."

Så Skönhet leddes till slottet.

Odjuret hade dock en ganska oväntad hälsning till flickan.

Istället för att vara hotfull som han hade varit med hennes far,

så var han förvånansvärt trevlig.


I början var Skönhet rädd för odjuret och ryste vid åsynen av honom.

Hon fann att, trots att monstret såg hemsk ut,

så försvann hennes fasa så småningom och bleknar helt med tiden.

Hon hade en av de finaste rummen i slottet och satt i timmar,

och broderade framför brasan.

Och Odjuret kunde sitta, i timmar i sträck, på ett kort avstånd,

och bara tyst stirra på henne.

Sen började han säga några vänliga ord, och till slut,

Skönhet blev förvånad över att upptäcka

att hon faktiskt njöt av konversationen.

Dagarna gick, och Skönheten och Odjuret blev goda vänner.

Så en dag frågade Odjuret flickan om hon ville bli hans hustru.


Tagen på sängen, visste inte Skönhet vad jag ska säga.

Gifta sig med ett så fult monster? Hon skulle hellre dö!

Men hon ville inte såra någon som,

trots allt, hade varit snäll mot henne.

Och hon mindes också att hon var skyldig honom sitt eget liv,

liksom hennes far.


"Jag kan verkligen inte säga ja", säger hon började skakigt.

"Jag skulle så gärna ..." Odjuret avbröt henne med en plötslig gest.


"Jag förstår så väl! Och jag är inte kränkt av din vägran!"

Livet fortsatte som vanligt, och inget mer blev sagt.

En dag presenterade Odjuret Skönheten för en magnifik magisk spegel.

När Skönhet tittade in i det, kunde hon se sin familj, långt borta.


"Du kommer inte att känna dig så ensam nu",

var orden som följde med gåvan.

Skönhet stirrade i timmar på hennes avlägsna familj.

Sedan började hon känna sig orolig.

En dag fann Odjuret henne gråtande bredvid den magiska spegeln.


"Vad är det för fel?" frågade han, vänligt som alltid.


"Min pappa är svårt sjuk och nära att dö!

Åh, vad jag önskar att jag kunde se honom igen,

innan det är för sent!" Men Odjuret skakade bara på huvudet.


"Nej, du kommer aldrig att lämna detta slott!"

Och han blev väldigt full av raseri. Men lite senare återvände han

 och talade högtidligt till flickan.


"Om du svär att du kommer tillbaka hit om sju dagar,

ska jag låta dig gå och besöka din far!"

Skönhet kastade sig vid Odjurets fötter av förtjusning.


"Jag svär, jag svär jag kommer!

Vad glad jag blir! Du har gjort en kärleksfull dotter så lycklig!"

I själva verket hade handlaren insjuknat av ett brustet hjärta

bara att veta att hans dotter hölls fången.

När han omfamnade henne igen,

var han snart på bättringsvägen.

Skönhet stannade bredvid honom i timmar i sträck,

och berättade om hennes liv på slottet,

och förklarade att Odjuret verkligen var bra och snäll.

Dagarna blixtrade förbi, och till sist handlaren kunde lämna sin säng.

Han var helt frisk igen. Skönhet var  så lycklig.

Dock hade hon inte märke att sju dagar hade gått.


Sen en natt vaknade hon av en fruktansvärd mardröm.

Hon hade drömt att Odjuret var döende och efterlyste henne,

och han hade väldiga plågor.


"Kom tillbaka! Kom tillbaka till mig!" sa han i drömmen.

Den högtidliga löfte hon hade gett gjorde

att hon måste lämna hemmet omedelbart.


"Skynda! Skynda, bra häst!" sade hon,

piska hennes häst framåt mot slottet,

rädd att hon skulle komma för sent.

Hon rusade uppför trappan, ringde på, men ingen öppnade.

Hennes bultade hjärta medans, hon sprang in trädgården

och där hukade Odjuret, med slutna ögon, som om han var död.

Skönhet kastade sig om han och kramade honom hårt.


" Dö inte! Dö Inte! Jag ska gifta mig med dig..."

Vid dessa ord tog ett mirakel rum.

Vilddjurets fula tryne vände magiskt i ansiktet på en stilig ung man.


"Jag har längtat efter detta ögonblick!" sade han.

"Jag har lideit i tystnad,

och kunde inte berätta min hemska hemlighet.

En ond häxa vände mig till ett monster

och bara kärleken till en jungfru som var villig

att acceptera mig som jag var,

kunde förvandla mig tillbaka till mitt verkliga jag.

Min käraste!

 Jag kommer bli så glad om du gifter dig med mig. "


Bröllopet ägde rum strax efter, och från den dagen,

skulle den unge prinsen bara ha rosor sin i hans trädgård.

Och det är därför, i dag slottet är känt som Castle of the Rose.


Bilder finns, maila mig

mariaslekrum@live.se


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 2 juni 2018 16:27

Hej!   Jag får mycket frågor om jag kan skicka material till er. Det gjorde jag förut innan jag öppnade facebookgruppen mariaslekrum. Nu skickar jag inget material över mail utan man får gå in i gruppen och hämta.   Ni som inte har fb bl...

Av Maria - 28 maj 2017 18:38

Hej på er alla!   Nu var det ett tag sen, varit väldigt mycket denna vår, så därför har det blivit lite på bloggen och i gruppen mariaslekrum. Men ska börja lite smått med att göra lite material och i sommar ska jag göra mer.   Det är mån...

Av Maria - 28 maj 2017 18:20

          Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:18

                              Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Av Maria - 28 maj 2017 18:17

    Vill man ha materialet så går man med i gruppen mariaslekrum på fb, där kan man ladda ner. Observera gäller allt material på bloggen. ...

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards