Mariaslekrum

Alla inlägg den 30 januari 2011

Av Maria - 30 januari 2011 21:36

Här har jag gjort ett eget memory i valentinetema.

Bilderna har jag tagit från google och gratissodor med bilder.

 



Av Maria - 30 januari 2011 21:32


Av Maria - 30 januari 2011 14:28

 

Fira det kinesiska nyåret med detta enkla pyssel!

 "Höj din lykta, ge ett hurra, dansa med draken ...

 det nya året är här!"

 

 

Dessa handavtryck kommer barnen tycka bli kul

att få skapa en egen magisk drake med sina egna händer.

 

Material som behövs:

 

Röd hantverk skum 

 Gul hantverk skum  

Orange hantverk skum

Grön hantverk skum  

Vit hantverk skum  

Svart hantverk skum  

Drakansikte

Häftstift

 Röd halsduk

 Lim

 

Det går även att ta tjockt papper och laminera barnens händer.

 



Av Maria - 30 januari 2011 14:09

 

Det kinesiska nyåret 2011 infaller den 2 februari,

och då blir det kaninens år. Läs om kinesisk astrologi.

 

Det kinesiska nyåret är en riktig familjehögtid i Kina.

Alla som kan försöker åka hem till sina föräldrar

och familj för att träffa sina nära och kära.

Familjemiddagen på nyårsafton är den viktigaste händelsen på nyåret.

Man äter minst en fiskrätt,

eftersom ordet "fisk" uttalas likadant som ”överflöd”.

Minst 90 % av kineserna sitter tillsammans med familjen

och tittar på nyårsgalan på TV, där kända artister, spektakulära uppträdanden,

ståuppkomiker, akrobater och olika etniska folkgrupper avlöser varandra.


Och så blir klockan midnatt.

På landsbygden går alla ut, och luften fylls av smällar,

krutdoft och himlen färgas av raketer och fyrverkerier.

Barnen hoppar på de exploderande smatterbanden

för att försöka släcka dem i hopp om att själva kunna ta smällarna.

Livsfarligt, men på nyår är allt tillåtet.

I städerna är det mer städat på gatorna.

Smällare är förbjudna, men vissa kan inte hålla sig.

Det brukar däremot avfyras otroligt påkostade fyrverkerier

som respektive stad bjuder på.

Den första dagen på det nya året går folk runt och ”hälsar året”.

Man köper med sig tex frukt, vin eller godis till släkt och vänner.

Barnen får hongbao – röda små kuvert med pengar i.

Det är inte ovanligt att även chefer och andra inflytelserika

personer får ta emot röda kuvert.


Veckan före nyår är det fullt på alla tåg, bussar och flyg.

Alla vill hem, och det finns flera hundra miljoner människor

som bor på annan ort än sina familjer.

Numera är det vanligt att folk åker ut och reser veckorna efter nyår,

så trafikkaoset fortsätter minst två veckor efter nyåret,

och priser på hotell, flyg och bussar stiger i höjden, särskilt på turistorter.

 

Här följer legenden om hur det kinesiska nyåret uppkom:

 

För länge, länge sedan, i ett avlägset område någonstans i Kina,

fanns en fasansfull varelse vid namn Nian.

Nian hemsökte byar och åt allt levande som kom i hans väg.

Människorna levde i ständig skräck och de visste inte

när Nian skulle återvända nästa gång.

Efter en tid började byborna i en by att ana ett mönster i Nians räder,

och snart stod det klart att han kom på natten var tolfte fullmåne.
Vid nästa tillfälle Nian skulle komma förberedde alla middagen

i god tid och stängde in sig i hemmen med sina familjer,

 blockerade dörrar och fönster och satt och lyssnade efter Nians fotsteg.


De pratade om viktiga saker vid det som skulle

kunna vara deras sista måltid.

När natten kom vågade ingen sova;

alla satt och pratade tyst ända fram till gryningen.
Nian gjorde sin årliga räd,

men fann bara stängda hus och inget tecken på liv.

Han fick återvända utan en gnutta människokött till sin lya.
När morgonen kom gick alla ut och tittade hur släkt

och vänner hade klarat sig.

Glädjen blev stor när det visade sig att Nian

inte hade lyckats att knipa en enda människa.
Folk var fortfarande rädda för Nian.

Stjärnguden hjälpte då människorna att skrämma iväg Nian för alltid,

genom att berätta vad besten var rädd för:

Färgen rött, eld och höga ljud.


Folk började hänga röda dekorativa pappersrämsor

vid dörrarna och smällde smällare och var allmänt högljudda.

Nian har inte setts till sedan dess, tack och lov!

Men vem vet - om traditionen urholkas kanske Nian kommer igen!


Än idag samlas kinesiska familjer världen över

vid den 12 fullmånsnatten och lagar extra god mat.

Dörrarna pryds av röda papper med vackra

och lyckobringande texter på.

På landsbygden ligger krutröken tung över byarna

efter tusentals smällare och himlen lyser i alla färger av fyrverkerier.

Efter middagen samlas familjerna och sitter uppe

hela natten för att prata och umgås.

Av Maria - 30 januari 2011 13:47

 

Kinesiska nyåret 2011.

 

Det kinesiska nyåret börjar enligt den kinesiska kalendern,

som består av både gregoriansk och lunar-solkalendern system.

Eftersom koll på den nya månen ändras från år till år,

kan kinesiska nyåret börja när som helst mellan

slutet av januari och mitten av februari.

Nedan finns ett diagram som visar första dagen när nyåret

infaller och vilket djur som är för det året.

  .

 

 

Year År

Chinese New Year Begins

Kinesiska nyåret börjar

Animal Sign Vilket djur?

2007

2007

February 18

18 februari

Pig

Gris

2008

2008

February 7

7 februari

Rat

Råtta

2009

2009

January 26

26 januari

Ox

Oxe

2010

2010

February 14

14 februari

Tiger

Tiger

2011

2011

February 3

3 februari

Rabbit

Kanin

2012

2012

January 23

23 januari

Dragon

Drake

2013

2013

February 10

10 februari

Snake

Orm

2014

2014

January 31

31 januari

Horse

Häst

2015

2015

February 19

19 februari

Sheep

Får

2016

2016

February 8

8 februari

Monkey

Apa

2017

2017

January 28

28 januari

Rooster

Tupp

2018

2018

February 16

16 februari

Dog

Hund

2019

2019

February 5

5 februari

Pig

Gris

Av Maria - 30 januari 2011 01:01

 

Ballongrally.

 

Blås upp en ballong för varje deltagare

och tejpa fast en bit sugrör på varje ballong.

Placera stolar parvis med stolsryggarna mot varandra

på några meters avstånd.

Mät sedan upp snören i lämplig längd

från den ena stolen till den andra.

Fäst den ena ändan av snöret i den ena stolen,

trä snöret genom sugröret på ballongen

och fäst till sist den andra ändan av snöret i stolen mitt emot.

Varje deltagare skall ha en likadan bana.

Nu kan loppet börja, varje barn blåser sin ballong

från den ena stolen till den andra,

utan att röra vid den med händerna.

Klara, färdiga, blås!

Av Maria - 30 januari 2011 00:17

Den här vanten har jag köpt på Ikea

för flera år sen som jag har på jobbet.

Nu hittade jag en ramsa från Ingelas lekstuga.

 

 

Fyra ungar och en katt

skulle åka bil en natt.

- Jag vill köra! sade Sara,
för jag vet hur det ska vara.

- Jag vill köra! sade Maja,
annars blir ni andra skraja.

- Jag vill köra! sade Sten,
för jag har så långa ben.

- Jag vill köra! sade Sixten,
jag är snabbare än blixten.

Till sist så blev det katten
som fick hålla uti ratten.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards