Mariaslekrum

Alla inlägg den 29 januari 2011

Av Maria - 29 januari 2011 19:50

 

Biltvätten.

 

Detta är en massagelek som är ett bra sätt

att få med alla barn på massagen.

 

Lägg en madrass på golvet mellan dig och ett barn.

De andra barnen ställer sig på "parkeringen"

och väntar på sin tur.

 

En och en får bilarna starta och komma till biltvätten,

där får de berätta vad de är för bilar,

vilken färg och vad de vill ha för tvättprogram.

(Börja med att bara ha några saker att välja på).

 

* Tvättning (massera med handflatorna)

* Sköljning (använd fingertopparna)

* Bulta ut bucklor (bulta med knutna nävar)

* Putsa fönster (massera huvudet, skalp)

* Polering (dra från axlarna och ner)

* Byta däck (massera armar och ben)

 

När leken är introducerad och barnen kan den,

så kan man dela upp barnen tre och tre.

Två barn är biltvätt och den tredje är bil.

Bilarna får åka runt och bli tvättande i de olika automaterna.

Av Maria - 29 januari 2011 19:42

Så här bör man göra!

 

* Vill man inte varamed så är det helt okej att avstå.

 

* Vi har släckt lampan och lugn instrumental musik

i bakgrunden för att få en harmonisk och lugn atmosfär i rummet.

 

* Under avslappningen sprider barnen ut sig på golvet i rummet,

lägger sig ner och blundar.

Ibland läser vi en saga och ibland gör vi

spänn och avslappningsövningar.

 

* Innan massagen paras barnen ihop av en vuxen, två och två,

de som inte vanligtvis brukar leka ihop.

 

Olika massageredskap:

 

Massageboll

Pensel

Massagedjur

Avslappningsmusik

Avslappningssaga

Av Maria - 29 januari 2011 19:26

 

Många barn har svårt att uttal orden med r i.

S och F - hörsel.

Och upp till 6-års ålder så är inte det något ovanligt.

 

R- invekar inte för att man hör sämre som vissa tror.

 

Men det krävs mycket mognad och motivation

från barnet att lära sig r, det är ofta en 6-års mognad.

 

Barnets problem eller föräldrarnas oro.

 

Mycket vanligt med r och s problem ända tills de börjar skolan.

 

Logopeder jobbar med barnen upp till skolåldern.

 

Talpedagoger kan komma ut till förskolan vid mån av tid

när barnet går i 6-årsgrupp.

Annars så är det föräldrarna som besöker

sjukhuset där talpedagogen jobbar.

 

Logopederna brukar ha väldigt mycket att göra.

Så om inte barnet lider av att kunna uttala r  så prioteras inte det

för´n de blir 6 år.

 

Det behövs ej remiss till logopeder.

Föräldrar får vända sig till dem eller genom Bvc.

 

Lek: Träna genom att spegla det rätta ordet,

betona r lite mer men inte jättemycket för

det ska heller inte låta konstlat.

 

Av Maria - 29 januari 2011 19:18


Material:

 

Diskmedel

Färg

Sugrör

Papper

 

Hur gör man:

 

Blanda färg och diskmedel i en skål

och blås med sugrör så att det blir massor

av bubblor.

Ta en skål för varje färg ni använder.

Lägg sedan ett papper över bubblorna

som skapar ett fantaskiskt mönster.

 

  

Av Maria - 29 januari 2011 19:11

   

Jag talar ofta om vikten av att ta det lugnt,

söka stillhet och fånga dagen.

Men ändå stressar jag, har för mycket att göra och springer

runt allt som oftast som en skållad råtta för att få tillvaron att gå ihop.

Jag är mitt eget varnande exempel!

Men jag älskar min familj och brinner för mycket för mitt jobb

och vill få båda delarna att gå ihop och balansera.

Längtan efter ett rimligt och hållbart liv,

men det tycks ibland omöjligt.

Hur får man egentligen ett liv att gå ihop?

För nu är det bara stress, stress och åter stress

som gäller.

 

Av Maria - 29 januari 2011 18:56

    

 

10 små sprattelgubbar hoppar upp och ner

10 små sprattelgubbar dansar runt i ring

10 små sprattelgubbar hoppar hit och dit

10 små sprattelgubbar plötsligt är dom väck

sprattelgubbarna var är ni?

Kom fram! (kilekillekill)

 

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards