Mariaslekrum

Alla inlägg den 22 januari 2011

Av Maria - 22 januari 2011 17:17

 


Ballongtryck med vattenfärger.

 

Aktiviteten går ut på att lägga två primärfärger på en ballong

och sedan använda den som stämpel.

Det här kan ses som en rolig lek med färger.

Men, letar vi efter matematiken är den enkel att få syn på.

Både före, efter och under själva processen kan

vi lyfta fram flera olika matematiska begrepp:

Ballongen är rund som en kula, avtrycken

blir cirkelformade och två färger blir till tre.

Olika former och mönster avtecknar sig i tur

och ordning på underlaget.

Matematiken i ballongleken finns där, det gäller bara att få

upp ögonen för den och använda den så mycket man kan.

På så vis blir det inte antingen lek eller lärande utan både och!

 

 

I läroplanen står det följande:

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka och använda matematik i meningsfulla sammanhang.

 

Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för

grundläggande egenskaper i begreppen tal, mätning och form samt sin förmåga att orientera sig i tid och rum.

Av Maria - 22 januari 2011 15:59

 


Hugs are warm, hugs are nice.

Hugs are ways, to break the ice.

If you send me a hug, you want regret.

I´ll hug you back, so you can´t forget.

A hug is just a way to say, I love you in a special way.

To tell someone special, I care about you in everyway.

When you shed a tender tear, a hug i sure to be near.

When you´re trimbling in fear, a hug will come from someone dear.

Wrap your arms around some near, in your hug is the circle of life.

A new beginning to an endlessnight, a ray of hope to light you´re way.

Take a hug and pass it on, don´t save them up it can´t be done.

Share them with family and friends, share them whenever you can.

A hug will make you "aahh", a hug will make you "oohh".

A hug will make you smile, a hug will make you feel great.

A hug lightens up your day, a hug throws away your loads.

A hug strengthens your ties, a hug makes you feel important.

Stop! Take a break, a hug is harmless.

It only takes a little of your time, why not share a hug?

We all need a hug. Don´t we???

Av Maria - 22 januari 2011 15:53

 

You´re to good to be true,

can´t take my eyes of you.

You´re my hearts desire,

you set my world on fire.

You would be like heaven to touch,

I wanna hold you so much.

All I´m thinking about is you,

and all the things we could do.

 

Av Maria - 22 januari 2011 15:35

 

 

Heldagsmodellen”.

 

Det går till så att under inskolningen är det Du som förälder som tar hand om ditt barn.

Byter blöjor, klär på och av o.s.v

Inskolningspersonalen finns alltid i närheten och tar kontakt med barnet när tillfälle ges.

Pedagogen ”tar” aldrig barnet från Dig som förälder!

Var tillsammans med oss så mycket som möjligt under

inskolningstiden så att du och ditt barn känner er trygga med oss.

Successivt ”skolar vi ut” Dig som förälder!

 

Vårt mål utifrån läroplanen:

Gäller vilken inskolningsupplägg det än gäller.

 

”Alla som arbetar i förskolan skall visa respekt för föräldrar och känna ansvar

för att det utvecklats en tillitsfull relation mellan förskolans personal och barnens familjer”.

(Lpfö-98 s12)

 

Vi skolar in alla nya barn på en gång. Det kan bli många föräldrar

och barn samtidigt men på så sätt lär alla känna varandra väl.

Barnen känner snabbt en gruppsamhörighet.

Heldagsmodellen förutsätter att föräldrarna är med hela veckan.

Föräldrarna kan sina barn, vi kan barn i grupp.


Några rader om inskolningsperioden

 

Under perioden kan barnet…

 

-  Bli extra ”mammigt” eller ”pappigt”.

- Vara ovanligt trötta.

- Sova dåligt, ibland med drömmar.

- Bli extra känsligt och ledset.

 

ALLT ÄR NORMALT!

 

 

Att ta med när du börjar på förskolan:

 

- Flera ombyten, extra kläder-

- Galonkläder och gummistövlar

- Napp/gosedjur

- Blöjor.

Vi vill gärna att barnen har ”vanliga” blöjor (inte up&go),

det underlättar för oss.

 

MÄRK ALLA SAKER SÅ BLIR DET LÄTTARE ATT VETA VEM DET TILLHÖR!

Av Maria - 22 januari 2011 12:21

 

Skönheten och odjuret.

 

1. Det var en gång en köpman som hade tre vackra döttrar.

De två älsdsta slösande med faderns pengar

och avskydde sin lillasyster för att hon var så god

och vacker att alla kallade henne Skönheten.

 

2. Köpmannens förlorade sin rikedom.

"Mina döttrar, det är för dyrt att bo i staden.

Vi måste flytta till landet", sade han.

Familjen flyttade till ett litet torp.

Skönhetet arbetade gärna men systrarna var lata.

 

3. En dag måste fadern ge sig av för att låna pengar.

"Köp fina presenter till oss", sade de äldsta döttrarna.

"Vad vill du ha, Skönheten?" frågade fadern.

"En röd ros", svarade hon.

Han gav sig av, köpte några presenter,

men glömde den röda rosen.

På hemvägen red han vilse i skogen.

 Till sist kom han till ett vackert slott.

Han knackade, men ingen svarade.

Han gick in, och i ett av rummen,

brann en brasa och bordet stod dukat med mat,

precis som om han var väntad.

 

4. Han åt maten.

Sedan somnade han i ett av de härliga sovrummen.

 

5. På morgonen såg fadern några röda rosor i trädgården

och tog en för att ge den till Skönheten.

Just då uppenbarade sig ett morrande odjur.

"Är det så du tackar för min vänlighet?

Nu ska du dö!" sade Odjuret.

Förlåt mig, men jag tog rosen till min dotter", förklarade fadern.

"Då skall hon dö! morrade Odjuret.

"För henne hit i morgon!"

 

6. När fadern kom hem berättade han om sitt hemska äventyr.

De äldsta systrarna blev glada åt att bli av med Skönheten.

Nästa kväll reste fadern och Skönheten till slottet,

där en överdådig måltid stod dukad på ett bord.

 

 7. Snart visade sig Odjuret.

"Jag ser att du fört hit din dotter", sade den hemska.

"Du kan stanna tills i morgon,

men sedan måste du gå!"

På natten visade sig en god fe för Skönheten

och lovade att allt skulle bli bra.

 

8. Nästa dag for köpmannen hem och Skönheten blev kvar i slottet.

Odjuret gav henne vackra smycken,

fina kläder och ett rum med en magisk spegel.

I den kunde hon se vad familjen gjorde.

På kvällen, efter maten, kom Odjuret till henne.

"Får jag sitta hos dig, Skönheten?"

frågade Odjuret.

"Gör som du vill" svarade hon.

"Är jag verkligen så ful?" frågade han.

"Du är givmild och snäll och vacker inombords.

Det är mycket bättre än att vara vacker på ytan",

 svarade Skönheten.

 

9. "Vill du gifta dig med mig?" frågade Odjuret.

Skönheten blev svarslös, men efter en stund

stammande hon: "Nej, Odjur, det kan jag inte".

Under de närmaste dagarna upprepade Odjuret frågan,

men Skönheten svarade alltid nej lika vänligt.

 

10. En dag tittade Skönheten i trollspegeln

och såg att hennes far var sjuk.

"Jag skulle vilja återvända och sköta om honom",

sade hon till Odjuret.

"Det får du", svarade han.

"Men du måste komma tillbaka om en vecka.

Om du blir sen kan jag dö!"

 

11. Nästa dag kom Skönheten hem,

vackert klädd och prydd med dyrbara smycken.

Systrarna blev mycket avundsjuka.

När de fick höra att hon bara fick stanna en vecka

bestämde de sig för att lura henne att vara kvar längre.

 

12.Så Skönheten stannade.

Men en natt visade sig den goda fen vid sängen och sade:

"Utan dig kommer Odjuret att dö!"

Skönheten blev ledsen och ville tillbaka till slottet.

hon kom snabbt dit och sökte upp Odjuret som låg till sängs.

Han var nära döden.

Skönheten grät och bad Odjuret att förlåta henne.

"Jag  gifter mig med dig", sade hon.

 

13. Så fort hon sagt dessa ord upplystes slottet av ett klart ljus

och Skönheten upptäckte en vacker prins intill sig.

En ond häxa hade förvandlat honom till ett Odjur,

och bara om en vacker flicka ville gifta sig med honom,

kunde förtrollningen brytas.

 

14. Prinsen tog med Skönheten till balsalen

där den leende fen väntade på dem.

 

15. "Gift dig med prinsen och bli lycklig", sade fen.

Nu följde ett fantastiskt bröllop och det unga

paret levde lyckliga i alla sin dar.

 

1.


2.  

 

3. 

4.


5.


6.


7.


     

8.


9.


10.


11.


12.


13.

14.

15.





Bilder från Google.

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards