Mariaslekrum

Alla inlägg den 23 februari 2010

Av Maria - 23 februari 2010 20:18

Månadssaga-Ryggmassage.

 

Vi åkte skidor en kall januaridag.

(Hela handflatan).

 

I februari åkte vi skridskor som vanligt.

(Gör skridskoskär på ryggen).

 

Snön och isen smälte i mars, vattnet porlade i bäcken.

(Kamma med fingertopparna mot ryggen).

 

April kom med vindar som blåste kallt.

(Dra fingertopparna snabbt i vågrätt riktning på ryggen).

 

Solen sken så varmt i maj.

(Gör cirklar på ryggen).

 

I juni slutade vi skolan.

Vi åkte till stranden och gick i snaden.

(Gå med fingrarna på ryggen).

 

I juli var vattnet varmt och vi badade i vågorna.

(Gör vågor på ryggen).

 

Vi plockade mycket äpplen i augusti.

(Picka med fingertopparna mot ryggen.).

 

I september så var det mycket löv på backen.

Så det var bara att börja kratta det.

(Dra lodrätt med fingrarna över ryggen).

 

Oktober kom och vi promenerade i skogen.

(Gå lodrätt med fingraran över ryggen).

 

Snön föll i november.

(Fingertopparna mjukt mot ryggen).

 

I december rutschade vi utför backarna.

(Stryk med handflatan över ryggen).


 

 

Av Maria - 23 februari 2010 20:08

 

  

Tio indianer stod på stranden.
Fem indianer tog indianbåten och åkte iväg ut på havet och fiskade.
Hur många blev kvar på stranden? (Fem)

 

Två indianer hoppade i vattnet och simmade iväg ut på havet

 och klättrade upp i den.
Hur många är det i båten?(Sju)
Hur många står kvar på stranden? (Tre)

 

Plötsligt kom en storm gjorde så att båten började gunga häftigt.

 Alla utom en ramlade i vattnet.
Hur många var i vattnet? (Sex)

 

Men som tur var hade alla indianer flytväst på sig så att de

 kunde simma till stranden.
Hur många var de nu på stranden ? (Nio)

 

Alla ropade åt indianen i båten att komma hem för det blir mörkt snart.
Han kom och hur många var dom nu på stranden? (Tio)

 

Indianerna hade fått fem fiskar i nätet.
Hur ska de dela fiskarna så att alla får lika mycket?

 

Låt barnen komma med egna funderingar.

 

 

 

 

 Den här sagan har jag inte gjort utan hittat den bland mina papper,

 så tyvärr vet jag inte vart den kommer ifrån.

Av Maria - 23 februari 2010 19:29


Kompismassage-Baka bulle.

 

 

Idag ska vi baka bullar.

Vi börjar med att smälta fettet i en kastrull.

Vi måste röra om så att fettet inte bränns vid.

( Lägg händerna varsamt mitt på ryggen.

Gör en cirkel som blir större och större för varje varv).

 

Så häller vi mjölken och låter degspadet bli ljummet.

("Rutschkana", Stryk från huvudet nerför nackens sidor och ner över axlarna).

 

Sedan delar vi sönder jästen i en bunke.

(Handlederna är avslappande, händerna mjuka och fingertopparna dansar lätt över ryggen).

 

Vi rör ut jästen med lite av degspadet.

("Glasögon", Gör stora cirklar runt skulderbladen.

Använd ett fast grepp och hela handflatan).

 

Sedan tillsätter vi resten av degspadet, salt, socker,

 kardemumma och mjöl.

 Vi knådar degen tills den blir blank och smidig och släpper kanterna.

("Degknåd", Lägg händerna på axlarna och gör knådande rörelser med

händer och fingrarna).

 

Så låter vi degen jäsa under en bakduk i en halvtimme.

Den sväller och sväller och sväller...

("Repklättring", Klättra neråt från armhålan.

Tryck vänligt, men bestämt och arbeta dig så nerför armen.

Andra gången ta tag om handen och tryck den mjukt.

Gör likadant med andra sidans arm och hand).

 

Under tiden mjölar vi bakbirdet.

(Varsamma strykningar, från sid till sida som täcker in hela ryggen).

 

När degen jäst klart tar vi upp degen och knådar den smidig.

("Hårfrissan", Gör cirkelrörelser med fingertopparna i hårbotten).

 

Vi tar en kniv och delar degen i två delar.

(Snabba stryckningar från nacken sicksack ner mot baken).

 

Av den ena delen formar vi släta, runda bullar.

(Lägg händerna ovanpå varandra. Gör mjuka cirklar).

 

Den andra delen kavlar vi ut till en stor avlång kaka.

(Strykningar från ryggens mitt, den ena handen följer den andra och

täcker in hela ryggen för att markera kroppsgränserna).

 

Vi brer ut en smörfyllning över kakkan.

("T-strykning", Gör en strykning från korsryggen ut till axlarna

ner till korsryggen igen).

 

Så rullar vi ihop degen till en rulle.

(Varsamma strykningar, från sida till sida som täcker in hela ryggen).

 

Vi skär upp rullen i bitar och lägger snurrorna i pappersformar.

Så lägger vi alla våra bullar på bakplåten.

( Lätt kupad hand. Växelvis och mjukt landar händerna på ryggen).

 

Vi låter bullarna jäsa en stund under bakduken och sedan

gräddar vi dem i ugnen.

Under tiden diskar vi alla redskap vi använt.

("Skrubbning", Börja med en hand på var sida om ryggraden.

Gnugga med händerna fram och tillbaka.

Arbeta uppför hela ryggen).

 

Så småningom kan vi känna en härlig bulldoft i köket.

("Kattstrykning", Stryk med hela handen från huvudet till armbågarna.

Andra gången låter du händerna stanna uppe på axlarna ett kort ögonblick

och tacka för att du fått gett massage.

Varsamma strykningar, från sida till sida som täcker in hela ryggen).

 

Tack för att jag fick ge dig massage.

 

 

 

Av Maria - 23 februari 2010 18:58

Katten och de tre råttorna.

 

Det var en gång tre råttor...

 

...som var sugen på ost.

 

Vilken form på osten fick den första råttan? (Cirkel).

 

Vilken form på osten fick den andra råttan? (Triangel).

Vilken form på osten fick den tredje råttan? (Kvadrat).

Nam nam vad gott med ost.

Den första åt upp sin ost. (Cirkel).

   Den andra åt upp sin ost. (Triangel).

    Den tredje åt upp sin ost. (Kvadrat).

(Plocka bort ostarna eftersom).

 

 

Katten smyger fram och äter upp en råtta.

(Plocka bort en råtta).

    Hur många råttor är kvar? (Två).

Hur många råttor finns i kattens mage? (En).

Nu äter katten upp en till råtta.

(Plocka bort en till råtta).

Hur många är kvar? (En).

Hur många finns i kattens mage? (Två).

Katten åt upp den sissta råttan.

(Plocka bort den sista råttan).

Hur många finns kvar nu? (Noll).

Hur många finns i kattens mage? (Tre).

 


Jag har gjort denna som magnetmattesaga.





 

Av Maria - 23 februari 2010 16:38

Läs detta, det är både jobbigt och väldigt läsvärt för oss alla.

Jättebra skrivet måste jag säga.

Tänk er hur många barn och ungdomar har det,

 man gråter bara man tänker på det.

    

Du står där och tittar på mig som om du inte visste vem jag är..
Vet du inte det?

Jag är den som DU tog hit till jorden
för en del år sedan och ville ha som din...

Din baby, din dagisunge, din skolstartskille och sedan?

Ja vad hände mamma?

Glömde du bort att allt smått växer upp?
Trodde du att du kunde leva ett liv till genom mig?
Hade du en dröm om att jag skulle bli det DU inte blev?
Inuti mig sitter det många taggar nu för du har inte skyddat

 mig som jag trodde du skulle...


Varför lät du den där snuskiga gubben ens peta på mig?
Och varför lyssnade du inte när jag sa att det var ett helvete i plugget?
Inte brydde du dig om att de andra hela tiden bråkade med mig...

Du bara satt där i din egen lilla drömvärld och läste Allers o Allas...

Men jag då ? Vem var det som skulle finnas för mig?
Det finns flera som jag,

 tro mig och alla mår vi dåligt av att bara vara här men vem bryr sig?
Inte dem som satte oss på jorden i alla fall...

Just därför undrar jag så ofta : VARFÖR?

Att vakna till din hesa röst som jag avskyr

 att höra varje dag är en plåga och ändå är det samma hela tiden...

Drömmen vore att bli väckt av någon som älskade MIG...


Vem var det som skulle bry sig om hela tiden?

 Vem var det som skulle visa mig vägen på min resa?

Vem skulle föregå med gott exempel som det så fint hette?
Vem ???? Och varför gjorde du inte det då och inte heller NU?
Morsan jag vet att du har samma rädslor som jag...

Jag vet att du bär en mask för att du inte vill visa ditt sanna jag...

Men jag förstår aldrig VARFÖR...

Du tycker jag använder ett fult språk men orden betyder inget...

 Fattar du inte det?
Jag kan vräka ur mig precis vad som helst bara för att DU ska SE mig.


Jag vill att DU ska se den jag verkligen ÄR...

 Jag vill ha en reaktion, se att du bryr dig om...
Men vad får jag ? Ingenting...
FUCK YOU...


Jag minns en dag då DU var där och lyssnade när jag sjöng...

 I skolan , det var i första klass...
Du satt där och strålade som en sol...

 En mallig mamma som var stolt...


Mina minnen före det är suddiga men jag vet att du många gånger sagt:
I helgen gör vi det o det...

 Eller i morgon gör vi en utflykt...

 Eller i sommar ska vi åka bort...
Men det har aldrig blivit SÅ...

 Och jag undrar : VARFÖR?
Har Du verkligen glömt allt?

Och varför är det så svårt att lyssna på mig och det jag säger?
Snälla, du har ju själv varit ung och inte för så länge sedan heller...
Hur kan du bara ha tappat bort allt du kände då?


 Eller handlar det om Rädsla?
Är du rädd för att minnas?

 Har du sådant som du inte vill minnas?

 Är det samma sak för dig som för mig?
Har du en massa saker där inne som du inte vill minnas alls?
Och så tror DU att de försvinner om du inget säger?

 Att inte låtsas om att det finns, är det ditt sätt att få det att försvinna?

Tror DU att det fungerar?

 Tror du att det försvinner då?


Har det fungerat förut?
NEJ... Alla dessa frågor jag har inom mig vill ha svar.... NU...
Jag vill inte vänta på att få veta när jag är gammal

 att livet kunde ha varit annorlunda...
Jag vill veta det NU...

 Jag vill få hopp om min resa på jorden...

Men du ger mig inget alls...

 Du gav mig livet och chansen att vara här men mer?

 Borde du inte ritat en karta till mig?
Tycker DU inte att JAG är värd bättre?

 Kan du inte bara sätta dig ner och lyssna på MIG?
Bara vara med MIG? Prata med mig?
Inte tala om för mig vad jag ska o inte ska göra utan PRATA...
Sluta skälla när jag gör fel för DU vet ju varför ...

 Det är så DU lärt mig...


Finns det en chans att vi kan börja om?
NU vet jag att DU är lika RÄDD som JAG ...

 Men DU är vuxen och har makten att ändra på saker...
Jag vet att du har gjort så gott du kunde ...

 Jag fattar att du inte visste mer...
Jag fattar att du blev behandlad likadant...

 Jag fattar att du inte hade fler verktyg än jag har ...
Jag fattar att du är en människa som alla andra du också...
Jag vet att DU gjorde vad DU kunde för MIG

 men jag vet idag att det inte var nog...

Jag behövde mer men du kunde inte ge mig det... Varför?
Jo , man kan inte ge bort något man inte har själv...

 Jag vet att DU inte själv fick det när DU var ung...
Men NU idag kan vi ändra på något...

 Vi kan börja om och lyssna på varandra NU...

 Det är ALDRIG för sent...


Jag ville bli vuxen när jag var liten men jag har ångrat mig...

 Att vara vuxen är inte det jag trodde...
Att vara vuxen är ju lika svårt som att vara ung...

 Och vuxna vill inte längre minnas hur det var att vara ung....
Men NU är det dags att våga för ännu en generation

 är på väg att gå åt fel håll...

Det är dags att göra som alla barn gör!!!

LEV I NUET FÖR DET FINNS INGEN ANNAN TID...

 IGÅR ÄR REDAN BORTA...

 IMORGON KANSKE INTE ENS KOMMER...

 SÅ DET ENDA VI HAR ÄR NU...

 HJÄLP OSS ATT TRO PÅ OSS SJÄLVA OCH TA ANSVAR...

 VISA OSS DEN RESPEKTEN NI ALDRIG FICK SÅ FÅR NI DEN ÅTER FRÅN OSS...
NÅGON FÅR JU LOV ATT BÖRJA ! OCH DET ÄR???
JA VARFÖR INTE DU???



 

Lånade detta från Linda Smiths blogg är

här länken till henne http://myspase.se/

men det är skrivet av

NINA LISBERGER - BROSTRÖM

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8 9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards