Mariaslekrum

Alla inlägg under december 2010

Av Maria - 24 december 2010 13:28

  






   


Källa: Okänd. 

Av Maria - 24 december 2010 13:12

  

Av Maria - 24 december 2010 00:52






Bilder: Maria Ersson.


        

Av Maria - 24 december 2010 00:50


  

Av Maria - 24 december 2010 00:41


Gör egna julkulor av papper eller gamla julkort.


Du Behöver:

 

Gamla använda julkort eller hårt papper

Linjal

Penna

Sax

hålslagare

påsnitar

tråd

 

Gör så här:

 

Klipp korten i remsor

Tryck ut hål i varje ände

Fäst ihop remsorna i botten och toppen

Sprid ut remsorna för att forma en boll

Fäst tråd runt påsniten för att hänga upp

Av Maria - 23 december 2010 18:09


           

  

Av Maria - 22 december 2010 21:50

 

Förslag på aktiviteter.

 

Blås såpbubblor, bordtennisbollar, bomullstussar, pappersbitar, fjädrar.

Blås ut låtsasljus med den egna pekfingertoppen som veke,

först en puff, sedan ökande antal.

Blås i visselpipa.

 

Bubbla luftbubblor genom sugrör i vattenglas.

Suglekar med sugrör är stimulerande för munmotoriken.

Sug olika typer av vätskor från vatten till yoghurt.

Diskutera samtidigt hur smaken skiljer sig från varandra.

 

Andas in och andas ut så att revbenen vidgas.

Barnen sätter händerna mot revbenen och känner

efter hur de utvidgas då man andas in och hur de sjunker tillbaka

då man andas ut.

Axlarna skall inte stiga uppåt vid inandning.

 

Då barnen "andas rätt" är det dags att på utandningen ljuda olika språkljud. Detta går till så att barnen först ljuder så länge de kan

med ett enskilt språkljud, t.ex /sssss/ efter att ni andats in djupt.

Efter detta kan barnen ljuda stegvis under utandning,

/s/ - /s/ - /s/ - /s/ - /s/ - /s/.

Detta övar regleringen av luftströmmen.

Barnen håller händerna mot revbenen och känner att de/pumpar/,

jobbar då de ljudar stegvis.

 

Börja med väsljudet /s/ - det är lättast.

Fortsätt sedan med /z/ (surrande biljud), därefter /a/.

Exempel på ljud som är bra att använda i denna övning: /s/, /z/, /f/, /m/, /n/, /ng/, /l/, /r/ och utdragna vokaler.

Kombinera gärna med rolig fantasilek.
Utandningsmusklerna stärks,

så att jämn luftström är möjlig och utandningen är tillräckligt lång

för en god röstanvändning.

Andningen är ett viktigt grundmoment vid fonation (röstanvändning).

Av Maria - 22 december 2010 21:25

  

Presentation

Lite fakta om mig.

Hej, Maria heter jag och är en tjej som är glad och gillar humor och änglar i massor.
Pyssel och datorn tar mycket av min tid.
Och framför allt barn. Jag jobbar som barnskötare på förskola på en småbarnsavdelning och jag älskar mitt arbete.
Jag är en änglamamma till min lilla dotter Ida och jag är mamma till min underbara dotter Tilde. Familjen är mitt allt. Här på bloggen så kommer jag att dela med mig av mitt material som jag har i arbetet. Och så kommer det en liten dikt då och då också. Hoppas att ni kommer att trivas här på min blogg. Skriv gärna om ni undrar över något.
Min mail är mariaslekrum@live.se

Rosa bandet

Följ mig på facebook

Följ mig via bloglovin.

bloglovin

Lämna gärna ett tassavtryck.

Google Översätt

Facebook

Klocka

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Mina små rum.

Inspirationbloggar

Mina nära och kära.

Räkneverk

  • besöksräknarebesöksräknare
  • free counters

Vädret i Njurunda.

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards